השר שלום על המלצות ששינסקי: חושש מפיטורי אלפים בנגב

השר לפיתוח הנגב והגליל מתייצב לימין בעלי המפעלים ומזהיר מפני סגירתם

סילבן שלום / צלם: תמר מצפי
סילבן שלום / צלם: תמר מצפי

שר האנרגיה, סילבן שלום, מזהיר מפני פיטורים בנגב בעקבות יישום המלצות הביניים של הוועדה לקביעת תמלוגי המדינה ממשאבי הטבע, שבראשות פרופ' איתן ששינסקי, המכונה ועדת ששינסקי 2.

במכתב ששיגר שלום, המכהן גם כשר לפיתוח הנגב והגליל, לששינסקי ציין כי "במסגרת תפקידי קיבלתי לאחרונה מספר פניות מראשי רשויות בנגב לגבי הנזק שעתיד להתרחש בהיבט התעסוקתי במידה והמדינה לא תעודד את היזמות ואת החברות הפועלות בתחום המשאבים הטבעיים בנגב".

השר שלום התכוון למפעלים של קבוצת כימיקלים לישראל (כיל) שבשליטת עידן עופר. זאת, בעקבות דוח הביניים שפרסמה הוועדה לפני כשלושה חודשים ובמרכזו ההמלצה להטיל על כיל מס בשיעור של 42% על רווחי יתר. במכתבו תוהה שלום האם במסגרת עבודת הוועדה נעשתה בדיקה מקיפה לגבי השפעת המלצותיה על התעסוקה בנגב.

בכיל הגיבו להמלצות הביניים והודיעו כי הקבוצה תקפיא את ההשקעות שלה לפיתוח פעילותה בנגב. דירקטוריון כיל אף בוחן את סגירת מפעל המגנזיום שהקבוצה מחזיקה בסדום, ובו מועסקים כ-400 עובדים. אם תתקבל החלטה כזאת, היא תיושם רק ב-2017, השנה שבה המלצות ששינסקי אמורות להיכנס לתוקף. בהופעת נציגי כיל בוועדה לפני כשבועיים, הם ציינו כי גם עתידן של תעשיות הברום והפוספט לוט בערפל.

במכתבו מציין שלום כי קיים חשש לפיטורים של מאות עובדים ישירים ועקיפים באזור: "פגיעה כזו בשוק התעסוקה עלולה לקחת אותנו מספר צעדים לאחור בקידום ובפיתוח הנגב, דווקא בתקופה שבה אנחנו מקדמים מהלכים משמעותיים על מנת להעביר לאזור זה אוכלוסיות נוספות".

במפעלים של כיל מועסקים מעל 5,000 עובדים ישירים ומנתוני החברה עולה כי עוד 25 אלף עובדי מועסקים באופן עקיף. בכיל העריכו כי יישום ההמלצות ששינסקי ייסבו לקבוצה נזק של כחצי מיליארד שקל בשנה.