מחירי השימוש בתשתיות בזק יוזלו לטובת שחקני טלוויזיה

בהמשך לחשיפת "גלובס", משרד התקשורת מפרסם את השימוע המלא ■ ארדן: "בסוף אוקטובר יהיה כאן שוק סיטונאי"

גלעד ארדן / צילום: קובי גדעון - לע"מ
גלעד ארדן / צילום: קובי גדעון - לע"מ

בהמשך לחשיפת "גלובס", מפרסם משרד התקשורת היום את השימוע המשלים לאסדרת שוק התקשורת הקווית. משרד התקשורת קובע בעבודה מתוקנת שעשה כי מחירי הגישה לתשתיות בזק יעלו ומחירי הקיבולות יירדו. בנוסף, כפי שגם נחשף ב"גלובס", מכניס משרד התקשורת שירות Multy Cast - שיאפשר ל"שחקנים חדשים" להעביר שידורי טלוויזיה על גבי רשת האינטרנט במחירים תחרותיים.

המשרד קבע כי מתחרים יוכלו לרכוש מבזק חבילת גלישה הכוללת שירות אינטרנט במהירות של 50 מגה ביט לשניה ושירות טלפוניה הכולל 300 דקות יעמוד על כ-50 שקלים לחודש (לא כולל מע"מ).

שר התקשורת גלעד ארדן: "מודל התמחור יאפשר למתחרים של בזק לשווק מהירויות גבוהות במחירים תחרותיים, לספק שירותי טלוויזיה על גבי האינטרנט ולהציע חבילות תקשורת אטרקטיביות לצרכנים".

לדברי המשרד, שוק סיטונאי על גבי רשת בזק יאפשר לחברות התקשורת לספק את כל שירותי התקשורת תחת קורת גג אחת. מהלך זה יאפשר לכל קבוצה להוזיל את המחיר לסל השירותים הכולל לצרכן, באותו האופן שבו מחיר הטריפל נמוך לעומת המחיר של שיווק כל אחד מן השירותים בנפרד.

בחודשים האחרונים עסק המשרד בלימוד וניתוח התייחסויות המפעילים לשימוע שפורסם בחודש ינואר 2014. הליך השימוע הוביל בעקבותיו להתאמות בתמחור השירותים בשוק הסיטונאי. בסיום הליך לימוד התגובות לשימוע, המשרד מפרסם את עמדתו המעודכנת בשימוע משני ומעניק לחברות פרק זמן של חודש להתייחסות. בכוונת המשרד לפרסם את מדיניותו הסופית והמחירים הסיטונאיים עד לסוף אוקטובר 2014.

השינויים העיקריים שבוצעו בסל השירותים ובתעריפיהם בעקבות השימוע: הכנסת שירות Multi Cast אשר יאפשר לחברות תקשורת אחרות להעביר שידורי טלוויזיה בתצורת Broad Cast על גבי הרשת של חברת בזק. שירות זה יאפשר לשדר תוכניות בשידור חי לקהל לקוחות רחב במחיר סביר, דוגמת שידורי ספורט.

עודכנה תחזית הביקוש של נפח הגלישה הממוצע בשעת השיא (השעות בהן רוב הציבור גולש ברשת האינטרנט), באופן המשקף גידול של 31% בצריכה מדי שנה. המחיר לרכישת נפח הגלישה ביחידות של מגה ביט לשניה, ירד ב-50% לעומת המחיר שנקבע בשימוע הראשון: מ-48 שקל ל-24 שקל למגה ביט לשניה.

בעקבות זאת, יתאפשר למתחרים לשווק מהירויות גבוהות במחירים זולים, וכן להעלות את ההיתכנות לאספקת שירותי טלוויזיה על גבי האינטרנט, כך שיוכלו להתחרות בשידורי החברות הוט ו-yes.

עוד הודיע המשרד כי התשלום הקבוע עבור הגישה לשירותי התשתית עודכן מ-28 שקל ל-39 שקל, לאור הערות חברת בזק למחירי התשתית אשר התקבלו בעקבות השימוע.
שינוי נוסף לעומת השימוע הראשוני הוא מתן אפשרות לרכישת קו לשירותי אינטרנט בלבד (Naked ADSL), מבלי שהלקוח יחויב ברכישת שירות טלפוניה, שיחייב אותו בתשלום נוסף, וייקר את מחיר החבילה.

מבנה התעריפים החדש בנוסף לאפשרות זו, יאפשר לחברות למכור חבילת גלישה במהירות נמוכה יחסית (5-10 מגה) למהירויות המשווקות כיום (20 מגה) במחירים הנמוכים מאלה הנהוגים היום. לדברי המשרד, נכון לספטמבר 2013 כ-16.5% מלקוחות רשת בזק עשו שימוש במהירות של 5 מגה.