צו 8 לשי פירון

מה תועיל השבתת מוסדות החינוך בדרום בגלל שאין בהם מיגונים?

השר שי פירון /  צילום: אוריה תדמור
השר שי פירון / צילום: אוריה תדמור

אם לתושבי עוטף עזה והדרום חסרו לחצים, הנה נוספה להם דאגה נוספת: בשל בעיות מיגון בבתי הספר והגנים באזורים שחזרו למעגל ההפגזות, לא ברור האם תפתח שנת הלימודים ב-1 בספטמבר.

ראשי הרשויות המקומיות שאחראיות לביטחון הילדים, מאיימים בהשבתה, ומאשימים את משרד החינוך שלא דאג למיגון , למרות התארכות מבצע "צוק איתן". בשם הסולידריות, יש כבר גם מי שקוראים להשבתה כוללת של הלימודים בישראל לאות הזדהות.

שנת הלימודים תשע"ה חייבת להיפתח בכל מחיר, בזמן, ובצורה מסודרת בדרום הארץ. ובדיוק בשביל זה יש שר החינוך. חברי הקבינט הבטחוני, המפקדים הבכירים, הצבא הסדיר והמילואימניקים עובדים כבר שבועות מסביב לשעון כדי להגן הציבור. זה הזמן להוציא צו שמונה לשי פירון ולהקפיץ אותו למערכה.

לא משנה מי אשם במצב הנוכחי: משרד החינוך, משרד האוצר, או פיקוד העורף, וגם לא ממש משנה עכשיו עד כמה נתניהו ולפיד היו מעורבים בנסיון לפתור את הבעיה. בואו נצא מנקודת הנחה שכולם אשמים, וכולם עשו את הכי טוב שהם יכולים, ולכולם היו לבטח כוונות טובות. אפשר להשאיר את ההתכתשויות האלה לפוליטיקאים שיעשו זאת בזמנם החופשי או על חשבון שעות העבודה שלהם, אבל אסור לעשות זאת על חשבון הילדים.

להשבית את מערכת החינוך בדרום כמחאה על העדר מיגון, זו מחאה על חשבון הילדים.

ילדי הדרום טורטרו מספיק בשהייה מסביב לשעון במרחבים מוגנים ובנדודיהם ברחבי הארץ כמו פליטים. ההורים, שהפסדו ימי עבודה כדי להיות איתם, זקוקים לאוויר ופרנסה, והמשק, לא זקוק לעוד להפסדים בנוסף לעלויות המטורפות של המבצע.

פירון, שהצליח לפתוח תוך פחות משנה את "בית הספר של החופש הגדול", פרוייקט מוצלח, שהפעיל את בתי הספר במחיר שווה לכל כיס במשך שלושת השבועות הראשונים של יולי, יכול להירתם בשבועיים האלה ולמצוא פתרונות הולמים ל-1,500 ילדים בית ספר וגנים שהכיתות שלהם לא ממוגנות. והפתרון אינו בהכרח הקמת ביצורים, שיחסית להקים, אבל אחר כך יהיה חבל לפרק.

אפשר להכשיר מקלטים בישובים ללימודים של כיתות נפרדות, שהמורים יגיעו אליהם. זה לא אידיאלי, אני יודעת, אבל זה הרבה יותר טוב מלא ללמוד בכלל. אפשר גם להפעיל את הלמידה מרחוק שכל התלמידים תרגלו בפעם השנייה, לילדים בכיתות הגבוהות יותר.

ברור שעדיפה למידה עם מורה בשר ודם, אבל בעתות חרום כמו עכשיו, צריך להתאמץ כדי לקיים את הלימודים ואם צריך לצורך העניין להרים את כל המערכת, מי שיצא לחופש שיוחזר לאלתר, לקצר בירוקרטיות, להשקיע כספים ולפעול - ומהר.

תקציב החינוך הוא השני בגודלו, אחרי הבטחון. נכון, הוא לא מספיק אף פעם ותמיד השמיכה קצרה מלכסות את כולם. אבל ישובי הדרום זקוקים כרגע לטיפול ופירון יודע איך לעשות אותו בצורה הטובה ביותר. טוב יעשו ראשי הרשויות, אם יתנו לו את התמיכה המירבית ואת החשבונות יסגרו עם מי שצריך אחרי שהתלמידים ילכו לבית הספר באופן מסודר.