שוק בהקפאה: צניחה של 29% ברכישת דירות ברבעון השני

מרמה של כ-32.2 אלף דירות שנרכשו ברבעון הרביעי של 2013, ירד מספר העסקאות ברבעון השני של 2014 ל-22.3 אלף בלבד

פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר

ברבעון השני של 2014 נמשכה הנסיגה במספר העסקאות לרכישת דירות, אשר החלה ברבעון הראשון, לאחר רמת השיא שנרשמה ברבעון האחרון של 2013. כך עולה מסקירת שוק הנדל"ן שפרסם היום משרד האוצר.

מרמה של כ-32.2 אלף דירות שנרכשו ברבעון הרביעי של 2013 ירד מספר העסקאות ברבעון השני של 2014 ל-22.3 אלף בלבד, לאחר ירידה של 20% שנרשמה ברבעון הראשון וירידה של 13% שנרשמה ברבעון השני. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד נמוך מספר העסקאות ב-29%.

רמת העסקאות ברבעון השני הינה הנמוכה ביותר שנרשמה מאז רמת השפל ברבעון האחרון של 2011, אשר עמד בצל המחאה החברתית.

ברכישת דירות חדשות נרשמה ירידה של 24% ואילו ברכישת דירות יד שנייה נרשמה ירידה של 9% בלבד ברבעון השני של 2014, מתונה משמעותית מהירידה ברכישת דירות חדשות. ברבעון זה נרכשו 17 אלפי דירות יד שנייה.

אם את הירידה החדה במספר העסקאות ברבעון הראשון של השנה ניתן היה להסביר בעיקר ב"תיקון" לעליה החדה שנרשמה ברבעון האחרון של 2013, בין היתר על רקע מכירות מוגברות של משקיעים (לפני כניסתו לתוקף של ביטול הפטור ממס שבח לדירות אלו), הרי שאת הירידה הנוספת במספר העסקאות שנרשמה ברבעון השני ניתן לייחס במידה רבה להשפעה של ההכרזה על הכוונה להחיל מע"מ אפס על רכישת "דירה ראשונה". כפי שיפורט בהמשך, החלטה זו מצאה ביטוי בין היתר בירידה חדה במיוחד ברכישת דירות חדשות, בפרט ע"י זוגות צעירים, אף כי השפעתה ניכרת גם בפלח השוק של דירות יד שניה.

לוח 1
 לוח 1

אזור חדרה בולט עם צניחה של כ-42% בעסקאות, באזור המרכז נרשמה ירידה של כ-30% ובאזור תל אביב ירידה של כ-32%.

רכישות הזוגות הצעירים ברבעון השני של 2014 ירדו ב-14% בהשוואה לרבעון הקודם ובכך חזרו לרמה שנרשמה במהלך המחאה החברתית בשנת 2011. במקביל נרשמה ירידה של 5% במשקל הדירות החדשות שנרכשו מתחת לתקרת המחיר שנקבעה למע"מ אפס. ירידות חדות יותר בפרמטר זה נרשמו בישובים בהם רמות המחירים קרובות לתקרה.

באוצר מציינים כי הירידה ברכישות הזוגות הצעירים התרכזה בעיקר בפלח השוק של הדירות החדשות, עם ירידה של 30% בהשוואה למספר הדירות החדשות שרכשו על ידם ברבעון הקודם. זאת לעומת ירידה של 6% ברכישת דירות יד שניה ע"י סגמנט זה של השוק.

ירידה של 16% נרשמה ברכישות המשקיעים ברבעון השני השנה. לראשונה לאחר שני רבעונים של עליות, ירד משקל המשקיעים בסך העסקאות.