"לעובדי ערוץ 1 יש הרבה מה לתרום לגוף השידור החדש"

יו"ר ועד הטכנאים ברשות השידור, משה שגב, מבין שהשידור הציבורי החדש הוא עובדה קיימת ■ עכשיו הוא נלחם על העתיד: "מעניין אותנו לשמור על האנשים שלנו שימשיכו להתפרנס בכבוד"

ישיבת חברי ועד עובדי ההנדסה (הטכנאים) של ערוץ 1, שהתקיימה ביום שישי שעבר, התלקחה עוד לפני שהחלה. שניים מהעובדים החלו להתקוטט, וזה נגמר בזריקת כיסא, פציעה ואנשי ביטחון שמפרידים בין הניצים.

הסכמי הפרישה של העובדים יצרו גם בתוך הוועד הקטן הזה, שמונה 146 עובדים בסך-הכול, מעמדות - אלה שיפרשו ויקבלו יותר, אחרים שפחות. "אתם מכרתם אותנו, גנבתם אותנו", הטיח עוד אחד באחר.

"עובדים נמצאים בסיטואציות שלא נתקלנו בהם עד היום", אומר יו"ר הוועד, משה שגב. הוא מספר שאנשים משתפים בייאוש גדול ובדיכאון. "אנחנו בתוך חבית נפץ ובעיקר עסוקים בלהרגיע את האנשים. הם מבחינתם עובדים טובים, והם לא רואים סיבה בגינה יזרקו לרחוב".

על-פי חוק תאגיד השידור הציבורי, קרוב ל-2,000 מעובדי רשות השידור והטלוויזיה החינוכית יפסיקו לעבוד בגופי השידור אלה כפי שאנחנו מכירים אותם היום. רובם המכריע יפרוש לשוק העבודה, מקצתם - רק כ-25% מ-700-750 העובדים של הגוף החדש - ישתלבו בו כעובדים.

שגב חושש כי כשיתחילו לברור את העובדים, יתחילו דווקא בעיתונאים ובפנים המוכרות - והוא ואנשיו יישארו בחוץ.

"זה לא מקובל עלינו טוטאלית. אני מקווה שיו"ר ההסתדרות ייקח את העניין הזה תחת חסותו", הוא אומר. "המספר של 25% הוא מספר לא ריאלי ולא ישים. השאיפה שלנו היא שכל העובדים יעברו מהרשות הישנה לחדשה. אין שום סיבה לקחת עובד מוכשר במקצוע שלו, עם הרבה ידע וניסיון שרכש במשך השנים, ולהחליף אותו במישהו אחר. הטכנאים של ערוץ 1 הם עובדים מקצועיים, ויש להם עוד הרבה מה לתת".

- אבל אולי לא צריך את כולכם, הרי חלק ניכר מהמקצועות הטכניים פג תוקפם.

"אני לא מסכים. אנחנו עובדים בשיא הטכנולוגיה. בטח יותר מערוצים 10 ו-2. לבוא ולומר שאצלנו יש אנשים מיותרים או שאבד הכלח עליהם, זה לא נכון. אנחנו עובדים יום-יום בשיא הטכנולוגיה".

- הסכמי העבודה שלכם היום משמרים הרבה עובדים שלא צריך. מדובר רבות על כמות אנשי הצוות של ערוץ 1 שמגיעים לסקר אירוע, לעומת הצוותים של הגופים האחרים.

"ברור שיעשו הרבה התאמות. אנחנו פתוחים ומוכנים להתאים את עצמנו לעולם החדש. גם במלחמה האחרונה היינו מחויבים להסכמי העבודה, ובכל זאת אנשים יצאו לשטח והרימו על גבם מסביב לשעון שידור, עם סאונד, לוויין, בלי התערבות של הוועד 'המפחיד' שכולם מדברים עליו. אנחנו מכירים בצו השעה".

"הצלחנו להכניס שינויים"

שגב מודה כי היה "שמח אם החוק לא היה יוצא לפועל". הוא ואנשיו התנגדו לו בתחילה ואף הובילו את הקמפיין השנוי במחלוקת של העובדים המחזיקים בשלטים, אשר שובץ בין שידורי המונדיאל. היום הוא אומר ש"צריך להיות ריאלי. החוק שהובא לכנסת והחוק שיצא בסופו של דבר הוא שונה באלפי מונים. הצלחנו, גם אנחנו ועוד גורמים, להכניס המון שינויים לטובת העובדים בגוף החדש בתוך החוק הזה".

- ניטרלו אתכם, אתם כבר לא הוועד החזק.

"לא מעניין אותי מי חזק או לא. מעניין אותי לשמור על האנשים שלי שימשיכו להתפרנס בכבוד. קח בחשבון שיש לא מעט אנשים שהגיעו להחלטה שהם צריכים לפרוש, ולכן לא כל חברי הוועד יישארו, אבל אי-הוודאות שאנחנו חיים בה עשתה הרבה רע להרבה מאוד עובדים".

- איפה טעיתם? לא הצלחתם לעצור את זה?

"היה טבעי שננסה לעצור את החוק הזה בכל דרך. משמעותו הייתה כליה על כל עובדי רשות השידור. אנחנו ניסינו במיטב הכוחות שנשארו בנו, אבל יש גורמים פוליטיים שהם בסופו של דבר מחליטים".

- מה הייתה הטעות שלכם כעובדים, שהביאה בסופו של דבר לסגירה של ממש, לפני פתיחה?

"זו התנהלות בעייתית של הנהלות רשות השידור לדורותיהן. הן לא ידעו לקחת את המקום הזה לחוף המבטחים".

- זו רק הנהלות?

"היה פה גם עניין פוליטי חזק מאוד, וגורמים כמו היוצרים והמפיקים שניסו לקחת את כל הקופה, אחרי שראו פה הזדמנות כלכלית. הנחת היסוד שלהם הייתה שאף עובד רשות שידור לא צריך היה להישאר ולהפיק משהו בטלוויזיה, ולכן כל ההפקות יוצאות החוצה. על זה נלחמנו, והצלחנו לשכנע גם בוועדה בכנסת שלמרות שמחוקק חוק חדש, הוא צריך לקחת בחשבון את העובדים הקיימים, כי יש להם מה לתרום לגוף החדש".

- אתה מרוצה מהסכמי הפרישה?

"זה המקסימום שיכולנו להשיג בעזרת ההסתדרות. האלטרנטיבה הייתה שאם לא מגיעים להסכמי הפרישה, החוק היה מועבר בלי הסכם איתנו. אבל יש מקומות שלא הצלחנו בהם, ואנחנו מאוד מאוכזבים".

- איפה למשל?

"כואב לנו מאוד נושא הפנסיה. האוצר גילה קשיחות כלפי עשרות עובדים שיש להם מה שמכונה 'פנסיה צוברת חדשה', שהולכים לצאת בתנאים קשים. פנסיה של עובד כזה נעה בין 1,500-3,000 שקל במקרה הטוב. זה אפילו לא טיפה בים לעומת מה שהם מרוויחים היום, ואנחנו מדברים על אנשים מעל גיל 50. זו פנסיית גישור שהאוצר הולך להציע לאנשים האלה.

"לא הייתה הסדרה של פנסיה חדשה, והלכו למתווה שהתבסס על מתווה שנחתם עם המורים ולא מתאים לעובדי רשות השידור. זה יוצר פערים גדולים מאוד בין מי שנמצא בפנסיה צוברת חדשה ובין מי שנמצא בפנסיה צוברת וותיקה".

מעבר לפנסיה, יש לציין, יקבלו עובדי רשות השידור 11 חודשים הסתגלות ומענק. אך הקצבה החודשית, כאמור, תהיה נמוכה מאוד. "צריך להבין שהיינו בסיטואציה מאוד קשה, והיינו צריכים לבחור אם להיות חלק מהתהליך - או להיות כמו ועדים אחרים שבחרו להדיר את רגליהם מהשיחות, והיום אומרים 'אנחנו לא חלק מההסכם'".

- ועכשיו יתחיל מאבק מול הוועדים האחרים, אילו עובדים להכניס?

"בכל משבצת שיש, שיכניסו את עובדי רשות השידור, אני לא מוכן לקחת מקום של אף אחד אחר".

- יצא לכם שם כל-כך בעייתי, גם עם הקמפיין שעשיתם ויצר הרבה אנטגוניזם. אתם מפחדים שינסו להיפטר ממכם בגלל הדימוי?

"ממש לא. הראש הולך להשתנות לגמרי, אין השבתות ולא מחאות. שמים את זה בצד והולכים למקום אחר לגמרי. בכל מקום כשבאו אלינו עם דעה מסוימת, אחרי שעבדו איתנו לא הבינו למה יצא לנו שם כזה. האנשים שעשו בעבר רעש הם לא מתווי הדרך שלנו, הם מיתולוגיה. אנחנו מוכנים להרבה ויתורים כדי שמקום העבודה שלנו יהיה קיים".