ילן מאותתת: הפד עלול להעלות את הריביות מוקדם מהצפוי

(עדכון) - יו"ר הפד אמרה בכנס הבנקאים בג'קסון הול כי הפד עשוי להעלות את הריביות המרכזיות מוקדם מהצפי אם שוק העבודה ישתפר בקצב מהיר או אם האינפלציה תעלה בחדות ■ דראגי: ה-ECB מוכן לנקוט בצעדים נוספים

ג'נט ילן Janet Yellen / צילום: רויטרס
ג'נט ילן Janet Yellen / צילום: רויטרס

הכלכלה האמריקאית מתקרבת ליעדים שהציב הפדרל ריזרב בכל הנוגע לתעסוקה מלאה ואינפלציה יציבה. כך אמרה היום (ו') יו"ר הפד ג'נט ילן בכנס השנתי של הבנקאות המוניטארית.

הכנס שנפתח אתמול בג'קסון הול, מתמקד השנה בנושא הדינמיקה בשוק העבודה, עניין שקרוב מאוד לליבה של ילן. נזכיר כי מאז המשבר הפיננסי, קיימת רגישות גבוהה בשווקים לאפשרות של מפנה במדיניות הריבית, שירדה לרמות שפל כמעט בכל הכלכלות המרכזיות.

לדברי ילן, הדיון בפד עבר להתמקד כעת במועד שבו יש לשנות מגמה, לעבור למדיניות של הידוק מוניטארי ולהעלות את הריביות.

ילן אמרה כי אין "מתכון פשוט" להחלטות הבאות שיתקבלו בפד ולצד זאת חזרה על האזהרה שאמרה בעבר לפיה הבנק המרכזי עלול להעלות את הריביות מוקדם מהצפוי אם השיפור בשוק העבודה יהיה מהיר או אם האינפלציה תעלה בחדות.

במטרה לאזן את האמירות הניציות שלה, ילן אמרה בנוסף כי 19 אינדיקטורים בשוק העבודה שהפד עוקב אחריהם, מצביעים על כך ששיעור האבטלה אומנם ירד אך מצבו של שוק העבודה עדיין לא אופטימלי.

"זה נשמע כאילו היא משאירה לעצמה מרחב תמרון", אמר בראיון ל-CNBC דיוויד ספיקה, מנהל בכיר בחברת Westwood Funds. "ברור שהפד מעוניין בגמישות רבה במטרה לבצע שינויים במדיניות המוניטארית בהתבסס על שיעור הצמיחה ובייחוד רמת השכר, ולא נראה לי שגורמים אלו השתנו", הוא הוסיף.

נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי, שנשא דברים מאוחר יותר, אמר כי הוא בטוח כי הצעדים שנקט הבנק בחודש יוני (ריבית פקדונות שלילית והורדת הריבית המרכזית) הובילו להחלשת האירו ויסייעו להמריץ את הכלכלה המדשדשת של גוש האירו. דראגי רמז בנוסף כי הבנק המרכזי מוכן לנקוט בצעדים נוספים וקרא לפעול גם במישור של רפורמות כלכליות מבניות במטרה להבריא את הכלכלה. דבריו של דראגי נאמרו על רקע העובדה שכלכלת גוש האירו נכנסה למצב של קיפאון ברבעון השני בעוד שכלכלת גרמניה רשמה צמיחה שלילית.