ענף הביצוע גוסס: גם דניה סיבוס לא מרוויחה מבנייני מגורים

הצרות על הפיגומים לא עוצרות בחברות א. דורי או צ. לנדאו: הנתונים שמציגה חברת דניה סיבוס מלמדים כי גם חברת הדגל של לב לבייב לא מצליחה בשנה וחצי האחרונות להציג רווח גולמי בפרויקטים שהיא מקימה עבור חברות שאינן קשורות לקבוצה

המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעה צ. לנדאו ושהביא אותה להגיש בשבוע שעבר בקשה להקפאת הליכים, זמן קצר לאחר שגזית גלוב נאלצת להזרים מיליוני שקלים לחברת דורי בנייה על מנת למנוע את קריסתה הכלכלית (לאחר שהתגלתה "סטיית מהותית" באומדנים, שמשמעותם הפסד של 250-350 מיליון שקל ומחיקת רווחיות של עשור), מצביעים בעיקר על המצב הקשה שבו נתונות חברות הביצוע בישראל.

לפני שבועיים אמר ל"גלובס" יו"ר ובעלי חברת מנרב אברהם קוזניצקי כי חברת ביצוע צריכה להגיע לשולי רווח של 10% כדי להצדיק את קיומה, זאת רגע לפני שהעריך כאן כי חברות ביצוע נוספות צפויות לקרוס (מה שכבר התברר כמובן כתחזית נכונה ועגומה).

מהדוח הכספי של אחת מחברות הביצוע הבולטות בישראל, דניה סיבוס, לרבעון השני של 2014, עולה כי גם רווחי חברת הדגל מביצוע והקמת פרויקטים למגורים הם שוליים. מקורם בעיקר בביצוע פרויקטים עבור החברה הבת אפריקה מגורים, וספק אם מצדיקים את פעילות זרוע זו של החברה.

"לא מרוויחים"

במחצית הראשונה של 2014 עמד הרווח הגולמי של דניה סיבוס בגין פרויקטים שביצעה עבור חברות מקבוצת אפריקה ישראל על 4%-5%, ומנגד הרווח הגולמי בגין פרויקטים שביצעה החברה עבור חברות חיצוניות היה שלילי, ועמד על 1%-. לכך יש להוסיף כי הכנסות החברה מפרויקטים שביצעה עבור חברות מקבוצת אפריקה ישראל היוו נתח קטן בהרבה מההכנסות שקיבלה מחברות חיצוניות. דבר שמעיד על הרווחיות הנמוכה בענף הביצוע "האובייקטיבי", שאינו מבוצע עבור חברות בת.

יש לזכור כי הכסף שמשלמת אפריקה מגורים כמזמינת עבודה לדניה סיבוס המבצעת פרויקטים למגורים עבורה, יוצא ונכנס בסופו של דבר אל אותה קופה, היות שדניה סיבוס היא החברה האם של אפריקה מגורים, במהלך שבוצע רק לפני שנים ספורות, בעקבות הזעזועים שעברו על הקבוצה שבשליטת לב לבייב.

גם ב-2013 הנתונים מראים על אותה מגמה: פרויקטים שביצעה דניה סיבוס עבור חברות מקבוצת אפריקה ישראל הניבו רווח גולמי שנע בין 5% ל-6%, בעוד פרויקטים שביצעו עבור חברות נדל"ן חיצוניות הניבו גם אז רווח שלילי גולמי של 1%-.

יש לזכור כי לחברת דניה סיבוס זרועות נוספות הכוללות פעילות בתחום התשתיות ופעילות בחו"ל, המניבות לדברי גורמים בחברה רווחים "המפצים" על הפעילות הלא רווחית של ענף הביצוע המדשדש (סך הרווח הנקי של החברה למחצית הראשונה עמד על 18 מיליון שקל, פחות מ-3% מהמחזור).

יחד עם זאת, גורם בחברה מעיד על מה שחברות ביצוע רבות כבר יודעות זמן רב: "בלי ענף התשתיות, הרווחיות בביצוע בגין פרויקטים למגורים נמצאת על כרעי התרנגולת. ענף הביצוע בישראל נמצא בקשיים, לא מרוויחים בו, ואם מרוויחים בו זה בשוליים. מדובר בסיכונים, בהתמודדות מול יזמים אגרסיביים, שהם מרוויחים מהפרויקט, וקבלן הביצוע אוכל אותה".

אותו גורם גם הדגיש כי למרות המצב הקשה בענף הביצוע, "דניה סיבוס משלמת לקבלני משנה ולספקים כמו שעון, וספק אם חברת היי-טק משלמת לספקים שלה כמו שדניה סיבוס משלמת". על הטענה כי הרווחיות של החברה מביצוע למגורים נמצאת רק בפרויקטים שמבצעת החברה עבור אפריקה מגורים, הוסיף הגורם כי "מדובר בטענה פשוט לא נכונה. ב-2012 היינו ברווחים שליליים מפרויקטים שביצענו לאפריקה מגורים ונאלצנו להביא כסף מהבית".

מתגובתה הרשמית של החברה עולה כי החברה מצמצמת באופן מכוון את פעילותה בתחום הביצוע עבור חברות חיצוניות, שאינן קשורים בקבוצת אפריקה ישראל, מה שמעיד על רווחיות נמוכה בענף זה.

דוברת דניה סיבוס מסרה כי "חברות קבלניות מתמודדות לא פעם אל מול הקשיים והסיכונים המאפיינים את ענף הנדל"ן למגורים. הרווחיות בתחום הבנייה למגורים נגזרת מאופי הפרויקטים המבוצעים בכל תקופת דיווח ואינה נובעת בהכרח מזהותם של מזמיני העבודה, מאחר שהמחירון שנקבע על ידי דניה סיבוס הינו זהה לכלל המזמינים. לאור זאת, בתקופות מסוימות הרווחיות לחברות ושותפויות מקבוצת אפריקה ישראל גבוהה יותר ולעתים נמוכה יותר, כפי שניתן לראות בתוצאות דוחות שנת 2012.

"על סמך ניסיון העבר דניה סיבוס קיבלה החלטה לצמצם את היקפי הביצוע עבור חברות מסוימות בתחום, שתפקודן אינו מאפשר התנהלות נאותה. ומאידך, להרחיב את פעילותה מול יזמיות אחרות לרבות אפריקה ישראל מגורים, המתאפיינת בהתנהלות אחראית המאפשרת מהלך עבודה תקין לצד הצגת רווחיות גבוה יותר. וזאת, למרות שמחירון הבסיס נמוך יותר ביחס למזמינים האחרים. יודגש, כי דניה סיבוס מציגה בדוחות הסולו שלה בשנה וחצי האחרונות, תזרים חיובי מפעילות שוטפת בסך של כ-150 מיליון שקל (מתוכם כ-70 מיליון בחציון הראשון של השנה). התזרים משקף תוצאות חיוביות מאוד גם בהתייחסות לפרויקטים בתחום המגורים.

"דניה סיבוס, חברה מהמובילות בענף הנהנית ממוניטין רב שנים בכל הקשור למקצועיותה ולניסיונה בשטח, ממשיכה לבצע פרויקטים נרחבים בארץ ובעולם ומתאימה עצמה לתנודות ואי הוודאות המאפיינים את שוק המגורים בישראל. במקביל, החברה מחפשת באופן רציף אחר אפיקי פעילות נוספים בארץ ובעולם מבזרת את פעילותה העסקית".

 דניה סיבוס
  דניה סיבוס