שעת מבחן לבנק ישראל

"המלחמה מזכירה למשקיעים היכן ממוקמת ישראל"? קשקוש

מזה מספר שבועות אנו עדים להיחלשות השקל כלפי רוב מטבעות הסל ולנוכח שינוי הכיוון החד יחסית תוך פרק זמן קצר אנו מוצפים בפרשנויות והערכות.

אותם גורמים שאך לפני חודש סיפרו לנו שהדרך ל 3.30 בדולר/שקל סלולה כי המשק חזק, כי יש גז, כי הכלכלה שלנו היא הפלא השמיני ביחס ליתר כלכלות המערב, מספרים לנו עכשיו על 3.70. אחרים אומרים לנו שאין ממה להתרגש כי הדולר מתחזק בכל העולם. אז הבה ונעשה קצת סדר שיעזור לכולנו לקבל הערכה נבונה מה באמת קורה ולהיכן אנו הולכים מכאן.

שינוי של סנטימנט כה חיובי ממנו נהנה השקל עד לא מזמן דורש חבירה של מספר גורמים. זה התחיל לפני שבועיים באנומליה של הריביות, המשיך בהכרזות לוחמניות יחסית לתקופה של בנק ישראל והתערבויות בלתי שגרתיות במסחר. לאחר מכן הגיעו נתוני האמת על מצבה העגום של כלכלת ישראל, נתונים שכולם התאמצו כל כך להסתיר וסרבו להשלים עם קיומם חודשים רבים ונוסף על כל אלו הגיעה גם העזרה מבחוץ בצורת התחזקות הדולר כלפי מטבעות מובילים בעולם. הדולר אינדקס שמבטא את מצבו של הדולר ביחס לסדרת מטבעות מובילים מתקרב לשיא של שנה.

אז פתאום אנחנו שומעים קשקושים שהמלחמה מזכירה למשקיעים היכן ישראל, שהגז כבר לא כל כך משפיע ועוד ועוד. רבותי אולי הגיע הזמן שתבינו ששוק המט"ח הוא קודם כל מגרש משחקים של שחקנים גדולים ורק אחר כך כלכלה. כל מי שטען שאין כאן ספקולנטים או שפעילותם השנה דעכה קיבל בשבועיים האחרונים שיעור מאלף. מחזורי המסחר הכפילו אם לא שילשו את עצמם.

למרות שיצואנים המירו מיליארדים וביצעו הגנות בהיקף של מיליארדים נוספים, היינו עדים לפיחות של 4% בשער השקל לעומת הדולר. זה אומר ביקוש שיא למטבע, בעיקר מקרב אותם ספקולנטים שבירושלים סרבו להכיר בקיומם.

דוגמא מאלפת לכך שרוב האנליזות שאתם קוראים הן מה שנהוג לכנות "אנליזות מוזמנות" ניתן היה לראות החודש בליש"ט. רק לפני מספר שבועות התחזקה הליש"ט ביחס לדולר וחצתה את רף 1.71 דולר לליש"ט.

המומחים מטעם מיהרו להציף את השוק בהסברים כי כלכלת אנגליה חזקה מאוד וכי כולם מצפים לפרוטוקולים של הוועדה המוניטארית שם על מנת לראות אם בהצבעה על הריבית יישאר קונצנזוס של 9:0 נגד העלאה או שמא קונצנזוס זה ייסדק. הערכות דיברו על 8:1 ועל המשך התחזקות לכיוון 1.75. בפועל הקונצנזוס לא נסדק, הליש"ט אגב המשיכה להתחזק עוד מספר ימים ואז הפכה כיוון.

לא חלפו אלא מספר שבועות ובישיבה האחרונה אנו רואים כבר שלושה חברים שתומכים בהעלאת ריבית. איפה הליש"ט? פחות מ 1.66 וזה עוד לפני נאומה של נגידת הבנק המרכזי של ארה"ב ג'נט ילן. אז תבינו שאת עולם המט"ח מנהלים שחקנים גדולים שעושים במטבעות ככל העולה על רוחם והכלכלה היא שחקן משני בהצגה.

זוהי שעת המבחן האמתית של בנק ישראל והאוצר. בכל הקשור למלחמת המטבעות פישר שגה קשות לפחות פעמיים בעבר. פעם אחת כשציפה ב 2009 שהשוק יעשה את המשך העבודה עבורו ופעם שנייה כשציפה לסיום תכנית ההקלה הכמותית והתחזקות הדולר בעולם ובמקומה קיבל תכנית נוספת שהחלישה את הדולר מול כל מטבע של מדינה שנכנעה לתכתיב האמריקאי.

השגיאה החמורה ביותר שיכולים לעשות כעת בירושלים היא להתרווח בכיסא, להתבשם משינוי המגמה ולצפות שהמלאכה תבוצע על ידי כוחות השוק. אומנם נשמעים קצת קולות של מלחמה בצפון (אינני פרשן מדיני אולם נדמה לי שלסוריה ולחיזבאללה יש עכשיו בעיות אחרות חוץ מלהיכנס למערה נגד ישראל) וזה יתמוך בהמשך היחלשות השקל בימים הקרובים אולם ללא צעדים נוספים שיפגינו את נחישות הגורמים בירושלים להביא את השקל לשיווי משקל גבוה הרבה יותר מזה בו הוא נמצא כעת, הגל הבא של התחזקות השקל הינו רק עניין של זמן.

לא ברור אם הריבית תופחת היום כפי שנרמז בפרוטוקולים אולם ברור שזו העת הנוחה ביותר להציב רצפה לשער הדולר על מנת לשכנע סופית את "כוחות השוק" שכללי המשחק השתנו. כפי שכבר ציינתי בעבר, אף גורם שפוי לא ינסה לתקוף את הרצפה. מה שהיה נכון במאה שעברה , לא נכון היום. ראשית, בידי הרגולטור כלים רבים להתמודד מול מתקפה ספקולטיבית ושנית יש כאן גופים מוסדיים שהגנו על השקעותיהם בחו"ל מפני התחזקות השקל בהיקף של מיליארדים רבים. בהינתן רצפת הגנה לא יזדקקו המוסדיים להגנות ופירושו של דבר פוטנציאל רכישות של מיליארדים רבים.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
  • yf@energyfinance.co.il
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.