"גירושים הם משבר הרבה יותר קשה משנוטים לתאר אותו"

בעקבות צאת ספרה "זאת עם הכתם השחור", מדברת עמליה רוזנבלום על הגירושים האישיים שחוותה ועל היתרונות בפרק ב', כמו זה שהיא חווה היום עם בן זוגה יובל בנאי: "היה נחמד לדעת פעם מה שאנחנו יודעים היום"

עמליה רוזנבלום / צילום:תמר מצפי
עמליה רוזנבלום / צילום:תמר מצפי

לסופרת עמליה רוזנבלום יש לא מעט לספר על גירושים. הוריה התגרשו כשהייתה בת 26, וגם היא ויובל בנאי, סולן להקת "משינה", נמצאים יחד ב"פרק ב'", כשלשניהם ילדים מנישואיהם הראשונים. לאחרונה היא הוציאה את ספרה הרביעי, "זאת עם הכתם השחור" (כנרת זמורה ביתן), שבמרכזו לילי, נערה בת 15 שמתמודדת עם גירושי הוריה.

לרוזנבלום יש דרך מעניינת להמחיש את הגירושים דרך עיניו של הילד שחווה אותם: "אחד מסרטי הקלאסיקה של ההתבגרות זה 'אני והחבר'ה'. הסיפור שם מתחיל כשהילדים מוצאים גופה, אירוע דרמטי של איבוד התמימות, וזה מתניע את כל הסיפור. ב'זאת עם הכתם השחור', הגופה בתחילת הספר היא התפרקות הנישואים של ההורים. כמו בכל אגדה, יש שלב שבו הנסיכה והנסיך צריכים לצאת מהארמון ולגלות את העולם וזה מה שדוחף את גיבורת העלילה לצאת מהארמון שלה".

- יש הרבה מתמטיקה בספר. את אוהבת מתמטיקה?

"האמת שלא. אני לא אוהבת מתמטיקה, אבל חיפשתי דרך להעביר את היכולת המיוחדת של הגיבורה להתנתק בסיטואציות רגשיות קשות ולעבור לעולם המחשבה הרציונלית, המסודרת והאנליטית. חשבתי שהבעיות המתמטיות הן דרך טובה ליצור את זה וגם דרך חווייתית לקוראים, שמתנתקים מהדרמה וגם חווים בעצמם את התהליך הנפשי של הגיבורה".

- הבריחה הזו מאפיינת לדעתך ילדים במצבים מורכבים כאלה?

"אני לא יודעת ספציפית על ילדים אבל יש מנגנון נפשי מאוד מוכר - 'דיסוציאציה', שמגן על הנפש באמצעות כך שבמצבים קשים הוא מפצל אותה מהאירוע. פה הילדה עוברת חוויות מטלטלות, אבל לא טראומה. ועדיין, לכל אחד יש מנגנוני הגנה. יש כאלה שמנגנון ההגנה שלהם זה הומור, יש כאלה שהוא כמו בספר - חשיבה אינטלקטואלית רציונלית, שמאפשרת התרחקות מהפצע.

"אחד הדברים המשמעותיים שחשוב לי להעביר בספר על כל עניין הגירושים זה שמדובר במשבר הרבה יותר קשה משנוטים לתאר אותו, אבל הוא גם יכול לשמש אבן דרך בהתבגרות".

- בוודאי כשהגירושים מתרחשים כשהילדה בת 15.

"נכון. בספר, לילי מתחילה כילדה מאוד תמימה שמאמינה לגמרי לאופן שבו המבוגרים מציגים את העולם. בתוך משבר ההתבגרות, היא מגלה פערים גדולים בין מה שההורים שלה אמרו לה, לאופן שבו הם מתנהגים בעצמם. הם אומרים לה לא לשקר, אבל היא שומעת אותם משקרים. במקביל, היא רואה שכאשר היא מסתבכת, הם כל-כך עסוקים בעצמם שהם לא מתייחסים ומגיבים אליה".

- יש גם רצון לנקום בהורים על שנפרדו? להעניש אותם?

"המסע של לילי בסיפור מתחיל בנקודה שבה היא מרגישה וחושבת 'איך הם עשו לי דבר כזה?', עד לנקודה בצד השני של הסיפור, שבה היא מבינה שהחיים באופן כללי זה עסק קצת פחות אישי. לכן, הרצון שלה להעניש או להחזיר את הגלגל לאחור, משתנה. בסוף היא מבינה שקרו דברים שאמנם משפיעים עליה, אבל לא נעשו כנגדה במזיד".

- כיצד היית מתארת מהבחינה הזו את חוויות הגירושים שהיו בחייך - של הורייך ושלך?

"הייתי בת 26 כשהוריי התגרשו ולא חייתי בארץ, אבל ללא ספק ראיתי את הדרמה הזו מנקודות מבט של ילדה, כאישה שעברה בעצמה פרק א' ונמצאת עכשיו בפרק ב' וגם בתור מישהי שהיא בזוגיות עם מישהו שיש לו נישואים קודמים וילדים מהם. ראיתי את זה ויש לי תחושה מאוד עמוקה שגירושים הם קונפליקט מאוד קשה ואחד הדברים המורכבים בזה הוא שכולם צודקים.

"האירוע הזה של הגירושים גם כל-כך נפוץ, שאני חושבת שיש מקום להסתכל עליו בצורה ריאליסטית. הרי בנוף הספרות לגילאי הנוער בולטים ספרי הפנטזיה, של ערפדים וקוסמים. הם עונים על צורך פסיכולוגי עמוק, אבל יש חשיבות גם לתאר בצורה לא מתייפייפת ולא מלודרמטית את הדרמה המאוד שכיחה הזו בחיים, וזה מה שעשיתי בספר - דרמה של התפרקות משפחה באופן שבו הילד מקבל עובדה מוגמרת שההורים עסקו בה במשך שנים, והם מצפים שידביק את הקצב.

"מצד שני, זה דבר שעוברים אותו. יש חיים אחרי זה והם מצוינים. החיים לא אמורים להיות נטולי משברים. החיים הם רצף של משברים וגירושים של הורים הם פשוט חלק מהחיים".

- גם את ויובל בנאי בפרק ב'. איך היית מתארת אותו?

"אני יכולה לומר על זה, כמו על כל דבר אחר בחיים, שהיה נחמד לדעת פעם מה שאנחנו יודעים היום. לא אני המצאתי ש'הנעורים מבוזבזים על הצעירים'".

נשאר במשפחה: דרמה קומית של עמליה ועידו רוזנבלום

מעבר לספרים שכתבה, רוזנבלום היא גם ד"ר לפסיכולוגיה חברתית וכן תסריטאית. גם בתחום הפסיכולוגיה הגירושים לא נשארים בחוץ, או אולי הניסיון להימנע מהם. "אני מתחילה ללמוד טיפול זוגי ומשפחתי באוניברסיטת תל-אביב וגם גישור וגישור משפחה", היא מספרת.

בתחום התסריטאות, היא משתפת עכשיו פעולה עם אחיה, מנחה הטלוויזיה עידו רוזנבלום. ביולי החלו צילומי הסדרה "הפרויקט של עומרי גורדון", דרמה קומית שהיא כתבה יחד עם אחיה ועם הכותב אסף שלמון. עידו ישחק והיא תשמש בתפקיד התסריטאית.

רוזנבלום: "עידו מגלם בסדרה מוזיקאי הולל, שבוקר אחד מוצא בפתח ביתו תינוק והוא צריך להתחיל לחיות איתו. עידו ושלמון מאוד מצחיקים, אני הבאתי את המבנה הדרמטי".

עמליה רוזנבלום

גיל: 40

מצב משפחתי: נשואה בשנית, ליובל בנאי+2 (בת מהנישואים עם הבמאי אסף ברנשטיין ובן עם בנאי)

מגורים: מושב אילניה שבגליל התחתון ונווה-צדק בתל-אביב

ספרים: ארבעה. ספרה לנוער "עד קצה המושב" (כתר) זכה בפרס זאב לספרות ילדים ונוער ותורגם לגרמנית, איטלקית ולסינית

חוץ מזה: ד"ר לפסיכולוגיה חברתית ותסריטאית ("2.3 בשבוע")