החלטה דרמטית: בנק ישראל הפחית את ריבית חודש ספטמבר לשפל היסטורי - 0.25%

החלטת בנק ישראל מגיעה על רקע הפיחות המתמשך של השקל והמשך עליית מחירי הדיור ■ גורמים נוספים: ההאטה בפעילות הריאלית ונתוני האינפלציה ■ "לא ניתן לאמוד אובדן התוצר עקב 'צוק איתן'"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

באופן מפתיע ובלתי צפוי בנק ישראל החליט היום (ב') להפחית את הריבית לחודש ספטמבר ב-0.25% לשפל היסטורי של 0.25%. מרבית האנליסטים בשוק צפו כי הוועדה המוניטארית של הבנק תותיר את הריבית על כנה על רקע התחזקות הדולר מול השקל והמשך עליית מחירי הדיור. בחודש שעבר, נזכיר, הבנק חתך את הריבית ב-0.25% לשפל של 5 שנים.

בין הסיבות המרכזיות שהובילו את הבנק להחלטה הדרמטית ניתן לציין את האינפלציה, שירדה ב-12 החודשים האחרונים לשיעור של 0.3%. "תחזיות החזאים נושקות לגבול התחתון של היעד, והציפיות הנגזרות מהריביות הפנימיות של הבנקים ירדו אל מתחת ליעד", נכתב בהודעת הריבית.

בנק ישראל מתייחס גם להאטה בפעילות הריאלית במשק כגורם נוסף שהוביל אותו לקבל את ההחלטה. נזכיר כי לפי אומדן התמ"ג הראשון, המשק המקומי צמח בקצב שנתי של 1.7% בלבד, נמוך מהציפיות המוקדמות ומהאומדנים ברבעון הראשון. בבנק ישראל מציינים בהקשר זה כי "הנתונים שנוספו החודש על הפעילות הריאלית מצביעים על התמתנות בגידול הפעילות עוד לפני מבצע 'צוק איתן'".

כלכלני הבנק העריכו את ההשלכות הכלכליות של מבצע "צוק איתן" וציינו כי "אינדיקטורים ראשונים ליולי מצביעים על התמתנות נוספת בעקבות המבצע; חלקה, בעיקר זה הנוגע לתיירות, עשוי להימשך זמן רב יחסית, ואילו ההתמתנות הקשורה בצריכה הפרטית צפויה להיות בעלת אופי זמני וייתכן שהצריכה תפצה על התמתנות זו בהמשך", נכתב בהודעת הריבית שפרסם הבנק.

בבנק מוסיפים באותה נשימה כי "הנתונים שהצטברו עד כה אינם מאפשרים עדיין לאמוד את אובדן התוצר שינבע מהלחימה שעודנה נמשכת, אולם הוא מתרחש על רקע האטה בצמיחת המשק, וסביבת צמיחה נמוכה של הכלכלה העולמית. בפרט, צפויה פגיעה מתמשכת בתיירות, ופגיעה, ככל הנראה זמנית, בצריכה הפרטית".

ההחלטה של בנק ישראל מגיעה כאמור על רקע התחזקות הדולר לשיא של יותר מ-6 חודשים מול השקל. השקל נחלש החודש ב-1.7% במונחי השער הנומינאלי האפקטיבי. "המשך הפיחות יתמוך בהתאוששות ביצוא ובמגזר הסחיר. מתחילת השנה נרשם ייסוף של 0.4%", מציינים בבנק ישראל. לאחר החלטת הריבית הדולר התחזק מול השקל ב-0.8% לשיא של כשנה - 3.57 שקלים.

בנוגע לשוק הדיור הוועדה המוניטארית של בנק ישראל מציינת כי ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות ב-7.7%, וקצב נטילת המשכנתאות ממשיך להיות גבוה. "חוסר הוודאות בנוגע להחלתו של מע"מ אפס על דירות חדשות ממשיך להשליך על הפעילות בשוק הדיור".

באשר לזירה הגלובלית, בבנק מתייחסים להאטה שנרשמה ביפן ובגוש האירו. כלכלת גוש האירו, נזכיר, נכנסה לקיפאון ברבעון השני של השנה, בעקבות נסיגה של 0.2% בתמ"ג הגרמני. יו"ר הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי אמר בסוף השבוע כי הבנק מוכן לנקוט בפעולות נוספות במטרה להמריץ את הכלכלה. בבנק ישראל מעריכים כי הבנקים המרכזיים העיקריים צפויים להמשיך במדיניות מוניטרית מרחיבה לאורך זמן.

ריבית
 ריבית