17 שנה אחרי הזכייה: המכרז של דודי אפל בגבעת-שמואל בוטל

מועצת רשות מקרקעי ישראל ביטלה את מכרז הפינוי-בינוי שבו זכתה חברת מגדל הזוהר ב-1998 ■ המפרק מאיים בתביעה: "התנהלות שערורייתית"

שיכון גיורא בגבעת שמואל / צילום: תמר מצפי
שיכון גיורא בגבעת שמואל / צילום: תמר מצפי

17 שנה לאחר זכיית חברת "מגדל הזוהר" שבשליטת דודי אפל ודרור חוטר ישי במכרז של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) למימוש פרויקט פינוי-בינוי בשכונת גיורא בגבעת-שמואל, החליטה מועצת רמ"י לבטל את המכרז. כעת, אומרים בעיריית גבעת-שמואל, ניתן יהיה לקדם מחדש את הפרויקט שכולל תוכנית מאושרת להקמת 1,650 יחידות דיור חדשות.

הפרשה החלה ב-1998, אז זכתה חברת מגדל הזוהר במכרז שפרסמה רמ"י למימוש פינוי-בינוי במתחם, אלא שלימים הורשע אפל, מבעלי החברה, בעבירות של מתן שוחד, ובהן מימון בחירות ראש המועצה המקומית גבעת-שמואל אז, זמיר בן ארי, ומתן שוחד לבכיר ברמ"י, עודד טל. בימים אלה מרצה אפל מאסר בין היתר בגין עבירות אלה.

מאז נותרו 540 הדיירים בשכונה בני-ערובה של ההליך התקוע, ולא יכלו לקדם את הפרויקט מול יזמים אחרים. זאת מאחר שכמה שנים לפני סיום ההליכים הפליליים נגדו, ביקש אפל להבטיח את הזכויות שרכש במתחם והוציא צו שמנע מתושבי השכונה את האפשרות להתקשר עם יזם אחר כדי לקדם את הפרויקט. בינתיים, "מגדל הזוהר" פשטה רגל ונכיסה הוצעו למכירה.

במאי האחרון חשף "גלובס" כי ברמ"י שוקלים לבטל את המכרז, מאחר והיה נגוע בפלילים. זאת כאשר שנים ארוכות לא מתקבלת החלטה ואילו הדיירים ממתינים כבר 17 שנה לממש את זכותם לשפר את איכות מגוריהם. באוגוסט התקיימה פגישה בין ראש העירייה יוסי ברודני, לבין שר השיכון אורי אריל ובכירים ברמ"י, אז הודיעו נציגי רמ"י על החלטת מועצת מקרקעי ישראל לביטול המכרז.

אלא שמבחינה משפטית ביטול המכרז עוד מוטל בספק ורחוק ממימוש, מפרק חברת מגדל הזוהר עו"ד ארז חבר (שותף במשרד עמית פולק מטלון, ומנהל את מחלקת חדלות פירעון) הגיש בקשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה למנוע את מימוש החלטת רמ"י לביטול המכרז. זאת על רקע הסדר נושים אליו הגיע חבר כמפרק מגדל הזוהר עם המשקיע משה אהרוני שרכש את מניות החברה תמורת סך של 330 מיליון שקל. הסדר הנושים, שאף אושר על-ידי בית המשפט, כלל את כל נכסי החברה, לרבות זכויותיה בפרויקט הפינוי-בינוי בגבעת-שמואל בה זכתה החברה ב-1998.

לאחר אישור הסדר הנושים, העלתה רמ"י דרישות שונות וחדשות כתנאים לאישור העברת הזכויות לאהרוני, לרבות תוספת תשלומים שונים. אהרוני, שהסכים לרוב הדרישות, שילם כבר 235 מיליון שקל בגין נכסי החברה כאשר 90 מיליון שקל עדיין מוחזקים בנאמנות וצוברים עלויות נוספות, מאחר שרמ"י טרם אישרה את העברת הזכויות בפרויקט.

"מדובר בהתנהלות שערורייתית של רמ"י, וכמפרק החברה אני עומד על קיומו של המכרז. רמ"י לא יכולה לרוקן הסכמים מתוכן ולחזור בה מהתחייבויותיה שאף נאמרו בפני בית המשפט. למשקיע בחברת מגדל הזוהר נגרם נזק, ורמ"י צפויה לעמוד בפני תביעה של מאות מיליוני שקלים אם לא תעמוד בהבטחותיה, ותקיים את המכרז כמובטח. זאת בנוסף לעובדה שמבחינה משפטית, ביטול המכרז אינו אפשרי".

בעיריית גבעת-שמואל מסרו כי עד לבירור ההליך המשפטי, בכוונתה לקדם תכנון מחדש של המתחם. ברמ"י בחרו שלא להתייחס.