מפגעי תברואה בחממה סחר: חומרי הדברה וצואת חתולים

משרד הבריאות ערך ביקורת במפעל של חממה מאיר סחר, ספקית מוצרי מזון יבש, ומצא צואת חתולים ומכרסמים, פגר יונה ושימוש בחומר רעיל להדברה ■ המפעל בקריית גת הושבת למשך חודש ■ החברה: הליקויים תוקנו

חברת "חממה מאיר סחר" / צילום: זיגי
חברת "חממה מאיר סחר" / צילום: זיגי

חברת "חממה מאיר סחר" אינה מוכרת למרבית הצרכנים, למרות שלדבריה, היא שמה "כל יום לאנשים בישראל אוכל על הצלחת". החברה, העוסקת ביבוא, מסחר ושיווק של מוצרי מזון יבש, מתגאה בקהל לקוחות מרשים במיוחד.

"מפעל טחינה אחדות הוא לקוח שלנו. צבר (חברת הסלטים של אסם - א.ח) היא לקוח שלנו, וגם סלטי מיקי. באורז ובקטניות אנחנו עובדים עם כל בתי האריזה ומפיצים שמגיעים למסעדות. רשת חצי חינם וגם שופרסל היא לקוחה שלנו דרך בתי האריזה שאורזים לה", אומרים בחברה.

החברה מעריכה כי היא מחזיקה בנתח של 20% בשוק, הכולל אורז, קטניות, תבואות, דגנים, פירות יבשים ואגוזים.

מה גרם אם כך למשרד הבריאות להשבית את פעילות מפעל האריזה של החברה והמרכז הלוגיסטי (מרלו"ג) בקריית גת למשך חודש ימים, לשלול את רישיון האחסון שלה ולא להעניק לה רישיון יצרן?

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי ביקורת פתע שערך משרד הבריאות במקום ב-31 למארס 2014 העלתה ממצאים חמורים במיוחד. במפעל לאריזת דגנים, קטניות ואורז נמצאו צואה של מכרסמים, צואה של חתולים ופגר של יונה.

בעת הביקורת נמצאו שקים של סחורה העטופים בכיסוי פלסטיק ועליהם תווית עם הסימון "סכנה" שהודבקה על-ידי מדביר. במשרד הבריאות הסיקו כי החברה ביצעה במפעל איוד בחומר רעיל והעריכו כי מדובר בחומר בשם פוספין.

במוסד לבטיחות וגהות אומרים כי פוספין הוא גז חסר צבע המשמש לחיטוי וקטילת חרקים. הגז משתחרר מהחומר לאחר חשיפתו לאדי מים באוויר. בתהליך הפירוק של פוספין משתחררים גם תחמוצות זרחן ומימן. גז הפוספין דליק ורעיל מאוד ועשוי לגרום לפגיעה כללית של כל רקמות הגוף, ובעיקר לרקמות עם צריכת חמצן גבוהה כגון מערכת הנשימה, הלב והמוח.

עוד נודע ל"גלובס" כי חודשיים קודם לכן, בינואר 2014, התחייבה חממה סחר שלא לבצע תהליך רעיל זה במפעל האריזה שבו נוכחים עובדים.

נציגי משרד הבריאות ערכו ביקורת גם במחסני החברה שבהם מוחזקים מוצרים מיובאים ומוצרים תוצרת המקום. בשניים מתוך 4 מחסנים נמצאו ציפורים. במשרד מציינים כי ציפורים והפרשותיהן מהוות מקור להעברה של זיהומים.

אלה הם אינם הממצאים היחידים. בביקורת נמצא עוד כי סחורות כגון בוטנים, שהמלצת היצרן היא לאחסנן בטמפרטורה של 0 עד 4 מעלות, מאוחסנות בטמפרטורת החדר. כמו כן, נמצא כי החברה מאחסנת מוצרים בחצר המפעל עם כיסוי בניגוד לתקנות, וכן כי שקים שהכילו סחורה היו פתוחים וחשופים לזיהום סביבתי.

לאור הממצאים החמורים החליט הרופא המחוזי, ד"ר גדלביץ מיכאל, שלא לחדש את רישיון היצרן של החברה לשנת 2014, לבטל את כל אישורי האחסון לעסק ואף לפנות לרשות המקומית לביטול רישיון העסק לכל המתקנים של החברה. כמו כן, הוחלט להעביר את הממצאים לטיפול משפטי.

בחברת חממה סחר אומרים כי במתקן בקריית גת מתבצעים 20% מהיקפי פעילותה של החברה, העושה שימוש גם במתקנים חיצוניים.

בביקורת נוספת שערך משרד הבריאות במפעל ב-24 באפריל 2014 נמצא אמנם שיפור, אך שורת הליקויים העדכנית לא שינתה את קביעת המשרד. בביקורת הורגש ריח חזק של חומרי איוד באחד המחסנים, נמצאו שוב ציפורים ועוד. נציגי המשרד הבהירו כי לא יאשרו להפעיל מחסנים עם נוכחות ציפורים.

רק בעקבות ביקורת שנערכה ב-8 במאי ובכפוף להתחייבות החברה לתקן את יתר הליקויים, הוחלט להעניק לחברה רישיון יצרן ולהחזיר את היתרי האחסון. בחממה סחר אומרים כי הם שכרו יועץ בטיחות והשקיעו חצי מיליון שקל בתיקון הליקויים.

צניחה ברווח הנקי

חברת חממה מאיר סחר נמצאת בשליטת בני משפחת חממה (77.83%). החברה הונפקה לראשונה בבורסה ב-2007, והיא נסחרת היום לפי שווי של 98.6 מיליון שקל. לצד פעילות היבוא, היא גם רוכשת ומשווקת תוצרת ישראלית. תחומי הפעילות המשמעותיים של החברה הם שומשום האחראי ל-34% מההכנסות, ואורז האחראי ל-11% מההכנסות.

הדוח החמור של משרד הבריאות השפיע על ביצועי החברה ברבעון השני של השנה, והיא רשמה צניחה של 64.3% ברווח הנקי, שנחתך מ-4.8 מיליון שקל ל-1.7 מיליון שקל בלבד. המכירות ברבעון ירדו בכ-2% והסתכמו ב-131.5 מיליון שקל. הרווח הגולמי ירד ב-24% והסתכם ב-9.6 מיליון שקל, לעומת 12.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במקביל, שיעורו נשחק מ-9.4% ל-7.3%. הרווח התפעולי צנח חדות ב-52.8% ל-3.9 מיליון שקל בלבד, לעומת 8.3 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד.

נתון נוסף שהשפיע לרעה על הביצועים הוא חשיפתה של חממה סחר לחברת ההפצה עטרת שקרסה - חשיפה שאילצה אותה להפריש מיליון שקל לחובות מסופקים.

תגובות: "ממצאי הביקורת לא נגעו לטיב או איכות המלאי"

עידו חממה, המשנה למנכ"ל החברה, מסר כי "ממצאי הביקורת לא נגעו לטיב ו/או איכות המלאי אלא למתקני האחסון בקריית גת, ולפיכך לא היו לממצאים השלכה על המלאי של החברה.

"לאחר קבלת דוח הביקורת החלה החברה בתיקון הליקויים באופן מיידי, ואף התקשרה עם יועץ חיצוני מומחה בניהול בטיחות מזון. לנגד עיניה ראתה החברה בביקורת האמורה הזדמנות להביא לשיפור משמעותי באיכות התפעול והניהול של מחסני החברה בקריית גת, וזאת על מנת שהמוצרים והשירות יעמדו בסטנדרטים הגבוהים ביותר.

"בחודש מאי 2014 בוצעה על-ידי משרד הבריאות ביקורת חוזרת במחסני החברה, ובעקבותיה הוחזר אישור האחסנה של החברה, וכן התקבל רישיון היצרן ממשרד הבריאות. החברה תמשיך לשרת את לקוחותיה בצורה טובה ואיכותית ומודה ללקוחותיה על האמון שהם נותנים בה".

מסלטי צבר נמסר כי "כל חומרי הגלם שמגיעים למפעלי החברה עוברים מבדקי בקרת איכות פנימיים. בנוסף לכך עוברים ספקי החברה מבדקי איכות תקופתיים, במסגרתם הם נדרשים לעמוד בסטנדרטים המחמירים של נסטלה. במהלך חודש מארס נמצאו פערי איכות, ולכן, על-פי הנהלים, הופסקה העבודה עם הספק באופן מיידי".

חברת סלטי מיקי מסרה כי "אנחנו מייבאים את מרבית החומוס באופן עצמאי. השלמות מתבצעות על-ידי ספקים בארץ כגון חממה. הסחורה מחממה היא אך ורק סחורה מיבוא אשר נארזת בחו"ל ולא עברה שום פעולה במפעל של חממה".

רשת חצי חינם מסרה כי לעתים רחוקות וכשאין ליבואנים שהרשת עובדת איתם סחורה, היא קונה מחממה. למשל, לאחרונה רכשה מחממה שקדים וסוכר קוביות.

חברת אחדות, בעלת מותג הטחינה אחווה, מסרה בתגובה כי היא לא רכשה סחורה מחממה סחר בתקופה שבה לא היה רישיון יצרן. לדבריה, היא קונה פיסטוק חלבי, שיבולת שועל וקוקוס ומייבאת שומשום לבד. בשנת 2014 לא נרכשה סחורה, והיא התחילה לקנות מהחברה ב-8 במאי.

רשת שופרסל מסרה בתגובה: "שופרסל איננה משתמשת בשרותי האריזה של חממה סחר. מכל המידע שברשותנו ולאחר שהנושא נבדק שנית, ביקורת משרד הבריאות בוצעה במפעל האריזה של חממה שאין לנו כל קשר אליו.

"מוצרי הפיצוחים של המותג הפרטי שופרסל מסופקים לחברה על-ידי הספק ששון ושות' ש.ת. תעשיות קריית גת. רק חלק מזערי מחומרי הגלם (פחות מ-2.5%) מסופקים לששון על-ידי חממה סחר, אולם כאמור אין לנושא כל קשר לביקורת שבוצעה, משום שחברת חממה סחר איננה מעניקה לספק שלנו כל שירותי אריזה. מכל מקום, מוצרי המותג הפרטי עוברים בדיקות יצרניות קפדניות הן על-ידי הספק והן על-ידי שופרסל".