הבורסה סגרה בעליות חדות; חברה לישראל עלתה 3.4%

רובין שראן מחסל את החזקותיו בבנק דיסקונט ■ ח"ל דיווחה על צמצום בהפסדים ■ נטייה לירידות באירופה, יציבות בניו יורק, מגמה מעורבת בנעילת אסיה

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה של תל אביב ננעל היום (ד') במגמה חיובית, לאחר סגירה חיובית בוול סטריט אמש ועל רקע הפסקת האש מול החמאס. בורסות אסיה סיימו במגמה מעורבת, באירופה נטייה לירידות ובניו יורק נרשמת יציבות. בשוק האג"ח השקליות נמשכת המגמה החיובית והתשואה על אג"ח ל-10 שנים יורדת ל-2.47%, לעומת 2.39% בארה"ב.

מדד תל אביב 100 עלה ב-1.43% לרמה של 1,267.9 נק' והמעו"ף עלה ב-1.41% לרמה של 1,408.5 נק'. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

ארז צדוק מקרנות אביב מציין הבוקר כי "הסיכון בשוק הישראלי בכלל ובשוק ההון בפרט, עלה בשבועות האחרונים, וכך גם אי הוודאות. עוד לפני מבצע צוק איתן הייתה אי ודאות לגבי תקציב 2015, מחלוקת בין האוצר שמתכוון לקצץ בתקציב שממילא איננו מספיק לצרכים, לבין בנק ישראל שמעדיף העלאת מסים, שוב. תוסיפו לזה את הסוגיה הבלתי פתורה של הנדל"ן - יעלה או ירד, המחירים ימשיכו להשתולל או יתרסקו, יהיה מע"מ אפס או לא, ועכשיו תזרקו לכל הקלחת, או יותר נכון תשאבו ממנה עוד לפחות 16 מיליארד שקל למשרד הביטחון עקב המלחמה ועוד תקציבי פיצוי לדרום ומשק שנמצא באופן רשמי בהאטה - והרי לכם אי ודאות במיטבה".

"אז למה שוק המניות הישראלי לא מתרסק? בגלל שתי סיבות - ריבית אפסית והמלחמה. לגבי הריבית האפסית - זה ברור. כל עוד מקבלים כלום על פיקדון בבנק וכמעט כלום על אג"ח סולידיות, אנשים יחפשו את התשואות בשוק המניות. כשגם הנדל"ן לא מהווה אלטרנטיבה עקב הסיכון ואי הודאות הטמונים בו, בוודאי ששוק המניות נהנה מזרימה נוספת של כספים. הסיבה השנייה היא המלחמה. מלחמה גורמת לנזקים ולחוסרים ולכן מגדילה את הייצור ואת הפעילות הכלכלית בתקופה שאחרי המלחמה ומעודדת צמיחה. למעשה המלחמה היא התקווה הכי גדולה של ישראל כרגע ליציאה מההאטה ומניעת המיתון שמתדפק על דלתותינו", לדבריו.

בינתיים, במהלך הלילה הראשון להפסקת האש שהחלה אתמול (שלישי) בשעה 19:00 בערב, לא נרשמו הפרות משני הצדדים. כמו כן, במהלך הלילה נמשכו חגיגות הניצחון בעזה, כשבכירי חמאס יצאו ממקומות המסתור שלהם וזכו לתשואות.

המצרים הודיעו אתמול בערב כי במסגרת הסיכום על הפסקת אש ארוכת טווח, ישראל התחייבה לפתוח את המעברים לרצועת עזה ולאפשר כניסת סיוע הומניטרי וחומרי בנייה. סאמח שוקרי, שר החוץ המצרי, הודיע לפני השעה שמונה בערב כי "מצרים תפעל להגשמת ציפיות העם הפלסטיני ולחיזוק השלום והיציבות באזור באמצעות הקמת מדינה פלסטינית עצמאית והשגת שלום וביטחון באזור".

בתחום המאקרו, תקציב המדינה לשנה הבאה יביא בחשבון גירעון של 3.3%-3.4%, ולא 3.1% כפי שהוערך ודובר עד כה - כך עולה מהדיון הכלכלי שנערך אתמול במשרד ראש הממשלה. בדיון הודיעה הנגידה קרנית פלוג שבעקבות הורדת הריבית שלשום עדכן בנק ישראל את תחזית הצמיחה השנה ל-3%.

מה חושבים בשוק על המהלך שמתכננת הנהלת הבורסה?

רובין שראן מחסל את החזקותיו בבנק דיסקונט . אתמול דיווחנו כי בית ההשקעות אי.בי.אי מפיץ את 3.6% מניותיו בבנק בהיקף של 220 מיליון שקל. שראן מוכר את המניות במחיר של 5.85 שקלים למניה, מחיר הנמוך בכ-3.7% ממחיר המניה בסוף המסחר אתמול. בקבוצת ברונפמן מעדיפים שלא למכור בינתיים את החזקותיהם בבנק, וזאת לדברי מקורבים על רקע אמונתם ביכולותיה של המנכ"לית דיסקונט לילך אשר טופילסקי.

חברת הביטוח מגדל דיווחה הבוקר כי ברבעון השני של 2014 הרווח הכולל עמד על כ-95 מיליון שקל לעומת כ-61 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

החברה לישראל פרסמה הבוקר את דוחותיה לרבעון השני של 2014. בשורה התחתונה דיווחה ח"ל על הפסד בסך כ-20 מיליון דולר ברבעון לעומת הפסד של כ-89 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. צמצום ההפסד נובע משיפורים במגזרי הפעילות של צים ובזן.

אמנת דיווחה היום כי הרווח ברבעון השני הסתכם בכ-2.5 מיליון שקל, גידול של כ- 8.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.