מה חושבים בשוק על המהלך שמתכננת הנהלת הבורסה?

הדעות בשוק חלוקות באשר לתוכנית של הבורסה לשינוי ימי המסחר לימים ב'-ו' ■ IBI: "הצעד הזה הוא תיקון עיוות היסטורי" ■ מיטב דש: "המעבר למסחר ביום שישי לא יפתור הבעיות, אבל טוב לראות שמנסים לפתור את המצב"

יוסי ביינארט / צילום: אלון רון
יוסי ביינארט / צילום: אלון רון

ההודעה שפרסם שלשום דירקטוריון הבורסה בת"א, לפיה הוא מעוניין לשנות את ימי המסחר כך שהם יתקיימו בין יום שני ליום שישי (כולל), התקבלה בקרב הפעילים בשוק ברגשות מעורבים. עם זאת, בקרב כל הפעילים נרשמה תמימות דעים כי המהלך בפני לא עצמו לא יגדיל את הנזילות בבורסה בצורה משמעותית.

"אנחנו לא מצפים שמחזור המסחר ביום שישי יהיה גדול, והמעבר לא יפתור את הבעיות של הבורסה, אבל טוב לראות שההנהלה החדשה פועלת ומנסה לפתור את המצב", אמר ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בבית ההשקעות מיטב דש. לדבריו, החפיפה עם המסחר באירופה חיובית ויכולה להגדיל את המחזורים בשוליים, אולם עיקר התועלת נובעת מהוודאות שהיא תקנה לסוחרים הזרים שפועלים בישראל. "החפיפה עם אירופה מורידה את סיכון הארביטראז', כי במצב הנוכחי אנחנו לא מקבילים למסחר ומבחינת הסוחרים האמריקאים הדבר פוגע בוודאות".

"הצעד הזה הוא תיקון עיוות היסטורי", מצהיר ג'וליאן אסוס, מנכ"ל חבר הבורסה של אי.בי.אי, ויו"ר איגוד חברי הבורסה שאינם בנקים. "כל השווקים המפותחים בעולם נסחרים בשעות האלה". בדומה ליעקובי, גם אסוס שם את הדגש על המשקיעים הזרים ש"להם יש את ימי שישי, בהם מתקבל מידע חדש אבל השוק פה סגור, בעוד שביום ראשון קורים בארץ דברים שהם לא יכולים להגיב להם".

"התאמת שעות המסחר טובה גם מבחינת השחקנים הזרים, אבל גם משום שבימי שישי מתפרסמים בעולם נתוני מאקרו, ובמצב הנוכחי אין לנו אפשרות להגיב אליהם", מוסיף דרור גילאון סמנכ"ל השקעות במנורה מבטחים פיננסים. "אמנם אלה דברים שמזיזים את השוק בשוליים, אבל זה עדיין יתרון על מסחר בימי ראשון, שכידוע המחזורים בו נמוכים משמעותית".

אלמנט נוסף של השינוי נוגע לכך שהוא יצריך את הגופים שמנהלים השקעות בישראל להיערך לעבודה בימי שישי. גורמים בבתי ההשקעות ציינו כי באופן כללי המהלך לא יפגע בסוחרים עצמם - שיעבדו בשישי במקום ביום ראשון - וכי עלויות תפעול אחזקת הבניין ביום שישי אינן דרמטיות.

"פעילות בימי שישי היא לא דבר חדש מבחינת הבנקים, שמפעילים בהם סניפים ומערכי המסחר פתוחים. בהתחשב בכך שממילא כמחצית מההשקעות של המוסדיים הן בחו"ל, בעיני, מדובר במהלך משלים", אומר על כך אסוס.

"יש כאן השלכות לא פשוטות"

בסך הכל, רוב הפעילים בשוק מברכים על המהלך, אך יש גם מי שמבקשים להתריע מפניו. אלה, יש לציין, מעדיפים לדבר שלא לייחוס. "המנכ"ל החדש טועה בדיוק באותו המקום שבו טעתה המנכ"לית הקודמת. שוב מבקשים להעביר החלטה לפני שבדקו את ההשלכות", אומר ל"גלובס" בכיר בשוק.

לדבריו, בדיקת הבורסה - שמצאה כי רוב השוק בעד המהלך - נעשתה רק מול גורמים שיש להם אינטרס, והשינוי יפגע במוסדיים המקומיים. "עומדים לפגוע בשגרת החיים של אלפי אנשים בשביל ניסוי, שבעוד שנה יגיעו למסקנה שהיה מיותר. שכחתם כמה שינויים היו בבורסה בשנים האחרונות שהתבררו כשגויים?"

"אני מבין מה עומד מאחורי השינוי, אבל שוכחים שיש לזה השלכות לא פשוטות על הבנקים ובתי ההשקעות. זו אופרציה גדולה וההשלכות התפעוליות כבדות", מוסיף בכיר בגוף מוסדי. "זה שינוי דרמטי שפחות מתאים לשוק המקומי, משום שבישראל יום שישי הוא קצר במהותו".

לדבריו, מכשירי ההשקעה הפופולריים בקרב הציבור - קרנות נאמנות ותעודות סל - ייפגעו מהמהלך, משום שבניגוד ליום שישי, יום ראשון הוא יום מסחר מלא. "אני חושש שהדבר יקטין את הפעילות של המכשירים הללו. בנוסף, קרנות הנאמנות מצריכות שערוך, שבימי שישי לא יסתיים לפני 16:00, ואילו תעודות הסל יהיו מחויבות לציטוט ועשיית שוק גם ביום שישי, מה שידרוש מהן משאבים גדולים".

לעומתו, צור פלג, מנכ"ל ניהול תיקים במגדל שוקי הון, סבור כי הקרנות והתעודות לא יפגעו. "נהפוך הוא, יהיו פחות מקרים של ארביטראז'ים בתעודות הסל והשערוך יהיה מדויק יותר. בנוסף, יתאפשר מסחר בקרנות חו"ל ותהיה התאמה בשערי חליפין של מטבעות זרים".

"מטרת המהלך היא להנגיש את הבורסה המקומית למשקיעים הזרים, ולכן זה מהלך חיובי. עם זאת, ברור שנדרשת מחשבה יותר מעמיקה לגבי ההשלכות", מסכם עופר לוטן, מנכ"ל חברת ניהול התיקים של אנליסט. "לדעתי, את רוב הבעיות אפשר לפתור באמצעות שינויים טכניים, לרבות הפעלת קבוצות מקצועיות בשעות שונות בתוך הארגון. ולכן אני לא צופה שהגופים הפיננסיים יסגרו את שעריהם בימי ראשון".