הקבלנים ללפיד: מי שהקשיב לך הפסיד 30 אלף שקל

נשיא התאחדות בוני הארץ, נסים בובליל: "ראש הממשלה הנחה את שרי הממשלה לטפל במשבר הדיור, אך הם נחלו כישלון חרוץ" ■ "ב-5 החודשים האחרונים הממשלה הפסידה מיסי נדל"ן בהיקף של 6 מיליארד שקל"

ניסים בובליל / צילום: אוריה תדמור
ניסים בובליל / צילום: אוריה תדמור

"כולנו מחכים כבר 5 חודשים למע"מ אפס, אבל חוסר הוודאות פוגע במשק הישראלי" - כך אמר היום (ד') נשיא התאחדות בוני הארץ נסים בובליל במסיבת עיתונאים שקיים. "אני קורא לשר האוצר יאיר לפיד אם אתה חושב שאתה יכול להעביר את החוק, תעביר אותו עכשיו, ואם לא, תרד מהעניין ומהר".

בובליל הוסיף ואמר: "שלפיד יודה שניסה ולא הצליח, ושיחזיר את המשק לוודאות, כדי שכל אזרח בישראל יוכל לכלכל את מעשיו. אם המצב של חוסר וודאות יימשך, המצב רק יחריף. הדירה רק תתרחק יותר ויותר מאזרחי ישראל. בשנות ה-90 בנינו למעלה מ-80 אלף יחידות דיור בזמן קצר, היום תקופת הזמן הוכפלה, וכמות הדירות ירדה ב-50%".

בובליל התייחס גם ברמת המאקרו למצב הכלכלי שבו נתון המשק הישראלי: "המשק חווה בחודשים האחרונים ירידה בייצוא, משבר בתיירות ובענף הבנייה. החודשים האחרונים שיתקו את כל מנועי הצמיחה של המשק הישראלי ולכל זה יש להוסיף את המלחמה. כולנו יודעים שלראש הממשלה יש יכולות בתחום הכלכלי, אך ברקע כל שר משמיע את דעותיו בתחום מסיבות פוליטיות. לכן אם ראש הממשלה לא ינצח על התזמורת המשק יגיע למצב מסוכן, וצריך להבין שאין חוסן ביטחוני בלי חוסן כלכלי".

לדברי בובליל, "אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת לכלכלה הישראלית לענף הבנייה בפרט. עברנו את התקופה עם הצהרות והבטחות והיום אנחנו ערב משבר כלכלי חברתי שאפשר למנוע אותו. מי שצריך לעמוד בראש העניין הזה הוא ראש הממשלה שחייב להיכנס לקבינט החברתי-כלכלי. לא ייתכן ששיקולים פוליטיים, אישיים, או שיקולי יוקרה, יחבלו בענף כה חשוב ובכלכלה של ישראל. ענף הבנייה היה תמיד הקטר של המשק, ומהווה 10% מהתוצר הגולמי, ומישהו הוחליט ביד מכוונת לעצור את הקטר הזה.

"בשנות ה-90 היינו לפני משבר הרבה יותר גדול, כאשר עמדו לעלות לישראל מיליון עולים, והיום אנחנו במצב יותר גרוע. בשנות ה-90 נתנו פיתרון מיידי לבעיה, היום לא. מה שקיבלנו כדי לפתור את הבעיה, הן הצהרות על מע"מ אפס. אנחנו תמכנו ביוזמה, אבל כבר חמישה חודשים שלא קורה עם ההצהרה הזאת דבר. מנתוני משרד האוצר והשמאי הממשלתי מהימים האחרונים נוכחנו לדעת שמאז הצהרות הממשלה על מע"מ אפס, מחירי הדירות רק עלו, ומי ששמע להן ולא קנה דירה בחמישה חודשים האחרונים, כבר הפסיד 30 אלף שקל. הוא משלם על פי נתוני האוצר והשמאי הממשלתי תוספת של 1.7% ממה שהיה משלם לפני ההצהרות".

"לא להתנפל על פלוג"

בובליל התייחס גם להפסדי המדינה ממיסים כתוצאה מהקיפאון בשוק: "ב-5 החודשים האחרונים הממשלה הפסידה מיסי נדל"ן בהיקף של 6 מיליארד שקל, שהיתה יכולה לקבל, והיתה יכולה לממן את השלכות מבצע צוק איתן ללא צורך בקיצוץ רוחבי כפי שמציעים היום. הגיע הזמן לגילוי מנהיגות מצד ראש הממשלה, ולהפסיק את מכירת האשליות לציבור ולהבין שמשבר הדיור הוא משימה לאומית. ראש הממשלה הנחה את השרים לטפל בשבר הדיור, אבל הם כשלו כישלון חרוץ בכל הפרמטרים".

"רשות מקרקעי ישראל נכשלה כישלון חרוץ כאשר לא עמדה ביעדי השיווק שהציב בפניה ראש הממשלה, ושיווקו מחצית מההיקף שנדרשו לו על ידי הממשלה", אמר בובליל והסביר כי מנתוני התאחדות בוני הארץ, היקף המכרזים במחצית 2014 משקף קצב שיווקים שנתי של 21 אלף יחידות דיור בלבד, לעומת 30 אלף בשנת 2013.

"עכשיו מחפשים אשמים", הוסיף בובליל. "הטענות כלפי נגידת בנק ישראל שהורידה את הריבית הן לא מוצדקות, היא לא היסטרית, היא פשוט מציאותית. בנק ישראל הוריד את הריבית כי צפה את המצב וההתקפה על פלוג לא במקומה. חמור מכך, האמירות על ידי שר השיכון ושר האוצר לא לקנות דירות, הן אמירות שווא. כל מי שבקיא בענף הבנייה יודע שדיבורים, אמירות שווא ותעלולים למיניהם עדיין לא בנו דירה אחת בישראל".

גם מנכ"ל התאחדות בוני הארץ אליאב בן שמעון ציין כי עלית מחירי הדירות עד מחצית שנת 2014 משקפת קצב התייקרות שנתי של 9%, כאשר מחיר דירה חדשה ממוצעת בישראל ברבעון הראשון של 2014 עומד על 1.55 מיליון שקל. לדברי בן שמעון, התחלות הבנייה ירדו ב-6% ברבעון הראשון של 2014 לעומת הרבעון שקדם לו. במקביל, 40 אלף התחלות בנייה שמאפיינות את שנת 2014 לא עומדת ביעדים שהציבה הממשלה ל-60 אלף התחלות בנייה, וגם לא נותנת מענה לקצב הגידול הטבעי במשקי הבית שמעמיד צורך ב-43 אלף התחלות בנייה לשנה.

נתון מטריד נוסף שהציג בן שמעון הוא כי מספר החודשים להשלמת בניית דירה עלה ב-2014 ל-27 חודשים, בעוד בתחילת שנות ה-90 עמד קצב הבנייה על 15 חודשים בלבד.

"ברבעון הראשון של 2014 צנח גמר הבנייה ב-15%, ירידה המשקפת מחסור חמור בעובדים וחוסר-ודאות בענף", הוסיף בן שמעון. "כל זה יש להוסיף לנתוני משרד השיכון שמדברים על מחסור קיים ב-114 אלף דירות בישראל כיום".

לשאלה מדוע התאחדות בוני הארץ לא פועלת להשבית את ענף הנדל"ן כמחאה על התנהלות הממשלה, שכלפיה מוחה ההתאחדות השיב בן שמעון כי התאחדות בוני הארץ פנתה כבר לפני חצי שנה לרשות ההגבלים העסקיים בבקשה לקבל אישור להשבתת המשק, אך לא קיבלה את האישור לכך, ועל כן השבתת הענף על ידה תהייה עבירה פלילית על חוק ההגבלים העסקיים.

"באופן אבסורדי, הרגולציה אוסרת עלינו שבאים מהענף ומייצגים את הענף לומר את דעתנו המקצועית, בעוד שרי הממשלה שהם פוליטיקאים שלא בקיאים בענף הבנייה, יכולים על פי חוק לשחרר סיסמאות לא אחריות שקוראות לציבור לא לקנות דירות", הסביר בן שמעון.