"התקשורת בארץ הרסה לי את החוויה של להיות שחקן כדורגל"

טוטו תמוז נמצא בכושר הכיבוש הטוב בחייו ברומניה ■ בריאיון ל"גלובס" הוא סוגר חשבון עם עיתונאים, מבכה את מצבה של האקסית, ונזכר בחוויות קשות מרוסיה

טוטו תמוז  / צלם: שלומי יוסף
טוטו תמוז / צלם: שלומי יוסף

יש כדורגלן אחד שממש לא מתאימה לו הדחייה במשחקה של הנבחרת מול בלגיה. קוראים לו טוטו תמוז. הוא נמצא בכושר הטוב ביותר בחייו ורצה לנצל את המומנטום האישי המסחרר על מנת לקבל את החולצה הכחולה-לבנה מאלי גוטמן. אחרי חמישה מחזורים ברומניה, פטרולול פלוישטי של תמוז מוליכה את הטבלה, הרבה בזכות חמישה שערים שכבש (לא כולל שלושה נוספים שהרשית במוקדמות הליגה האירופית). גוטמן, שהחלוץ שיחק תחתיו בהפועל ת"א בעונת 2010/11 - לא זימן אותו לאף אחד מ-21 משחקי הנבחרת מאז התמנה לתפקיד המאמן הלאומי לפני קרוב לשלוש שנים. "אולי הייתי לא טוב מספיק, אולי זה הגיע לי", הוא מודה בריאיון טלפוני ל"גלובס" ממקום מושבו בבוקרשט.

כאשר אני אומר לו שזה מוזר שסקורר טכני ופיזי מסוגו, מצרך נדיר בכדורגל שלנו, לא מוזמן לנבחרת הדי כושלת שלנו במשך תקופה כל כך ארוכה - זה מעורר תהיות, ובעיקר מעורר עצבים - אז לפתע תמוז נדלק. "אתה חושב שאותי זה לא שיגע? אתה חושב שאותי זה לא הטריף? מה אתה חושב, שאני לא רוצה להיות בנבחרת? שאני לא חושב שמגיע לי להיות שם?"

***

טוטו שמר על שקט בשנות הגלות שלו מהנבחרת. אף פעם לא התלונן. אולי בגלל שהוא מאס בתקשורת הספורט בישראל ואינו מצפה שתעזור לו בשום צורה. "התקשורת בארץ הרסה לי את החוויה של להיות שחקן כדורגל", הוא אומר. "ברומניה, לתקשורת אין שום חלק במה שנעשה בקבוצה. אף אחד לא מערבב. אף אחד לא מדברר. אף אחד לא פוגע. עיתונאי ספורט בארץ עשו לי כזה נזק. אני לא מאשים רק אותם. גם אני הייתי אשם. אבל שמעתי מהם כל כך הרבה שקרים שזה אפילו גרם לי להתפרץ על אלי טביב בזמנו (כשטביב היה בעלי הפועל ת"א - י"ב). עיתונאים אמרו לי כל הזמן שהוא מלכלך עלי מאחורי הגב, מה שאני יודע שלא ממש היה נכון. דבר נוסף שפגע בי זה כל הדברים הרעים שפרסמו עלי. ממש הרגשתי שמנסים לחבל לי בקריירה. עיתונאים בישראל יכולים להרים שחקן ולקבור אותו די בקלות".

בקיץ 2013, כשעזב לראשונה את ליגת העל, הוא הבין שגם אנשים אחרים מסוגלים לקבור לו את הקריירה. "עברתי בעונה האחרונה חוויה מאוד קשה ברוסיה", אומר חלוצה לשעבר של אוראל. "הגעתי לקבוצה שלא הייתי צריך להגיע אליה. קבוצה שלא נתנה לי הזדמנות. שרק חיפשה איך להיפטר ממני. לא שילמה לי כסף. והכי גרוע - העלילה עלי עלילות כאלה שממש פגעו בשם שלי". על תמוז החלו להתפרסם ידיעות על כך שאינו שומר על אורח חיים ספורטיבי, על שהשמין מאוד, על כך שלא הגיע לאימונים. "אפילו על כך שאני לא מכיר בכלל את המאמן", הוא אומר, "ותבין - התנהגתי באופן מושלם באוראל. הייתה לי משכורת שמבחינתם זה היה הרים וגבעות. הם לא רצו לשלם ועשו הכל כדי לפגוע בי. והם גם הצליחו". לטענת תמוז, הידיעות השליליות ברוסיה מנעו ממנו לקבל חוזה בליגה השנייה בגרמניה, בליגה הצרפתית ובליגה הפולנית. "היו שם קבוצות שמאוד התלהבו ממני מקצועית ורצו אותי", משחזר תמוז, "אבל הסיפורים מרוסיה ממש הרסו לי. אבל כנראה שבחיים הכל עובד לטובה".

בחלון ההעברות החורפי האחרון, בא אל תמוז הסוכן אבי נמני, והציע לו קבוצה ברומניה. "בתחילה סירבתי. לא רציתי כל כך לשמוע על רומניה. זה לא היה בתוכניות שלי בכלל. אבל בסוף היה ברור לי שאני לא יכול להישאר בלי קבוצה לאחר שאני עוזב את רוסיה. אני לא יכול רק להתעסק בתביעות הכספיות שיש לי מול אוראל. אני חייב גם לשחק. ולכן הגעתי לכאן".

בארבעה חודשים שכללו 15 הופעות בליגה ובגביע, כבש תמוז ארבעה שערים - לא תפוקה היסטרית, אבל כזאת שאפשרה לו להישאר בפטרולול גם העונה. הקבוצה שלו סיימה במקום השלישי - והיא מכוונת גבוה יותר העונה. "תמיד האמנתי בעצמי", מעיד על עצמו תמוז, "אבל גם לי היה קשה לצפות לכזו פתיחת עונה נהדרת. אין ספק שגם אני מרגיש שמשהו אצלי השתנה. אם בעבר היה לי חשוב ההצלחה האישית ואז ההצלחה הקבוצתית, היום יותר חשובה לי ההצלחה הקבוצתית. ודווקא עכשיו אני כובש יותר".

***

למרות ששיחק גם בבית"ר ירושלים (שרכשה אותו מהפועל פ"ת בכסף גדול כבר כשהיה בן 18), המועדון הישראלי שהוא הכי מזוהה איתו זה הפועל ת"א. כשהגיע לשם ב-2010, אחרי זובור שעבר בבית"ר וכלל אימונים עם הנוער - מיד החל לזרוח, למרות שפתח את העונה כשחקן ספסל, שלישי ברוטציית החלוצים שכללה את איתי שכטר ובן שהר. בסך הכל כבש 56 שערים בהפועל, מתוכם 44 שערי ליגה, במה שהציב אותו במקום התשיעי בטבלת מלך שערי הקבוצה בכל הזמנים בצוותא עם סמל כמו סלים טועמה. אבל לא הכל היה ורוד בהפועל: טוטו סבל מתקופת טביב, שטרפד לו לא מעט הזדמנויות מקצועיות בחו"ל בגלל אי-הבנות כאלה או אחרות. "מבחינתי זה הכל בעבר עכשיו", אומר תמוז, שמודה כי התחיל "להרגיש את ההידרדרות בהפועל" כבר בתקופתו. "קשה אפילו להאשים מישהו בכך", הוא אומר, "כיום בקבוצה ישראלית כשאין לך בעלים ששם המון כסף - אז אתה די גמור. אין לך ממש עתיד ודרך להתחרות".

בינתיים הזיכרונות הרעים מהארץ מתעמעמים, ותמוז ממוקד ברומניה. "כיום כשאני באירופה אני מודה על כך שאני לא בארץ. ממש אין לי רצון לחזור". תמוז מספר על "סגל מאוזן עם המון זרים שמתחברים עם המקומיים. גם יש קהל מעולה של כמעט 15 אלף איש שדוחף את הקבוצה ומאמין בה. רואים שנעשה כאן משהו טוב".

הוא חי בבוקרשט, חצי שעה מרחק נסיעה מפלוישטי, וטוב לו בבירה הרומנית. "החיים כאן מעניינים וטובים. גם זה מקום טוב לבילויים. אבל האמת שאין לי זמן לשום דבר. כל הזמן רק כדורגל, אימונים ולפחות שני משחקים בשבוע. אין זמן לנשום אבל אני נהנה". הוא חי שם לבד, וזה גם מאפשר לו להתרכז עוד יותר במקצוע.

"אין כאן בכלל הפרעות, זה לא כמו בארץ". האם הוא מתכנן כבר את היעד הבא, לנוכח ההצלחה הגדולה ברומניה? "ממש לא. חושב רק איך להצליח כאן בפטרולול. אני נחוש לעשות הכל כדי לזכות כאן באליפות".