"משכורות גבוהות קונות הצלחה בספורט"? לא בטוח

ב-MLB הידרדרה הקורלציה בין גובה שכר השחקנים לבין מספר הניצחונות לשפל כל הזמנים של 0.2% בלבד

בוסטון רד-סוקס, MLB / צלם: רויטרס
בוסטון רד-סוקס, MLB / צלם: רויטרס

כסף ומשכורות גבוהות קונים הצלחה בספורט" הוא משפט שנשמע לא מעט ובדרך כלל בצדק גמור, רק שיש ליגה אחת שהוא כבר לא ממש רלוונטי לגביה: ה-‏‏MLB‏.

‏מנתונים שאסף ה-‏Providence Journal‏, מתברר כי הקורלציה בין שכר השחקנים בקבוצות ליגת הבייסבול בעונה הנוכחית לבין מספר הניצחונות שלהן - הידרדר לשפל כל הזמנים של 0.2% בלבד (!). כהשוואה, לפני 10 שנים היחס עמד על 25%.

העיתון משתמש בין היתר בדוגמה העדכנית של הבוסטון רד-סוקס: בשנת 2013 סך השכר שלהם עמד 150.6 מיליון דולר, ירידה של 25 מיליון דולר לעומת 2012. אבל דווקא ב-2013 זכתה הקבוצה בוורלד סירייס - בעוד בשנה שלפני כן, כשהחזיקה בפיי-רול השלישי בגובהו ב-‏MLB‏ - היא לא הצליחה אפילו להעפיל לפלייאוף.

לגבי העונה הסדירה הנוכחית - אם היא הייתה מסתיימת כיום, רק אחת מבין חמש הקבוצות בעלות תקציב השכר הגבוה ביותר הייתה מעפילה לפלייאוף - לוס אנג'לס דודג'רס. חמש מתוך שמונה קבוצות שנמצאות כרגע בעמדת פלייאוף - בולטימור, מילווקי, סיאטל, קנזס ואוקלנד - מדורגות במקום ה-15 ומטה בליגה בתקציבי השכר שלהן.

‏יש לציין כי הליגות בארה"ב נחשבות באופן יחסי להכי תחרותיות בעולם: ב-‏NHL‏ היו תשע אלופות שונות בעשר השנים האחרונות; ב-‏MLB‏ היו שמונה אלופות שונות, שבע ב-‏NFL‏, ושש אלופות שונות ב-‏NBA‏. ההסבר העיקרי לכך? מנגנוני תקרת השכר והדראפט.