מבחן ראשון למינהלת הליגה; הציון: נכשל

ההחלטה לא לקיים בשבת את מחזור הפתיחה של הליגה היא ביזיונית וחסרת אחריות כלפי מאות אלפי אוהדי כדורגל בישראל ■ דעה

יורם באומן / צלם: תמר מצפי
יורם באומן / צלם: תמר מצפי

אם ההתאחדות לכדורגל הייתה מנהלת ככה את המשבר של פתיחת הליגות היא הייתה נשחטת בתקשורת. בצדק מוחלט כמובן. אם ההתאחדות הייתה מחליטה באופן בזיוני לדחות גם השבת את המשחקים, "לאות סולידריות" עם אזורים שבהם יש מגבלות ביטחוניות להתקהלות של עד 1,000 איש, היא הייתה שמה את עצמה בפוזיציה ציבורית של אחת שלא מסוגלת לנהל כאן כדורגל יותר. למינהלת בינתיים מחליקים ביזיונות. כנראה קצת לא נעים לטפל עדיין בילד שכולם חיכו לו שיבוא להציל את הכדורגל. בינתיים הילד הזה מראה סימנים מדאיגים של הפרעות גדילה.

***

מינהלת הליגה היא כלי חדש של בעלי הקבוצות לנהל כאן את הכדורגל. אבל יש לה קודם כל אחריות כלפי ציבור של מאות אלפי אוהדי כדורגל. בסביבות 50 מיליון שקל השקיעו אוהדי כדורגל בישראל בקיץ האחרון ברכישת למעלה מ-40 אלף מנויים למשחקי הליגה. יש למינהלת אחריות והשפעה עצומה על הנורמליזיציה של החיים שלנו. כדורגל בשבת מליגת העל הוא סימן לנורמליות. אין למינהלת שום סמכות לנהל את ההצגה לפי אינטרסים צרים של בעלים שלא מתאים להם להעתיק ביתיות או לארח באצטדיון אחר. קשה להבין באיזו סמכות נתנה המינהלת לבעלי הקבוצות להצביע אם הם רוצים לשחק בשבת בליגה או לא.

בשבוע שעבר עוד אפשר היה לקבל את ההסבר על דחיית המחזור הראשון בליגה לאור תדירות וטווח הטילים שעפו כאן (אפשר גם היה לנסות ולמצוא פתרונות יצירתיים). אבל השבוע, מה? הטיעון שלא לקיים מחזור בגלל ההחלטה שהתקבלה ביום ראשון האחרון שנומקה ב"סולידיריות" היא מגוחכת. המינהלת ננעלה על החלטה שלקחה לפני שנכנסה לתוקף הפסקת האש. אולי כדי להראות שהיא לא מזגזגזת. עומדת על שלה. היא מראה שהמינהלת שמה את ידה בידי הבעלים באופן טוטאלי. ההיצמדות להנחיות פיקוד העורף על אירועים בטווח 7-40 ק"מ לא רלוונטית. על מה אנחנו מדברים? בשתי הליגות העליונות (שעליהן אחראית המינהלת) יש רק שני משחקים שהיו איתן בעיות כאלו: באר שבע-בית"ר, אשדוד-קרית שמונה. לגבי שני המשחקים הללו אפשר היה למצוא פתרון או לחכות לעדכון של פיקוד העורף היום (ה'), וייתכן כי היה מתברר שאפשר לקיים גם אותם בסוף השבוע (וכך אכן קרה: פיקוד העורף הסיר את כל המגבלות מטווח 7-40 ק"מ בשעות אחר הצהריים). אפשר היה אולי לדחות את שני המשחקים האלו, אפשר היה להתנות את קיומם בעדכון של פיקוד העורף מהיום. לבטל מחזור שלם? הכי קל.

***

זה לא נגמר שם. בשבוע שעבר החליטה המינהלת לנהל טקס פתיחת עונה חגיגי שהפך למפגן הזוי. הזוי, כי בטקס הפתיחה החגיגי העדיפו לא להגיד את מה שכבר ידעו שיפורסם שעתיים אחר כך - שהליגה בכלל לא נפתחת. ככה ניהלו טקס פתיחה של ליגה וירטואלית כדי להעביר בו מסרים על מיגור אלימות וגזענות.

מסיבת העיתונאים הציגה לציבור עוד גורם לחץ שמשבש את מערכת קבלת ההחלטות של המינהלת - יונה יהב. הלחץ של ראש עיריית חיפה להביא כבר את הכדורגל לאצטדיון סמי עופר גרמה למינהלת להחליט שבעצם בכל זאת אפשר לקיים משחקים בישראל. אבל רק בגביע הטוטו. כלומר, פתאום כן אפשר לשחק כדורגל ויש חשיבות לשדר עסקים כרגיל כי זה רק גביע הטוטו. "סולידריות" זה בליגה. ככה העבירו את הדרבי התל-אביבי לחיפה. פתאום התברר שלאשדוד אין בעיה בכלל לשחק בעכו, באר שבע תנדוד לארח בחיפה, ופתח תקווה תגרור את האוהדים שלה למשחק בית בעפולה.

לכל החלטה שיצאה היה רוורס שנבע מלחץ של מישהו אחר. כשכבר הוציאו הודעה על קיום משחקי גביע הטוטו, אחרי שעתיים יצאה הודעה על דחייה של משחק אחד ביום "לבקשתן של שתי הקבוצות" (נתניה ורעננה); אחרי שנקבעו שעות וימי משחקים, כעבור שעתיים הוזזה שעת הפתיחה של שני משחקים "לבקשת זכיין הטלוויזיה".

בשבועות הקרובים תגלה המינהלת את ההשלכות של דחיית שני מחזורי ליגה. בשבוע הבא אי אפשר לשחק כי יש פגרת נבחרות (לקיים מחזור פתיחה "חגיגי" בלי שחקני הנבחרת הצעירה, יכול לעבוד?). אחר-כך נכנסים לחגים. מפה לשם יצטרכו לדחוס מחזור או שניים לאמצע השבוע - ובאמצע השבוע, באופן מובהק מגיע פחות קהל למגרשים. וכו' וכו'.

***

ואיפה יורם באומן? למרות שזהו אחד מהרגעים ההיסטוריים בכדורגל הישראלי - מינהלת הליגה שכולם חיכו ופיללו לה יוצאת לדרך - יו"ר המינהלת מצא לו זמן קלאסי לא להיות כאן. אני לא יודע מה השיקולים של באומן דווקא ברגעים כאלו, לאחר שלקח על עצמו תפקיד חשוב כל כך - להיות בנסיעה פרטית בקרואטיה. השורה התחתונה היא שאת המשבר של פתיחת המשחקים ועמידה מול בעלי הקבוצות והאינטרסים הצרים שלהם בחר באומן לחפ"ק בטלפונים ואס.אם.אסים.

הריטואל של ניהול משברים ספורטיביים מרחוק, אולי כי זה "רק" ספורט, מתחיל להראות מה הג'ובים האלו אומרים בשביל החבר'ה הללו. במארס 2013, במהלך המשבר עם ארגון השחקנים שהוביל להשבתת ליגת העל בכדורסל מצא לו היו"ר שמואל פרנקל, שגם הוא מונה לתפקיד רק כמה חודשים קודם לכן, זמן לנפוש בתאילנד. גם אז זו הייתה נסיעה "שנקבעה מראש" ופרנקל הודיע שהוא עוקב בדאגה מרחוק. אני לא יודע אם הנוכחות של באומן בארץ הייתה משנה את הדינמיקה של ניהול המשבר. זה גם לא משנה. באומן לא נבחר לתפקיד כדי לעזור במתן המשרדים שלו ברמת גן כמקום התכנסות לאנשי המינהלת בזמן שהוא בחו"ל.

הריטואל של כולם הוא כמובן להזכיר אחר כך בכל ראיון שהם בכלל עושים את זה בהתנדבות (אתמול ב-103FM אמר באומן: "...אם זה יעבוד כמו שצריך, אם זה יצליח - אז הרווחתי את המשכורות שלי שהיא אפס"). אף אחד לא ביקש ממכם לעשות את זה. כדורגל וכדורסל ישראלי זה עסק מספיק רציני ומורכב מכדי לנהל אותו בשכיבה על החוף בקרואטיה או תאילנד. לא מתאים? מפריע לכם בשגרת החיים הנהנתנית שלכם? רדו מזה.

***

תגובת מינהלת הליגה: "הגוף היחיד המוסמך לקבלת החלטות היא ועדת ליגה וגביע! ראשי המועדונים, כחלק ממדיניות שקיפות בניהול התכנסו, התייעצו והמליצו לוועדת ליגה וגביע, בבואה לקבל את ההחלטה! המינהלת כגוף המארגן את המשחקים לא רוצה וגם לא יכולה לפעול בניגוד להנחיות פיקוד העורף ולסכן עשרות אלפי אוהדים, שחקנים וציבור המגיע למגרשי הכדורגל שלא עפ"י הנחיות הגופים המוסמכים במדינה. הצעות כגון העתקת ביתיות, או במגרשים שלא תחת איזור הטילים נבחנו ונדחו. המסר וההחלטה החשובה ביותר שהתקבלה פה אחד ע"י כל חברי ונציגי המינהלת היא בהפגנת סולידריות עם כל תושבי הדרום ולדחות את פתיחת ליגת Winner וליגה לאומית עד אשר יוסרו המגבלות וניתן יהיה לקיים אירוע ולדאוג לביטחונם של הצופים והמשתתפים.

"למען הסר ספק, ברצוננו להדגיש כי עד כתיבת שורות אלה (יום חמישי בבוקר) חל איסור על התקהלות במספר אצטדיונים ולפיכך המינהלת נאמנה להחלטתה שלא לקיים את משחקי ליגת Winner וליגה לאומית עד הסרת כל המגבלות. על-אף הרצון העז של ראשי המינהלת וראשי הקבוצות בפתיחת המשחקים על כל המשתמע מכך, ביטחון האוהדים ואפשרותם להגיע למגרשים היותה את הגורם המרכזי והמכריע בקבלת ההחלטות".