פוטין אמר היום דברים מדאיגים בנוגע למשבר באוקראינה

נשיא רוסיה מגבה את הבדלנים הפרו-רוסים באוקראינה, ודבריו מעידים על כך שהוא אינו חושש מהחרפת העימות מול המערב

ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס
ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס היום (ו') לראשונה באופן ישיר לפעילות הבדלנים הפרו-רוסים באוקראינה ושיבח את "ההצלחות הגדולות" שלהם בתוך שטח אוקראינה. הוא התכוון לפלישת הכוחות לתוך ערים במזרח אוקראינה, שלפי דיווחים זרים מבוצעת בסיוע כוחות צבא רוסיה.

הדברים של פוטין מדאיגים במיוחד על רקע החששות בארה"ב ממלחמה קרה נוספת מול רוסיה, כפי שעלה בסקר שפורסם לאחרונה. דבריו של פוטין פורסמו בהצהרה מיוחדת של הקרמלין והוא כינה את השטחים שכבשה המליציה הפרו-רוסית באוקראינה "Novorossyia", או "רוסיה החדשה".

המונח הזה "רוסיה החדשה", מתייחס בין היתר לשטח של מזרח אוקראינה שנכבש בעבר ע"י רוסיה בשלהי המאה ה-18 ובעבר היה חלק מברית המועצות. הוא שגור היום בפיהם של לאומנים רוסים המעוניינים לכבוש מחדש את השטח כחלק מהרעיון של החזרת רוסיה לימי תפארתה הגדולים תוך כיבוש שטחים שהיו בעבר בשליטתה.

"ברור שהמליציה השיגה הצלחות גדולות בעימות עם צבא אוקראינה, שמהווה סכנה לתושבי דונבס וגבה כבר חיים רבים של תושבים חפים מפשע", מסר פוטין בהודעה.

הדברים של פוטין חשובים כי זו הפעם הראשונה מאז פרץ העימות לפני מספר חודשים שרוסיה למעשה מאשרת את טענותיה של אוקראינה לפיהן רוסיה מנסה לכבוש חלקים במזרח המדינה, וכי הבדלנים הפרו-רוסים הם למעשה בובות הנשלטות ע"י הקרמלין.

אוקראינה ומדינות המערב האשימו את רוסיה בחימוש ואימון המורדים הרוסיים. אתמול, כאמור, טען נשיא אוקראינה שחיילים רוסיים פלשו לאדמת אוקראינה יחד עם הכוחות הבדלנים.

פוטין טען עד כה שרוסיה אינה עומדת מאחורי הבדלנים, אך נראה שדבריו מבטלים את טענות אלה ומסמנים כי הוא לא חושש מהחרפת העימות מול המערב.