סקר בארה"ב: אובמה חלש מדי ו"לא תומך מספיק" בישראל

שפל בתמיכה בנשיא אובמה על רקע תמיכתו המהוססת בישראל, משבר אוקראינה והתחזקות דאע"ש ■ גורמים בישראל ל"וול סטריט ג'ורנל": אובמה חלש מתמיד, נתניהו מחכה שהוא יעזוב את הבית הלבן בעוד שנתיים

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

סקר חדש בארה"ב שפורסם הלילה ברשת פוקס מראה כי רוב הציבור האמריקאי מאוכזב מהנשיא ברק אובמה. לפי הסקר, האמריקאים סבורים כי אובמה מפגין חולשה מול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במשבר באוקראינה ו"לא תומך מספיק" בישראל. האמריקאים מאוכזבים גם מהתנהלות אובמה בעיראק.

הסקר מגיע על רקע הפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל" לפיו ממשל אובמה עצר משלוח טילים לישראל במבצע "צוק איתן". באותה כתבה צוטטו גורמים ישראלים הטוענים כי ממשל אובמה חלש וכי רה"מ נתניהו מעודד מהתמיכה לה זוכה ישראל בקונגרס ולא מוטרד מהשפל ביחסים מול הבית הלבן. אותם גורמים ציינו כי ישראל מנסה לפעול יותר מול הקונגרס התומך בה, ופחות מול הבית הלבן, וכי נתניהו ממתין לסוף ממשל אובמה בנובמבר 2016.

74% מהנשאלים בסקר השיבו כי אובמה לא חזק מספיק מול רוסיה במשבר אוקראינה. זאת, לעומת 66% שסברו כך בחודש מארס. עפ"י הסקר של רשת פוקס, הנחשבת שמרנית ומתנגדת לממשל אובמה, רק 10% מהאמריקאים מרוצים מהתנהלות אובמה במשבר אוקראינה.

מהסקר עולה עוד כי רק 16% מהאמריקאים סבורים שפוטין מתייחס לאובמה ברצינות ו-77% סבורים שהוא לא. 64% סבורים כי מלחמה קרה חדשה מול רוסיה עומדת בפתח, לעומת 54% בסקר שנערך באוגוסט 2008, במהלך מלחמת רוסיה-גיאורגיה.

באשר ל"צוק איתן", 30% מהאמריקאים בלבד תומכים בעמדת אובמה ובתמיכתו המהוססת בישראל, בעוד ש-54% מתנגדים למדיניותו בסכסוך הישראלי-פלסטיני. רוב האמריקאים סבורים שאובמה "לא תומך מספיק" בישראל (38%) בעוד שמעטים סבורים שהוא "תומך יותר מדי" (18%). כשלישי מהנשאלים ענו כי אובמה תומך בישראל "במידה הראויה".

גם בטיפול במשבר בעיראק מול דאע"ש האמריקאים מאוכזבים מאובמה. 37% תומכים במדיניותו בעיראק בעוד ש-52% מתנגדים לה. 65% סבורים כי התקיפות האוויריות שממשל אובמה אישר נגד דאע"ש מוצדקות.