משבר חמור ביחסים: "ארה"ב עצרה משלוח טילים לישראל"

לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", הבית הלבן הופתע ממשלוח טילי "הל-פייר" שאושר לישראל על-ידי צבא ארצות-הברית, והחליט להקפיא את העסקה ■ בכירי ממשל: "נתניהו וצוותו פזיזים ולא ראויים לאמון"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

חילוקי הדעות בין ארצות-הברית לישראל הפכו לקרע של ממש: הבית הלבן הורה לעצור משלוח של טילי "הל פייר" שאמור היה להיות מסופק לישראל במהלך מבצע "צוק איתן" - כך מדווח הבוקר (ה') העיתון "וול סטריט ג'ורנל". על-פי הדיווח, ההחלטה התקבלה לאחר שממשל אובמה גילה על אישור משלוח הטילים שנעשה ללא ידיעתו.

המתיחות בין ישראל לארצות-הברית במהלך העימות האחרון בעזה החלה עם תחילת המבצע הקרקעי - מהלך שהוביל לעלייה ניכרת בנפגעים בקרב האוכלוסייה הפלסטינית. על-פי הדיווח, גורמים רשמיים בבית הלבן ובמחלקת המדינה הופתעו והוטרדו מהשימוש הנרחב שעשתה ישראל בנשק ארטילרי באזורים מאוכלסים בצפיפות ברצועת עזה והתאכזבו שלא נעשה שימוש רב יותר בנשק מדויק שהיה, לדבריהם, מקטין את הפגיעה באוכלוסייה האזרחית.

הגילוי בממשל אובמה על כך שמשלוחי תחמושת נעשו ללא ידיעתם התקבלה, כך לדברי הגורמים, בתדהמה. בכירי ממשל אמריקניים אמרו לעיתון כי מבצע "צוק איתן" שכנע אותם שראש הממשלה נתניהו וצוותו הם "פזיזים ולא ראויים לאמון".

בקשת ישראל לאספקת מספר גדול של טילי "הל פייר" למסוקי אפאצ'י הועבר לארצות-הברית דרך צינורות צבאיים. מהדיווח עולה כי הטילים היו על סף שליחה לישראל כאשר הפנטגון הונחה לעצור את המשלוח. בכירי ממשל הורו לפנטגון ולסוכנויות צבאיות נוספות להתייעץ עם הדרגים הבכירים ביותר בבית הלבן ובמחלקת המדינה לפני שיאושר כל משלוח תחמושת נוסף לישראל.

"ההאשמות אינן מבוססות", אמר בתגובה שגריר ישראל לארצות-הברית, רון דרמר. "ישראל מעריכה עמוקות את התמיכה שקיבלה מממשל אובמה ומהקונגרס בדבר זכותה להגן על עצמה וכן את הגדלת המימון למערכת כיפת ברזל".

כרוניקה של הידרדרות ביחסים

ההידרדרות הדרמטית ביחסים אירעה כבר לקראת סוף חודש יולי, לאחר שעוזריו של מזכיר המדינה קרי שלחו טיוטת הצעה סודית להסכם הפסקת אש. לדבריהם, הטיוטה נשלחה לישראל על מנת שזו תעיין בה ותציע שינויים, ולא על מנת שתוצג לקבינט בצורתה זו.

הבכירים הוסיפו כי נתניהו הפר את כללי הפרוטוקול המקובלים כשלא שלח כל תגובה לטיוטה והעלה אותה להצבעה בקבינט. ה"קש האחרון" עבור דיפלומטים אמריקניים רבים הגיע בתחילת חודש אוגוסט, כאשר בכירים ישראליים הדליפו לתקשורת את תוכן השיחה בין נתניהו לבין השגריר האמריקני דן שפירו. על-פי הדיווח, נתניהו הביע כעס במהלך השיחה ודרש מממשל אובמה "לא לפקפק בו שוב".

לדברי הבכירים האמריקנים, ההדלפות הללו, שנועדו לערער על מדיניות ממשל אובמה, פגעו קשות ביחסים בין ירושלים לבין וושינגטון והם עומדים כעת בשפל הגדול ביותר מאז נכנס אובמה לתפקידו כנשיא.