העונה האירופית הכי פחות משתלמת של מכבי בעידן גולדהאר

ההדחה המוקדמת, ביחד עם אירוח בקפריסין - יהפכו את הקמפיין של 2014/15 להכי פחות מכניס של האלופה הישראלית בתקופתו של הבעלים הקנדי

הקמפיין האירופי החלש של מכבי ת"א, שהסתיים מוקדם מהצפוי ביום חמישי עם ההדחה בשלב הפלייאוף של הליגה האירופית על-ידי אסטרס טריפוליס היוונית - צפוי להפוך להכי פחות משתלם כלכלית בעידן מיטש גולדהאר.

האלופה הישראלית תקבל מאופ"א תמלוגים כוללים בסך 550 אלף אירו (כ-2.58 מיליון שקל) בלבד עבור השתתפותה באירופה ב-2014/15, על-פי המפתח הבא: 200 אלף אירו "מענק אליפות" (סכום שמחלקת התאחדות הכדורגל האירופית לכל הקבוצות שלוקחות אליפות מקומית, אך נכשלות בהעפלה אל שלב הבתים של הצ'מפיונס ליג); 200 אלף אירו עבור ההשתתפות בשלב המוקדמות השלישי של הצ'מפיונס (שם הודחה על-ידי מאריבור הסלובנית); 150 אלף אירו עבור השלב בו עפה על-ידי היוונים ביום חמישי.

מאז החל עידן גולדהאר במכבי ת"א ב-2009/10, לקבוצה היו ארבעה קמפיינים אירופיים בשש עונות. מתוכם, בשתיים הצליחו הצהובים להעפיל אל שלב הבתים של הליגה האירופית: ב-2011/12 (אז סיימו במקום האחרון בבית שכלל את בשיקטאש, דינמו קייב וסטוק סיטי) ובעונה הקודמת (אז העפילו עד לשלב 32 האחרונות, שם הודחו על-ידי פ.צ באזל - ורשמו, כפי שפורסם ב"גלובס", הכנסות כוללות של 16 מיליון שקל מהקמפיין האירופי). כאמור, העונה האירופית הנוכחית של הצהובים תהיה הכי פחות רווחית בעידן גולדהאר, עקב אירוח משחקי הבית בקפריסין בשל המצב הביטחוני, שהיה כרוך בעלויות לא צפויות והכנסות כמעט אפסיות ממכירת כרטיסים. בפעם הקודמת בה מכבי שיחקה באירופה אך לא עברה של שלבי המוקדמות, בעונת 2010/11 - היא לפחות אירחה שלושה משחקי בית בבלומפילד (מוגרן המונטנגרית, אולימפיאקוס ופ.ס.ז' הגיעו לכאן) שמשכו בסך הכל 32,273 צופים ומעט הגדילו את הקופה.

יחד עם זאת, חשוב לציין שהעפלה לשלב בתים באירופה כרוכה גם בהוצאות גבוהות עבור בעל הבית. לדוגמה קטנה, אפשר לקחת את מאמן הקבוצה שהתפטר ממנה בשבוע שעבר, אוסקר גארסיה: כפי שפורסם ב"גלובס", מענק ההעפלה שלו לשלב הבתים של הליגה האירופית עמד על מיליון שקל ברוטו.

לקמפיין האירופי הכושל צפויות להיות השלכות על עומק ההשקעה של גולדהאר בעונה הקרובה. בעוד אשתקד סיימו הצהובים את השנה עם מינוס של 46 מיליון שקל שנאלץ איל הקניונים הקנדי להזרים מכיסו, למרות ההכנסות הגבוהות מאירופה ולמרות סולד-אאוט במכירת המנויים - הרי שהעונה המינוס הזה צפוי לגדול לאור הירידה בהכנסות מאירופה, אך גם עקב ההישארות של רוב שחקני הסגל מהשנה שעברה, העמסת מספר חוזים חדשים יקרים מאד (למשל של עדן בן בסט, שצפוי לקבל כ-4.9 מיליון שקל העונה), שדרוג משמעותי בשכר שניתן לחלק מכוכבי אשתקד (ערן זהבי), ומגבלות התכולה של אצטדיון בלומפילד (שגם העונה כל המנויים אליו נמכרו, במחירים דומים לאשתקד). יש להוסיף כי מכבי ממשיכה גם העונה לשחק ללא ספונסר ראשי על חולצות המשחק שלה, עקב מחיר סף גבוה שדורש גולדהאר מנותנת החסות הפוטנציאלית.

על-פי הערכות, צפוי גולדהאר לחצות בתום העונה הנוכחית את רף ה-300 מיליון שקל השקעה מכיסו הפרטי במכבי ת"א, בשש שנים בסך הכל בכדורגל הישראלי.