סוף סוף התחלה

שדרו לעובד החוזר מחופשה שהוא "חזר הביתה", שחיכו והתכוננו לשובו

עבודה במצב מאונך / צילום: שאטרסטוק
עבודה במצב מאונך / צילום: שאטרסטוק

בראשם של מנהלים שחיכו זמן רב לשגרה יש מטרה אחת - לחזור לתקתק עניינים, ולזכות שוב לשקט הזה, כשכל עובד יחזור להיות אחראי על משימותיו. הם גם מניחים שהעובדים עצמם רוצים לחזור לשגרה, שגם להם נמאס מהאינטנסיביות המשפחתית, שלא לדבר על הישיבה הצפופה במקלטים.

אולם זה לעולם לא קורה ביום אחד. חזרה לעבודה אחרי היעדרות ממושכת מצריכה התייחסות מיוחדת וסבלנות, במיוחד בנסיבות לא נעימות כלחימה, מחלה או אבל. אולי לא דרושה ממש חפיפה כבמקרה של עובדים חדשים, אך אי אפשר פשוט לדלג חזרה לשגרה בלי לעשות מזה עניין.

"כמה טוב שבאת הביתה"

על המנהל להפנים כי נחיתה של עובד שחוזר מחופשה ממושכת תהיה רכה ויעילה ככל שיתקבל בזרועות פתוחות: בתחושה שציפו לו, שנערכו לחזרתו, שיש מי שנמצא כאן למענו כדי להקל עליו את ימי ההסתגלות.

לשם כך, יש להיפגש עמו, ואפשר להזמין לפגישה גם את איש משאבי האנוש, שיעדכנו על הזכויות, ההטבות ושאר המשאבים העומדים לרשותו, בהתאם לנסיבות היעדרותו.

בפגישה יש לנסות לשדר לעובד את המסר ש"חזר הביתה", שמעריכים אותו ושמחים על חזרתו. אפשר גם לספר לו שהיה קשה בלעדיו, אולם לא בנימה ביקורתית, ובלי לגרום לו ייסורי מצפון על עזיבתו, גם אם נעדר זמן רב.

"ספר מה נשמע, ספר"

במפגש עם העובד חשוב להתייחס גם לחופשה עצמה, להביע עניין ולעודדו לשתף. למשל, אם נעדר בנסיבות של חופשה משפחתית, אפשר לבקש שישתף חוויות ולהביע שמחה בשמחתו: "כיף לשמוע שנהנית, זה מגיע לך", "כל כך חשוב למלא מצברים לפעמים".

לחילופין, אם נעדר כדי לשמרטף על ילדיו שבחופשה, או אם מדובר בעוֹבדת שחוזרת מחופשת לידה, אפשר להביע הכרה בקושי הטמון בתקופה שכזו: "זה בטח לא קל להיות עם הילדים בגילאים האלה זמן רב כל כך", "חופשת לידה זו לא ממש חופשה, אלא עבודה קשה, נכון?".

בפגישה האישית יש להתעניין בצרכיו בימים אלה, במיוחד אם נעדר בנסיבות מצערות (כלחימה, מחלה, אבל), או במקרה של עובדת ששבה מחופשת לידה (למשל - זמני הנקה). כדאי לברר אם יש לו חששות, מגבלות פיזיות או בקשות מיוחדות. יש להסביר לו שככל שישתף, כך הסביבה תוכל להיערך בהתאם. עם זאת, בהתאם לנסיבות ההיעדרות, יש להתכונן לכך שיתכן שיתקשה להיחשף, ולא כדאי ללחוץ עליו. ככל שיקבל תחושה שקצב ההסתגלות שלו מובן ומקובל, וייאמר לו בבירור שהדלת פתוחה ושהידיים מושטות - כך גדלים הסיכויים לחשיפה מצדו.

"בית זה אומר כבר הכל"

כדי שירגיש ש"חזר הביתה", לא מספיק רק לומר זאת לעובד. צריך באמת לאפשר לו מרחב פרטי, רגעים לעצמו, זמן איפוס והסתגלות לשינויים שאולי נעשו בעבודה כשנעדר. ללא ימי חסד לא יהיה כל תוקף להצהרות שבעל פה, והדבר רק יוביל לתסכול מצדו, ולתחושת חוסר אמון.

עם זאת, כמובן, לא כדאי להגזים ולתת לעובד תחושה שאין כל ציפייה מקצועית ממנו. לכן, במפגש האישי עמו יש לעבור גם להיבטים המקצועיים, ולעדכנו בכל השינויים שנעשו ובכל מה שעומד על סדר היום. כדאי לספק לו רשימת משימות מתועדפות, עם כל הנתונים הדרושים - מה שייתן ביטחון לשני הצדדים - וכן לקבוע עמו לוח זמנים למפגשים קבועים לשם עדכונים, ייעוץ, תמיכה, ולא פחות חשוב, לניהול מעקב ובקרה על התנהלותו.

"הכל פה נשאר אותו הדבר"

כדי לחזור לסביבת עבודה שגרתית, יעילה, מסונכרנת ותקינה, כדאי לקבל את פני העובד גם בישיבת צוות. יהיה קשה לצפות מהעובדים לא להתעדכן בחוויות ולהשלים פערים (במיוחד בצוות המאופיין ביחסים קרובים), אולם שיחות מסדרון מרובות עלולות להפריע לו לחזור לעניינים ולהתרכז בעבודה. לכן, המפגש הצוותי צריך לכלול זמן "מינגלינג", לפריקת המטענים החבריים לפני המעבר לעדכונים מקצועיים.

אפשר גם לבקש מהעובדים שלא נעדרו להפריע לעובד כמה שפחות, וחשוב לא פחות להפגיש בין העובד לקולגות שטיפלו במשימותיו כשנעדר, כדי לקבל תמונת מצב, ולקחת מהם בחזרה את האחריות. העובדים הללו ודאי ישמחו להפסיק לחפות על חברם שנעדר, אך חשוב להשיג את שיתוף הפעולה שלהם גם לימי חזרתו. אפשר לעודדם בכך שזה תיכף נגמר, להודות להם, להחמיא על האופן שבו טיפלו בכל, ולבקשם להיות סבלניים עוד זמן מה ולהשיב לחברם את האחריות בהדרגה.

סמנו וי - המשאבים הניהוליים שנדרשים לנחיתה רכה ויעילה:

1. אדיבות וסבלנות - אם כי לא במידה מופרזת ובלתי אמינה, ותוך שמירה על הציפיות המקצועיות

2. מדיניות דלת פתוחה

3. היערכות למצבים בלתי צפויים כמו קצב עבודה מואט או היעדרות עובדת ששבה מחופשת לידה בשל מחלת תינוקה

4. השלמת הפערים המקצועיים, וכן מעקב ובקרה

5. ניצול ההזדמנות לשיתוף פעולה צוותי

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.