פרויקט מיוחד: אתגרי הנדל"ן לפני פתיחת שנת הלימודים

הקושי לספק כיתות וגנים לתלמידים שמספרם גדל, הצורך לאשר עוד ועוד "שימושים חורגים" והסכנות והפקקים ליד כל מוסד חינוכי

בית ספר בלונדון / צילום: רויטרס

שנת הלימודים נפתחת היום (ב'), לאחר שברשויות המקומיות עמלו כל הקיץ על שיפוץ ושדרוג בתי הספר, בתקווה שאכן תיפתח בזמן. עם כל החידושים בתכנון בתי הספר החדשים, דבר אחד נשאר דומה כל השנים: בתי המגורים והמשרדים עולים לגובה, ובתי הספר נשארים נמוכים - קומה שתיים, מקסימום שלוש. רק ניסיונות בודדים לבנות בתי ספר גבוהים נרשמו עד היום בארץ, ובמשרד החינוך אומרים שאלו יהיו הדוגמה שלפיה יראו איך העסק עובד.

האדריכל צדיק אליקים, המתכנן את הגימנסיה בראשון לציון, שעתידות להיות בה שש קומות, מדגיש שבתי ספר גבוהים נולדים רק במקומות של מצוקת קרקע. "זו לא אידיאולוגיה", הוא מציין.

- מה המגבלות העיקריות בבית ספר שעולה לגובה?

"מערכת התנועה בתוך בית הספר צריכה לאפשר תנועה מהירה בין הקומות ולאו דווקא בעזרת מעליות, כי מעלית זה הפתרון הכי פחות מועדף. לשם כך, בונים הרבה חדרי מדרגות, וחדרי מדרגות רחבים מאוד, שמבטיחים תאורה טבעית".

בגימנסיה בראשון לציון נבנה גרם מדרגות ישר שחוצה את כל הבניין והוא ציר התנועה של כל בית הספר. "הוא פוגש בדרך את כל החצרות, כי כל גג הוא גם חצר, למעט הגג של הקומה השישית שישמש את המערכות של הבניין. כל המסדרונות הם מסדרונות פתוחים. תמיד רואים את החוץ מצד אחד ומצד שני יש כיתות, כלומר רק שורה אחת של כיתות ברוב המקרים. אתה תמיד יודע איפה אתה נמצא - יש אוריינטציה מאוד ברורה לבניין".

במשרד החינוך מעריכים שבית ספר גבוה מסוג זה יקר פי שניים מאשר בית ספר רגיל, בגלל שיש צורך ביותר מעברים, פרוזדורים ומערכות אחרות. אליקים: "יש יותר מטרים בנויים, משום שיש תקנים אחרים למעברי המילוט ופונקציות אחרות שבית ספר צריך, אנחנו מנצלים את המטרים האלה כדי לעשות פינות לימודים ומפגש מחוץ לכיתות. אם פעם התלמידים היו בהפסקה יוצאים החוצה לחצר, בבתי ספר גבוהים הם יכולים להישאר בתוך המרחב הבנוי של בית הספר ולהשתמש בכל מיני חללים לא פורמליים, סתלבט, ליד החלון, ספסלים ופופים. במילים אחרות, המסדרון שפעם תפקידו היה להוביל מנקודה א' לנקודה ב', היום הוא מקום שהייה. כלומר, כל מטר מנוצל ליותר מתופעה אחת".

- איך מבטיחים נגישות?

"יש גם מעליות של 20 איש, להבטחת נגישות וגם לצורך פינוי, אבל אני חושב שיעלו במדרגות כי יהיה יותר מהיר ויותר נעים לעלות במדרגות, כי הן יהיו סוג של מפגש ציבורי".

- המעליות מייקרות מאוד את התחזוקה?

"מעלית בסופו של דבר לא כל כך יקרה בטווח הארוך. אם היא עולה 150-200 אלף שקל, זה לא מה שמשנה את העלויות של הבניין. בניגוד לכל מה שחושבים. מה שמייקר את הבניין יותר אלה המערכות לגילוי אש ועשן, בריכת אגירה וחדר משאבות, גנרטור לשעת חירום, מערכת מיזוג אוויר שמספקת גם אוויר צח. אלה הדברים היקרים".

מתערבים בחינוך

מבנה מורכב שכזה מחייב עבודת צוות קרובה עם הנהלת בית הספר, מספר אליקים. "בבית ספר כזה שהוא מטיפוס שלא היה קודם, צריך לעשות הרבה עבודה פדגוגית, אז אנחנו יושבים עם הנהלת בית הספר ומרכיבים איך עובדת מערכת השעות, איך עובד החינוך - האם יותר לכיוון מדעים או צרכים עיוניים. הליי אאוט של בית הספר תפור לפי מה שההנהלה מכתיבה. את בית הספר בראשון התחלנו לתכנן לפני ארבע שנים וזה היה תהליך מאוד אינטנסיבי של לבנות את הצרכים. זה דורש הרבה מחשבה וידע".

במשרד החינוך מעירים שלא רק ההקמה, אלא גם התחזוקה של בית ספר גבוה תהיה יקרה בהרבה, וכי בתקציבים הרגילים של בתי הספר, "אין בית ספר שיוכל לעמוד בזה", וכי "כמו שגורדי שחקים לא מומלץ לבנות באזורים חלשים מבחינה סוציו-אקונומית, כך הדבר גם בנוגע לבתי ספר".

בית ספר בגובה תשע קומות - לא פחות - מתוכנן בימים אלה בצפת. שם מנסים לנצל את הטופוגרפיה היוצרת הפרשי גבהים בין שני רחובות, כך שהכניסה לארבע הקומות התחתונות תהיה מהרחוב התחתון, והכניסה לארבע העליונות תהיה מהרחוב העליון. בצפת מדובר בבית ספר יסודי דתי, שחלקו לבנים וחלקו לבנות, מה שמוסיף למורכבות התכנון. "בית הספר יושב על מתחם עם טופוגרפיה קשה ותלולה במיוחד, ובמבט ראשון נראה היה כי בלתי אפשרי יהיה לתכנן ולהקים שם בית ספר", מספר האדריכל גיורא גור, שקיבל עליו את התכנון המורכב.

"האתגר בפרויקט זה הוא לעצב בניין בעל סביבה נעימה ללימודים, מתוכנן, ומעוצב באופן מוקפד, ויחד עם זאת להתמודד עם הקושי הגדול לייצר שטחי שהיה חיצוניים, מחוץ לכיתות בהיקף מספיק לפי הסטנדרטים של משרד החינוך. ביצענו זאת על ידי יצירת שטחים חיצונים, אשר בחלקם מהווים מרפסות מקורות, בחלוקה ובקצב המשתלב בעיצוב הבניין, משרת באופן מאוזן את הכיתות הקרובות. יש צורך בהפרדה ויזואלית, של השימושים בשטחים הפתוחים, דרכי הגישה והמעבר בין האגפים השונים של בית הספר, בין המשויך לבנים לאלה של הבנות".

בנייתו של בית הספר בצפת טרם החלה, בגלל חפירות ארכיאולוגיות המתבצעות במקום. גם בו ייבנו מעליות לצד גרמי המדרגות, כך שנוסף לאתגרים הפדגוגיים תצטרך ההנהלה לתת את הדעת גם לכך שלא ייצבטו אצבע, צמה או קצה תיק בדלת המעלית.

הפרויקט המלא - במהדורה המודפסת:

■ המחסור בגנים ובתי ספר - "מקצצים בהשקעות אחרות לטובת מוסדות חינוך"

■ מתגברים על הפקק בדרך לגימנסיה: יותר הולכים, פחות נוסעים

■ הארנונה בגני הילדים הפרטיים - הרשויות לא מרחמות