"מרדכי אלבוים, מבעלי המניות בב.יאיר, ואחיו איימו עליי"

מרדכי אלבוים רכש מהמדען אמיר טבעון מפעל לתרופות טבעיות ■ לטענת טבעון, האחים אלבוים הפעילו עליו לחץ כבד ואיומים, בניסיון להשתלט על העסק ולהימנע מלקיים הסכמים ■ אלבוים: "טבעון הוא נוכל שהשתלט על נכס של אחי"

ב-28 במאי חשפה המשטרה כי היא חוקרת חשד לפיו ראשי חברת הנדל"ן הציבורית ב. יאיר, יאיר ויורם ביטון, הלבינו עשרות מיליוני שקלים עבור ארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל. בהמשך, נעצר גם סנגורה של החברה, עו"ד רונאל פישר, בין היתר בחשד למעורבות במעשים.

החקירה עודנה מתנהלת, אך ללא קשר אליה הגיע בימים האחרונים לידי "גלובס" מידע, לפיו בעל מניות נוסף בחברה, איש העסקים החרדי מרדכי (מוטי) אלבוים, מעורב לכאורה בפרשה אחרת.

אלבוים, שמחזיק 10% מחברת הנדל"ן ב. יאיר, ניהל בעבר מאבק מוצלח נגד השכר הגבוה של בעלי השליטה ממשפחת ביטון והביא לכך שעלות העסקתם השנתית של בני המשפחה תעמוד על 4.3 מיליון שקל לפני מענקים - פחות ממחצית השכר לו היו זכאים בעבר.

ב-26 באוגוסט הוציאה שופטת בית משפט השלום בירושלים, מיכל שרביט, צו למניעת הטרדה מאיימת נגד אלבוים ונגד אחיו, דב שמואל אלבוים. זאת, לבקשתו של אמיר טבעון, הבעלים של חברת טבעון ביוטק, בעלת מפעל באזור התעשייה גוש עציון.

השופטת קבעה כי בהתאם לחוק למניעת הטרדה מאיימת אסור לאחים אלבוים להטריד את טבעון, לאיים עליו, ליצור עמו קשר בעל-פה או בכתב ולהימצא במרחק של פחות מ-150 מטר מדירתו בבית-שמש או ממפעל טבעון ביוטק בפארק התעשייה גוש עציון. יומיים לאחר מכן בוטל הצו, לאחר שהאחים אלבוים התחייבו שלא להתקרב לטבעון.

בדיון שהתנהל בבית המשפט, תיאר טבעון, מדען העוסק בפיתוח תרופות טבעיות ומיוצג בידי עו"ד אורן וינברג, את הסיבות שבגללן פנה לבית המשפט בבקשה להרחיק ממנו את האחים אלבוים.

לדברי טבעון, דב אלבוים רכש ממנו את העסק לתרופות טבעיות, שאותו הקים וניהל במשך 8 שנים. בהמשך, טען טבעון, הפעילו עליו האחים אלבוים לחץ כבד שכלל איומים ויותר, בניסיון להשתלט על העסק ולהימנע מלקיים הסכמים שנחתמו ביניהם.

"הולכים בצורה לא משפטית"

"אלבוים קנה את הפעילות של העסק כאשר בין התנאים שלנו היה כי בהמשך הזמן ייערכו חוזים שונים, אם אני אצליח לתת כל מיני פיתוחים שיכניסו לו מיליונים, וכך אכן היה", תיאר טבעון.

לדבריו, "את כל תמצית החיים שלי שמתי בעסק הזה. בחודשים האחרונים כל השלבים של החוזה התחילו להתממש, והרגשתי אי-שביעות-רצון מבחינתו ולחץ אדיר עליי שדב אלבוים לא רוצה לקיים את החוזה, אבל הוא מחויב לחוזה, וקיבל מיליוני שקלים כתוצאה מהפיתוחים, וזה מוכח בחשבוניות".

לדברי טבעון, בהמשך אלבוים סבל ממצוקה תזרימית בעסקיו, והוא קיים את החוזה והחזיר לו את העסק. ואולם, לטענת טבעון, בהמשך, "דב אלבוים התחיל להפעיל עליי מכבש לחצים נורא... הוא התחיל לאיים עליי, אמר שאני משחק עם החיים שלי ועם חיי ילדיי, אם לא אתן לו כספים. זה מוסרט, מוקלט. אחר-כך יצאנו החוצה לנשום אוויר, הוא אחז בגרון שלי, בצוואר שלי, התחיל לטלטל אותי, הבן שלי בא והפריד, והגיעה משטרה".

בהמשך, תיאר טבעון איך נכנס לכאורה מרדכי אלבוים לתמונה: "אח שלו, מוטי אלבוים, הוא הזכיין החרדי, מהעליתה של חסידות בלעז. הוא התקשר אליי ואמר שהוא רוצה עוד כספים, ושזה לא בסדר, ואם הם לא יקבלו עוד כסף, הם יוכיחו שהם בעלי הבית ויזרקו אותי החוצה. אמרתי לו שזה לא מקובל עליי, ואם יש דין ודברים, המקום שמקובל לבני אדם להתדיין בו הוא בית המשפט".

עוד אמר טבעון כי לאחר שהוא לא נענה לתכתיבי האחים, התקשר אליו מרדכי אלבוים ואמר לו: "אוקיי, נגמרו המשחקים, נגמרו ההצעות הנחמדות, עכשיו אנחנו הולכים לטפל בך בכל אמצעי שהוא. אני יודע את דרכי הפעולה שלהם, אני יודע שהם הולכים בצורה משפטית, אבל גם בצורה לא משפטית".

"ניסיון השתלטות על נכס"

מרדכי אלבוים מסר בתגובה כי "אמיר טבעון הוא נוכל שהשתלט על נכס של אחי, דב אלבוים, שאינו שייך לו. טבעון פרץ למפעל ולקח סחורה לא לו. הוא ניסה באופן חמור לבצע את המעשה ללא מפריע, ולכן הלך לבית משפט וסיפר סיפור כאילו מאיימים עליו ושהוא מנסה להרחיק אותנו מעליו. טבעון לא סיפר שאנחנו בעלי המפעל האמיתיים".

עוד מסר אלבוים כי "בתחילה קיבל טבעון צו הרחקה במעמד צד אחד, אבל כעבור יומיים התקיים דיון במעמד שני הצדדים, ובית המשפט גער בו על כך שלא סיפר שהמפעל שייך לאחי. בסופו של דבר ביטל בית המשפט הצו. היום הגשנו תביעה לפינוי וסילוק ידו מהמפעל. הוא שירבב את שמי לסיפור הזה ללא סיבה".

המוצר שבמחלוקת: תרסיס פלא להרזיה

במקביל להגשת הבקשה להוצאת צו הרחקה נגד האחים אלבוים הגישה מוריה טבעון, בתו של אמיר טבעון, לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה נגד חברת "טונר פרינט" של דב אלבוים.

בתביעה מבקשת טבעון מבית המשפט כי יורה על אכיפת הסכם המכר, שעליו היא חתמה לטענתה עם דב אלבוים, וכי יירשם כי החברה שלה היא בעלת הזכויות הבלעדית בכל הנכסים והציוד של מפעל "טבעון ביוטק", ולא החברה של אלבוים.

לפי פרסומי באתר החברה, "טבעון ביוטק" הינו אחד המפעלים הוותיקים והגדולים בישראל לייצור תרופות טבעיות, ובקרת האיכות של טבעון ביוטק נחשבת מהמחמירוות ומהמוקפדות ביותר.

"טבעון ביוטק התפרסמה רבות בגלל דיאטת התרסיס המהפכנית שלה, אולם במהלך השנים פיתחה פורמולות הרזיה מוצלחות נוספות שהביאו לשינויים דרמטיים בחייהם של צרכנים רבים", נכתב באתר החברה.

לפי התביעה של טבעון, ב-2011 החכירה "טבעון ביוטק" לחברה של אלבוים את זכויות השימוש בפורמולה לייצור תרסיס ההרזיה. עיקר המחלוקת בין הצדדים היא סביב הצלחתו של מוצר זה.

לטענת טבעון, בהסכם שנחתם ב-2011 בין הצדדים (הסכם הפורמולה) הותנה והוסכם כי "והיה ויוכח בפועל כי דיאטת התרסיס הינה 'פורמולת פלא', ותכניס סך מכירות שלא יפחת מכ-2 מיליון שקל עד סוף שנת 2013 - תקבל מוריה טבעון כ-50% מפעילות ושווי ממוני מכאן ולהבא של מפעל 'טבעון ביוטק', הנמצא ברשות חברת 'טונר פרינט'".

לדברי טבעון, כאמור בהסכם הפורמולה, הניב תרסיס ההרזיה לנתבעת הכנסות העולות על 4 מיליון שקל. "הצלחת התרסיס הניבה ל'טונר פרינט' ולמוצרים האחרים מבית 'טבעון ביוטק' פרסום, הכרה וחשיפה נוספת גם למוצריה האחרים".

לפי התביעה, לפיכך, חברת "טונר פרינט" של אלבוים חייבת, בהתאם להסכם, להעביר לידי מוריה טבעון מחצית הזכויות במפעל "טבעון ביוטק" שבגוש עציון.