נכשל מכרז האוצר ל-200 דירות להשכרה בחיפה

לאחר שהמכרז השלישי שפרסמה הוועדה הבינמשרדית למכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח נדחה כמה פעמים בחודשים האחרונים, נסגרה תיבת המכרזים להגשת הצעות ואף הצעה לא הוגשה

שלט השכרה בירושלים / צילום: איל יצהר
שלט השכרה בירושלים / צילום: איל יצהר

המכרז השלישי שפרסמה הוועדה הבינמשרדית לפרסום מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח נכשל, כך נודע ל"גלובס". מדובר במכרז שפורסם בתחילת השנה בעיר חיפה, שהציע ליזמים להגיש הצעות לבנייה ותפעול של פרויקט להשכרה שיכלול 200 יחידות דיור, 50 מהן בשכר דירה מפוקח. במסגרת אותו המכרז נכלל גם מגרש שעליו ניתן לבנות 68 יחידות דיור שאותן הזוכה במכרז יוכל למכור בשוק החופשי.

לאחר שנדחה כמה פעמים בחודשים האחרונים, נסגרה תיבת המכרזים להגשת הצעות ול"גלובס" נודע כי אף הצעה לא הוגשה. לא מדובר בהפתעה ובענף העריכו כי זה יהיה המצב משום שלעומת שני מכרזי ההשכרה הקודמים שהיו באזורי ביקוש מובהקים (רמת השרון והרצליה), והצליחו, הסיכויים להצלחה דומה בחיפה היו קלושים.

גם במכרז זה כמו במכרזים הקודמים שפורסמו על ידי הוועדה הבינמשרדית בהרצליה וברמת השרון הוצעו ליזמים, הקבלנים והגופים המוסדיים רשתות ביטחון והטבות אולם ככל הנראה לא היה בכך די כדי למשוך אותם להגיש הצעות.

כעת, ככל הנראה יעבור המכרז לטיפולה של החברה הממשלתית החדשה לבנייה להשכרה, "דירה להשכיר", שרק לאחרונה מונה לה מנכ"ל חדש, עוזי לוי. החברה עתידה לטפל בכל מתחמי ההשכרה וכפי שהצהיר האוצר בעבר, לא מן הנמנע כי רוב המתחמים, אם לא כולם, לא ייצאו במכרזים דומים שאלו שפורסמו אלא יצאו למכרזי ביצוע בלבד על ידי המדינה שתמשיך ותחזיק בפרויקט ובקרקע עד שלב מאוחר יותר. באוצר מעריכים כי בצורה כזו יהיה קל יותר לגופים המוסדיים להיכנס לתחום זה כאשר יוכלו לרכוש מתחם בנוי, מוכן, מאוכלס ועובד, על פני כניסה בשלב הביצוע.

כזכור, שני מכרזי השכירות הקודמים שפרסמה הוועדה הבינמשרדית רשמו הצלחה. במכרז אחד שפורסם בהרצליה, במתחם גליל ים, לבניית 215 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח זכתה חברת אפריקה ישראל מגורים ששילמה כ-75 מיליון שקל על הקרקע. במכרז השני שפורסם, במזרח רמת השרון, זכתה חברת אביב. מכרז זה מאפשר בניית 246 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח וההצעה הזוכה עמדה על כ-45 מיליון שקל. מאוצר נמסר: "בכוונת משרד האוצר לשוב ולפרסם את המכרז בתנאים שונים שיאפשרו את הצלחתו ייתכן ואף דרך חברת דירה להשכיר".