האיש לימי הצנע: איל ברקוביץ'

ההפתעה הגדולה של הפגרה: עם חרב קיצוצים וקבוצת טלאים של שחקנים צעירים, הפועל ת"א של ברקוביץ' דווקא נראית בסדר ■ רון עמיקם על הדרבי

בשורה התחתונה מכבי ניצחה את הדרבי אתמול (א') ואילולא סדרת החמצות לא אופייניות של ערן זהבי, התוצאה אפילו הייתה משולשת. השתנה משהו? רק בתחושה. בהפועל חזרו להפסיד בכבוד, ויעידו על כך התשואות בסיום, ואילו במכבי ממשיכים להיות מודאגים מפתיחת העונה הלא מוצלחת, שהעיפה את הקבוצה מאירופה עוד בטרם נפתחה העונה.

הבעיה של הפועל היא שגם "הכבוד" שהשיגה לא בהכרח יעזור לה. ניצחון על מכבי נתניה ולחימה/מחויבות/רעב אמיתי מול מכבי ת"א בגביע הטוטו לא מספיקים לכלום, בוודאי שלא לדרבי הבא, שיישאר עבור האוהדים המקום היחידי שבו יוכלו לצאת מאושרים. כשיצא איל ברקוביץ' אתמול מהתא הממוזג שבו צפה במשחק הוא אמר ש"זה בסך הכל ספורט" - ואמר נכון - אבל גם 14 שנה אחרי האמירה האומללה שלו ערב הדרבי של סלטיק מול ריינג'רס, לפיה ריינג'רס טובים יותר, ברקוביץ' יגלה שלמרות 50 ימי האחדות הלאומית סביב מבצע "צוק איתן", את הבון-טון בהפועל קובעים מי שעבורם "הדרבי הוא מעל לכל". במילים כאלה או אחרות, אומרים מכתיבי המדיניות במתחם חודורוב - ההארד-קור של אוהדי הפועל - שאם כבר מפסידים דרבי, לפחות מפצפצים כמה עצמות של יריבים. אתם עוד תראו, דני עמוס הפך מאמש לגיבור...

בסך הכל הראה ברקוביץ' אתמול שבחמישית תקציב בערך מול מכבי ת"א, הוא יכול לעמוד שווה בשווה וגם לגרום למאמן באסקי להכניס קשרים לוחצים במקום חלוצים כבדים, כדי להשיג יתרון בקישור. ברקו כבר מוכיח - לא תמיד באלגנטיות - שהוא מסוגל לעבוד בתקציבים נמוכים. הבעיה היא שבניגוד למדיניות של מיטש גולדהאר, לצמצם את ההפסדים דרך הגדלת ההכנסות, הפועל נוהגת דווקא בדרך של קיצוץ הוצאות. וכך נוצר מצב שבו מכבי ממשיכה לרפד את הספסל שלה בשמות אדירים ואילו הפועל תופרת את הקבוצה מטלאים של שחקנים צעירים וזרים זולים. עתידית, מכבי עדיין נראית גדולה על הפועל בכמה מספרים.

ההבדל בין הקבוצות הצטמצם רק בסעיף הרעב. מכבי איבדה עניין. לקחת שלוש אליפויות רצופות בישראל זה הישג נדיר ומצריך המון תעצומות נפש. מכבי חיפה לקחה את האליפות השלישית שלה בעשור הקודם כי בעונה השלישית לא היו לה יריבות. השנה יש למכבי יריבות, אבל זה עובר ליד השחקנים שלה. פאקו הבחין בזה אתמול במחצית הראשונה ושלח למערכה את אלברמן ולוגסי, שהם מטבעם שחקנים של מוסר עבודה. יכול להיות שאם מכבי תופיע למשחקים עם אנשי צווארון כחול היא תוכל להסתיר את העובדה המצערת שהיא לא ריעננה את הסגל, ועבור הברקה מקצועית במינוי של ג'ורדי קרויף לתפקיד המנהל הספורטיבי, זו עוד הערה שחורה בפנקס, מעבר לעובדה שהוא הביא בקיץ לקבוצה את המאמן הכי לא מתאים לה. זה כבר עלה לגולדהאר באובדן הכנסות של לפחות 15 מיליון שקל בשל ההדחה מאירופה.

ועדיין, בלי איגיבור, טיבי וחואן פאבלו, מכבי ניצחה את הפועל. אם היא תסדר את הראש של השחקנים, אולי היא תפתיע - כן, תפתיע - ותצליח למנוע ממכבי חיפה את האליפות.