להצטרף לריקוד הדובים

שימו לב לרובל, שהופך למטבע שכדאי לעקוב אחריו

100 רובל רוסי כלכלת רוסיה כסף / צלם: בלומברג
100 רובל רוסי כלכלת רוסיה כסף / צלם: בלומברג

כמנתח טכני, אני משתמש בתורה הטכנית ככלי לקביעת עמדה לגבי נכסים פיננסיים. עם זאת, אני תמיד ממליץ לקוראי, ולתלמידי, להתעמק בשלושת הגורמים האחרים המשפיעים על סביבת ההון:

• ההיבט הפונדמנטלי הספציפי עבור אותו נכס.

• המצב המקרו-כלכלי של סביבת הנכס.

• אירועים גיאו-פוליטיים שיכולים להשפיע.

שלושת הגורמים המוזכרים כאן יכוונו אותנו להחלטה אחר אילו נכסים לעקוב, ותזמון הפוזיציות ייעשה על פי השיטה הטכנית, וכללי ניהול הסיכונים, כמובן.

רוסיה היא מקור של עניין גיאו-פוליטי כזה. ולא רק בגלל מה שקורה לאחרונה בין רוסיה ואוקראינה, או בין רוסיה והמערב, עקב אוקראינה. רוסיה היא עדיין מעצמה צבאית שמחפשת דרכים לחזור לגדולה בינלאומית, ובאותו זמן להפוך ממדינה מתפתחת למפותחת.

כעת, היא עדיין משק מתפתח בגלל שרוב כלכלתה עדיין תלוי במשאביה הטבעיים, אבל השפעתה המדינית היא אדירה במאזן הכוח באזורים רגישים רבים בעולם. מספיק לראות את מה שהיא הצליחה לעשות במזרח התיכון כדי לתת לה הרבה קרדיט דיפלומטי. זאת, כמובן, ללא קשר אם אנחנו אוהבים, או לא, את התוצאה הסופית.

אותו ניסיון רוסי לחזור להיות מעצמה גלובלית נתקלת בסירוב מערבי כללי, ובעיקר בהתנגדות אמריקאית גדולה. למעשה, העימות הרוסי-אמריקאי מורגש סביב מצרים, סוריה, איראן, אוקראינה, ואף פולין, שם היו אמורים להיות מוצבים מערכות יירוט אמריקאיות. ברגעים אלו, הסה"כ של היחסים בין רוסיה למערב נמצא בשפל המדרגה כאשר הבולט מבין כל הגורמים לכך הן הסנקציות מצד המערב, וחרמות מוצרים מצד רוסיה כלפי אירופה.

לדעתי, מתבשלת זירת עימות נוספת, ואולי חמורה יותר בין שני הצדדים, והיא זירת המטבעות. התבשרנו לאחרונה שרוסיה נעצה את המסמר הראשון בארונו של הדולר האמריקאי כאמצעי תשלום בלעדי עבור הנפט, והגז.

לפני חודשים רבים הוסכמו הסכמים של מכירות מוצרי אנרגיה בין סין לרוסיה. אז, לא אוזכר במפורש אמצעי התשלום, ונלקח כמובן מאליו שאלו יהיו שוב דולרים, כרגיל. והנה על פי אמצעי תקשורת רוסיים, גזפרום הסכימה לייצא לסין כ-80000 טון נפט עבור רובלים, או יואנים. וכך, רוסיה תוכל לרכוש בחלק שישלום במטבע הסיני מוצרים ושירותים ישירות, מבלי לעבור דרך הדולר האמריקאי. לדעת רבים זו הכרזת מלחמה זוטא על ההגמוניה האמריקאית.

יש האומרים שלהיטותו של סאדאם חוסיין לקבל אירו, במקום דולר, עבור הנפט העיראקי הייתה אחת הסיבות העיקריות למה שראינו בעיראק לאחר מכן. אך מה כל זה באמת משנה לנו כאנשים פיננסיים, או לפחות כלכליים? תחילה הרובל, כמטבע הרוסי, הופך להיות נכס מעניין למעקב. פניכם הגרף השבועי של המטבע הרוסי:

משה שלום רובל
 משה שלום רובל

נכון שהמגמה אינה בקו ישר, אבל היא עדיין עולה על פי כל קנה מידה רשמי של מגמה. אזכיר שאותה הגדרה מדברת על שיאים ושפלים נעים על פי כיוון המגמה, ובמקרה הזה מעלה. שימו לב גם שתחתיות הגרף מראות סביבה של 27 רובל לדולר אחד, כאשר שיאי הגרף מדברים על 37 רובל לדולר. פיחות מטבע רוסי של 27% בתקופה של קצת יותר משנה!

כמו כן, ראינו בשבועות האחרונים ירידה די דרמטית במחיר הנפט. הן על פי חוזה הברנט, והן בחוזה האמריקאי. שני אלמנטים כלכליים אלו כואבים לרוסיה הרבה יותר מאשר הסנקציות שמוטלות עליה:

הכנסות קטנות ממכירת מוצרי האנרגיה גורמים לתקציבים מתדלדלים, כאשר המצב הפנימי עדיין דורש שיקום איטי ומתמשך של הכלכלה, ובמיוחד של חלקים גדולים של האספקטים הסוציאליים שבה. אם תוסיפו לכך את האינפלציה הנובעת מן הפיחות הגדול שהמטבע עובר, תבינו את גודל הבעיה החברתית שולדימיר פוטין, וממשלו, עומדים לפניה. האם המלחמה האוקראינית היא סוג של הסטה של תשומת הלב הלאומית, על מנת לעבור בשלום את התופעות הכלכליות הקשות?

לא בטוח, אבל נדע אם זה מצליח, לפחות בחלקו, אם תהיה הסלמה חמורה יותר מזו שקיימת היום בגבול המערבי עם אוקראינה. בכל אופן, תלותה של אירופה באנרגיה הרוסית, וה"משחק הגדול" שרוסיה עדיין מנהלת באזורים אסטרטגיים רבים, מעצימים את הצורך לעקוב בצורה צמודה למה שקורה סביבה. לא לשכוח שהירידות האחרונות שראינו במדדי המניות הגלובליים שויכו לאותה מתיחות גיאו-פוליטית.

  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.

No virus found in this incoming message.