הקבינט הפייסבוקי

שרים בכירים כותבים הגיגים בפייסבוק כמו בלוגרים נלהבים. תרגיעו

פייסבוק / צלם: רויטרס
פייסבוק / צלם: רויטרס

אם חשבתם לרגע שקיר הפייסבוק שלכם יחשוף תמונה נוספת של חתול עורג לליטוף או סטטוס רווי עצב על סיום החופש הגדול - תחשבו שוב. לא רק חתולים מעשירים את עולם התוכן שלנו בפייסבוק: ישנם גם פוליטיקאים בכירים שישמחו להצטנף על הקיר שלכם, והם לא מעוררים חיבה, כשכניהם לפוסט.

הפייסבוק - שהחל כרשת חברתית אותנטית שכונתית, שבה כל אחד יכול, במשיכת מקלדת, לשתף את תחושותיו על המסך - משך עם הזמן כותבים אנונימיים פחות ומשפיעים יותר. כיום מוצאים בו צינור תקשורתי גם שרים וחברי כנסת. רחמנא ליצלן, אפילו ראש הממשלה.

העיתונאי לשעבר יאיר לפיד היה בין הראשונים לזהות את נפלאותיה של הממלכה הצוקרברגית ככלי להעברת מסרים מכוונים מטרה וקהל יעד. בחירתו של לפיד להגג בפייסבוק גם מכורסת שר האוצר שמטה כאן בתחילה כמה לסתות. שר בישראל, ועוד שר אוצר, מתקתק מחשבות והגיגים משל הנו בלוגריסט נלהב.

סטטוסים ופוסטים רבים משל לפיד זרמו מאז בנהרות הפייסבוק, ודומה כי השר המהגג קיבע את מעמדו כבכיר הפייסבוקאים בממשלות ישראל. לפחות חותם בל-יימחה אחד הותיר כבוד השר.

בציר מובחר מהחודש האחרון: "חמאס צריך לעשות דבר אחד בלבד: לוותר על דרך הטרור. מדוע הוא אינו עושה זאת?"; "אני חוזר: לא נעלה מסים. יש לנו כלכלה חזקה וחברה חזקה, ואנחנו עוברים את התקופה הזו ביחד"; "ישבנו היום בחדר הממוגן בקיבוץ נחל עוז עם התושבים שנשארו שם. שיחה פתוחה, מלב אל לב. במהלך השיחה היו 5 מטחים לכיווננו, ושני פצ"מרים נפלו בתוך היישוב. בעיקר הקשבתי, אבל לקראת הסוף הם שאלו על מה אני חושב..."

חמוש במקלדת קטלנית, בעיצומו של מבצע "צוק איתן", האח לשעבר נפתלי בנט חירחר פוסטים דעתניים אודות מהלכיה של הלחימה. יריבו אביגדור ליברמן לא טמן ידו במקלדת וחלק עם האומה, דרך עמוד הפייסבוק, את ביקורתו נגד ההסדרה הממשמשת.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מצדו הצליח לעורר הדים כששטח מחשבות בסוגייה קיומית והרת-גורל - חתונת הזוג המלכותי המעורב מורל ומחמוד.

שימוש היתר המינסטריאלי בפייסבוק, אין לכחד, גובל בזילות של מעמדם. אנחנו לא אמורים לצפות ב"יונת השלום" המעוצבת מטיל קסאם ששר האוצר קיבל מחברו הבוקר, אלא לקרוא בעיתון על הפתרון שלו למצוקת הדיור המתגברת.

אם בעבר נהגו אישים רמי-דרג לשמור על ריחוק מתבקש, עכשיו הם "מכניסים אותנו הביתה" באמצעות עמוד הפייסבוק, שבו אנו רשאים להביע דעה, לשגר סמיילים תומכים וחיבוקים מעושים, ובמקרים אחרים לגנות ולהוקיע בבוז.

לא רק שרים ונשיאים משדלים את הבמה הפייסבוקית: העמוד של ראש הממשלה בנימין נתניהו חי ותוסס. כאן אנחנו מקבלים להטוט בין יח"צנות פוליטית לאקט פופוליסטי-עממי. מוקד גדוש של פוסטים שיווקיים בעברית ובאנגלית, בהתאמה לקהל היעד. ראש ממשלה בפייסבוק, הגם שבתיווכם של צי יועציו! חזון אחרית הצוקרברג.

התקשורת "הלגיטימית", העיתונות והטלוויזיה, שיש לה עורך מבוגר אחראי, היא זאת האמורה להציג לנו את הצהרותיהם וכוונותיהם של הנבחרים - ולא רשת חברתית דינמית, שבה שרינו מלהגים עצמם לדעת, עד כי מתעורר רושם עז של רידוד מעמדי.