ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בשירות המדינה

(עדכון) - ניסנקורן: "אתם יודעים על מה הוויכוח עכשיו בדואר? רוצים סתם כך לזרוק אלף עובדים כדי לקלוט למחרת אלף עובדים ארעיים שיהיו עובדי קבלן" ■ "ישראל לא יכולה להיות מדינה שמתקיימים בה פערים חברתיים כל-כך גדולים"

דואר ישראל / צילום: תמר מצפי
דואר ישראל / צילום: תמר מצפי

ההסתדרות הודיעה היום (ג') על סכסוך עבודה בשירות המדינה, המוסד לביטוח לאומי ובשירות התעסוקה. ההכרזה על הסכסוך באה על רקע המשבר בדואר ישראל עקב דרישת האוצר לפטר כ-1,500 עובדים נוספים, מעבר לצמצום של כ 1000 עובדים שהוסכם עליו ובניגוד להבנות שהושגו מוקדם יותר בין הצדדים. נדגיש כי הוויכוח כעת הוא אותו ויכוח ציני על גב העובדים השקופים. בנוסף לקיצוץ, רוצים לזרוק עוד אלף חמש מאות עובדים, אלף חמש מאות משפחות, רק כדי לקלוט במקומם עובדים ארעיים או עובדי קבלן.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר מוקדם יותר היום (ג') בוועידת כלכליסט כי "הפערים החברתיים במדינת ישראל מרקיעים שחקים ובכל הדיונים אנחנו לא שומעים איך מטפלים בבעיית השורש הזו".

לדברי ניסנקורן, "בסיטואציה כזו אי אפשר לצמצם שירותים חברתיים ואם צריך להעלות גירעון - מעלים גירעון. מדינת ישראל לא יכולה להיות מדינה שמתקיימים בה פערים חברתיים כל כך גדולים - ולאף אחד לא אכפת. אני לא שומע את לא הנגידה, את שר האוצר ואת ראש הממשלה באים ואמרים איך פותרים את בעיית השורש הזו של העמקת הפערים החברתיים.

"מדינת ישראל היא המובילה, בציניות, של התופעה הזו. לא חייבים להיות עובדי קבלן בבנק ישראל! איך יכול להיות שיש עדיין עובדי כתף אל כתף במשרדי הממשלה - אף אחד לא מתעסק בזה. אלה בעיות היסוד ונמלטים מהדיון הזה כי הוא דיון עמוק ומחייב להתמודד עם מדיניות רבת שנים של פקידי האוצר. השכר החציוני במדינה ישראל הוא 5,800 שקל - זה פשוט לא נתפס".

ניסנקורן סיפר על המשבר בין עובדי דואר ישראל להנהלה, והודיע כי יכריז על סכסוך עבודה בכל שירות המדינה למען עובדי דואר ישראל. "הסכמנו לפטר מעל אלף עובדים בדואר ישראל. הסכמנו על שורת צעדים לשיפור השירות. אתם יודעים על מה הויכוח עכשיו? רוצים סתם כך לזרוק אלף עובדים כדי לקלוט למחרת אלף עובדים ארעיים שיהיו עובדי קבלן. אם נותנים לזה יד נותנים יד להרחבת העוני ולהעמקת הפערים החברתיים".

מחר יתקיים בדיון בבית הדין לעבודה בנושא המשבר בדואר ישראל, בהשתתפות נציגי המדינה, הדואר, וככל הנראה גם ההסתדרות. המדינה צפויה לבקש מביהמ"ש ארכה של 45 יום על מנת להמשיך את המו"מ עם העובדים, לאחר שבדיון שנערך אתמול אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט, המדינה התנגדה לבקשת מחזיקי האג"ח של הדואר למינוי מלווה מטעמם לחברת דואר ישראל.

עיקר המחלוקת נסוב סביב מספר המפוטרים במסגרת תוכנית ההבראה המתגבשת בדואר ישראל. במסגרת ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים, הוסכם כי מאות עובדים ייצאו לפרישה מוקדמת, אולם בימים האחרונים הנהלת החברה ונציגי משרד האוצר הציבו דרישה לפיה כ-1,500 עובדים קבועים נוספים יפוטרו. העובדים החלו אתמול בעיצומים בעקבות פיצוץ המו"מ והם לא יחלקו דואר ביישובים שבהם אין סניפי דואר למעט יישובי עוטף עזה. היום הם משביתים את סניפי הדואר בת"א במחאה.

ניסנקורן אמר כי ההסתדרות לא תמנע דיון ברפורמה מבנית במשק ואמר כי אפשר להגיע לרפורמה מוסכמת בחברת החשמל בנמלים שתהיה טובה למשק וטובה לצרכנים, "אבל לא בשליפות".