רשת קוסט 365 הפסידה 10 מיליון שקל במחצית הראשונה

קבוצת המשביר מדווחת כי בעקבות מבצע "צוק איתן" נרשמה צניחה של 25% במכירות חנויות הכלבו של המשביר לצרכן וניו-פארם

מבצע "צוק איתן" הביא לצניחה של 25% במכירות המשביר וניו-פארם בתקופת המבצע, וכן יש לו השפעה שלילית על פעילות חברת קשרי תעופה לאור ביטולי החופשות במהלך המבצע - כך דיווחה קבוצת המשביר בדוחותיה למחצית הראשונה של השנה, שבה עוד בטרם המבצע רשמה הקבוצה הרעה בביצועים ועברה בשורה התחתונה להפסד של 6.3 מיליון שקל.

ביצועי המשביר מושפעים מעיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון השני, בעוד שאשתקד הוא חל ברבעון הראשון. התוצאות למחצית הראשונה (ולא לרבעון) מנטרלים את השפעת הפסח.

בפועל, המשביר רשמה הרעה בביצועים בכל זרועות פעילותה, כשפעילות הסופרמרקטים ופעילות קשרי תעופה הסבו לה הפסדים.

פעילות הסופרמרקטים של קבוצת המשביר לא מתרוממת. במחצית הראשונה של השנה גרמה הפעילות להפסד תפעולי של 10 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 6 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד.

רשת הסופרמרקטים cost 365 סובלת מחולשה קשה במכירות, שהסתכמו במחצית ב-53 מיליון שקל בלבד. הסניף הרביעי של הרשת נפתח במאי 2014, ולכן מדובר בפדיון שנתי ממוצע של 35 מיליון שקל לסניף - הרחק מהיעדים וגם הרחק מהפדיון הנדרש כדי להפעיל סניף של 2,500 מ"ר בצורה מאוזנת, שלא לדבר על הפעלה רווחית.

לאור הביצועים החלשים, חותכת המשביר את יעדי פריסת הרשת ל-20 סניפים בלבד. הרשת, שהושקה בדצמבר 2012 עם שני סניפים, מונה היום 4 סניפים בלבד.

לפי התוכנית המעודכנת שפרסמה המשביר, היא תפתח השנה 3 סניפים. במהלך 2015 היא תפתח עוד 3 סניפים, בשנת 2016 תפתח 4 סניפים, ובשנת 2017 ייפתחו 5 סניפים.

במשביר אומרים כי תוכנית ההתפתחות מצטמצמת, בין היתר, לאור השפעת החוק לקידום התחרות בענף המזון, שאמור להיכנס לתוקף בינואר 2015. מכאן שהקבוצה מעריכה כי כוחה המסחרי מול הספקים הנמוך גם כך, ייחלש עוד יותר.

במשביר מודעים היטב לקשיים ומציינים כי הקבוצה "ממשיכה לבחון אפשרויות לשיתופי-פעולה עם שותפים אסטרטגיים, הן לצורך חיזוק כח הקנייה של cost 365 והן לצורך שותפות מלאה בפעילות כולה, לרבות בדרך של מיזוג או הפעלה עם רשתות מזון אחרות".

עם רכישת ניו-פארם על-ידי המשביר, איחדה הקבוצה את פעילות הקוסמטיקה של המשביר עם ניו-פארם, בניסיון להציף ערך לניו-פארם. כמו כן, היא פעלה לפתיחת סניפים של ניו-פארם בתוך המשביר, מהלך שלא צלח בסופו של דבר. המשביר מבצעת כעת פניית פרסה ופועלת להפריד את הפעילות כליל, כחלק מרצונה להכניס משקיעים לקבוצה ולניו-פארם בנפרד.

במשביר מציינים כי תוצאות המחצית הראשונה במשביר ובניו-פארם הושפעו מחולשה במכירות עונת החורף, בשל מזג-האוויר הקייצי ששרר בתקופה. כך, המכירות בסניפים זהים של שתי הרשתות נחלשו במחצית ב-5.7%.

הרעה גם בפעילות ניו-פארם

מכירות בתי הכלבו לבדן נחלשו במחצית ב-1% והסתכמו ב-347 מיליון שקל, אך הרווח התפעולי צנח ב-82% - מ-11 מיליון שקל ל-2 מיליון שקל בלבד.

רשת המשביר חושפת בדוחות כי יש לה סניף הפסדי בשל חוזה שכירות מכביד שתוקפו עד סוף 2015, ויש להניח כי בסופו היא תסגור את הסניף. המשביר ביצעה בדוחות הפרשה של 2 מיליון שקל בשל ההפסד הצפוי לה מהפעלת הסניף.

גם פעילותה של ניו-פארם, המשקפת עדיין גם את פעילות הקוסמטיקה במשביר לצרכן, רשמה הרעה. המכירות ירדו ב-5.5% ל-536 מיליון שקל, והרווח התפעולי צנח ב-40% - מ-10 מיליון שקל (2% מהמכירות) ל-6 מיליון שקל בלבד (1% מהמכירות).

פעילות המשביר בתחום התיירות באמצעות חברת קשרי תעופה רשמה עלייה של 8.4% במכירות ל-206 מיליון שקל, אך הפעילות הסבה הפסד תפעולי של 5 מיליון שקל.

פעילות מצומצמת יחסית יש לקבוצה במועדון הלקוחות וכרטיס האשראי החוץ-בנקאי. בתחום זה עלו ההכנסות במחצית ב-9% ל-24 מיליון שקל, אך גם כאן - בשל עלייה בהוצאות פיתוח הפעילות - הרווח התפעולי ירד ל-6 מיליון שקל (25% מהמכירות), לעומת 7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד (32% מהמכירות).

בסיכום כולל, השורה העליונה של המשביר לא מבוטלת - הכנסות של 1.15 מיליארד שקל במחצית, אבל הפעילות לא מצליחה להניב רווחים. הרווח הגולמי הסתכם במחצית ב-371.7 מיליון שקל (32% מהמכירות), והפעילות הסבה הפסד תפעולי של 5.9 מיליון שקל, כשבשורה התחתונה ההפסד עמד כאמור על 6.3 מיליון שקל.

תוצאות המשביר לצרכן
 תוצאות המשביר לצרכן