לשנות את הפוקוס

ידע העולם: אנחנו, ישראל, נושאים בעול העמידה נגד האסלאם הקנאי

מורדים / צילום: רויטרס
מורדים / צילום: רויטרס

ישראל הודיעה על כוונה לספח כ-4,000 דונם בגוש עציון. ארה"ב ומדינות אחרות מיהרו, כצפוי, להגיב. ארה"ב, לאחר שהביעה התנגדות נחרצת להחלטה, הוסיפה כי "הבהרנו כבר בעבר את התנגדותנו להמשך בניית ההתנחלויות". הפסקה הזאת היא המעניינת.

נכון כמובן שארה"ב הביעה התנגדות להתנחלויות בצורה חד-משמעית ובאופן מתמשך. אבל זה בדיוק העניין. האם העובדה שיש עמדה רבת שנים מחייבת להמשיך ולדבוק בה? האם זה לא מצדיק דווקא לבחון אותה מדי פעם, כדי לראות אם היא עדיין רלוונטית?

דאעש, זוכרים?

מאז גובשה העמדה האמריקאית כלפי ההתנחלויות עברו הרבה שנים והמוני אירועים. רק בתקופה האחרונה בא לעולם הארגון הקרוי, בין השאר, דאעש, שזה סיפור לא פשוט. העולם כולו ראה את מעללי חמאס. ויש איראן ועוד. אז ההתנחלויות הן הבעיה? הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא הנושא החשוב? האם מישהו מאמין שאם יהיה הסדר, אז דאעש לא הייתה קמה? או שאיראן לא הייתה חותרת לפצצה?

נדמה שהגענו לשלב שבו אפילו אובמה צריך לראות כי מה שחשב בעבר אינו דומה למציאות של היום, וכנראה גם של מחר. יש עכשיו מתקפה אסלאמית על העולם מכיוונים שונים. מה שנראה בבירור לעין זה שאת האסלאם מעניין האסלאם, וכל מה שמחוץ לו הוא מיותר או פסול.

וזה לא רק פשוטי העם המהווים את הקיצוניות האסלאמית, כפי שתמיד חשבנו או רצינו לחשוב. זה גם, למשל, ד"ר לרפואה אחמד טיבי, אדם משכיל, ששר לאחרונה בכינוס שיר הלל לג'יהאד ולשהידים. להרוג ולמות, את זה הוא מקדש.

המדינות המוטרדות מארבעת אלפי הדונם בוודאי רואות שהגורם היחיד העומד נגד האסלאם הוא ישראל. בעוד בריטניה מתלבטת מה לעשות עם המוסלמים בארצה וצרפת עסוקה באותו הנושא ואובמה מנסה להבין מה קורה, אנחנו, ישראל, נושאים בעול העמידה נגד הקנאות האסלאמית ההולכת ומתפשטת. זה מאוד יפה להאמין שאפשר להתגבר על התופעה בדרכי שלום. כמו שהיה נורא יפה מצד צ'מברליין שהאמין כי אפשר למנוע מלחמה באירופה באמצעות הסכם עם גרמניה הנאצית.

די לחלום

העולם הנאור, וארה"ב בראשו, צריך לפקוח את עיניו לראות, ולא לחלום. ואז הוא יהיה חייב לראות שהאינטרס שלו הוא לחזק את ישראל, להגביר את יכולתה לעמוד באתגר שהוא עצמו לא מסוגלים להתמודד אתו.

אני לא בטוח שאנחנו צריכים את הסיפוח בעת הזאת, אבל מספיק כבר עם העמדות המסורתיות של מדינות העולם כלפי האזור שלנו. תבדקו בבקשה את הדוקטרינות שלכם על סמך מה שאתם רואים בעולם היום, ולא על בסיס מציאות שכבר אינה קיימת. שנו בבקשה את הפוקוס שלכם באזור שלנו.