פרשת אשכנזי - או דרייפוס?

שוטרים אומללים תחת השוט של עיתונאים שמנווט אהוד ברק

אהוד ברק / צלם: תמר מצפי
אהוד ברק / צלם: תמר מצפי

כתבי האישום שהמשטרה ממליצה להגיש נגד גבי אשכנזי וקצינים בכירים נוספים מלמדים ש"הנאשמים" התנהגו יותר כילדים מאשר כפושעים. "מרגלים" זה אחר זה, לוחשים דברי בלע, מרכלים, מחפשים ומזייפים מסמכים, והכל לתכלית של זריקת בוץ בגלל אגו ומשחקי כוח. זה לא מפחית מחומרת הפרשה, כי גם אם אין פה מעשים פליליים, בהחלט יש פה מעשים היכולים להזיק לביטחון המדינה, ואולי אף הזיקו.

חוסר אחריות

גם המשטרה מתנהגת כאן באופן לא אחראי. "העברת מידע מסווג שלא כדין"? כלומר, הדלפה, וההמלצה להגיש על כך אישום היא ממש בדיחה, אם לא גרוע מכך. בשנות חיי כעיתונאי קיבלתי, יחד עם עמיתים רבים, המון מידע מסווג מאנשי שלטון, הן בממשלה והן בצבא.

"זכיתי" אף לכך שהצנזור הראשי בשעתו, תת אלוף ולטר בר-און, הגדיר ספר שלי ("השיחות הסודיות של הנרי קיסינג'ר") כ"הדלפה הגדולה ביותר בתולדות המדינה", וסיפר כי הספר מלא במסמכים סודיים וסודיים ביותר. נערכה חקירה אבל היא הסתימה בלא כלום. האם באמת אי אפשר היה להגיע אל מקור המסמכים, או שלא רצו להגיע, מחשש לתיבת פנדורה (כולל ראשי מדינה וצבא)?

ההיפך מפראבדה

הדלפת חומר מסווג היא לחם חוקה של זכות הציבור לדעת. אם העיתונאים לא יקבלו גם חומר כזה, מה יידע הציבור? פחות או יותר את מה שידעו בשעתו קוראי פראבדה, כלומר רק את מה שהשלטון מוכן לספר להם. כלומר, סופה של זכות הציבור לדעת.

אז מה, המשטרה הממליצה לא יודעת את האמת הזאת? יודעת מצוין, שכן גם אצלה דולף חומר מסווג למכביר. אלא שהשוטרים המסכנים נמצאים במקרה זה תחת העין הבוחנת והשוט המונף של עיתונאים שחלקם מנווט על ידי אהוד ברק ובאי ביתו.

כך נולדה פרשה שהצמיחה אישום כה אוורירי וכל כך לא הוגן. אני מוכן להתערב כי ברגע שאתם קוראים כתבה זו נמסרים במדינה מסמכים מסווגים רבים לעיתונאים צמאי מידע. באשר לסעיף הפרת אמונים, הוא כל כך בעייתי שאינו ראוי לבדיקה מעמיקה.

קשה לראות את היועץ המשפטי יהודה וינשטיין מגיש כתבי אישום על החשדות המגוחכים בעיקרם. בכל מקרה, בטרם החלטה יהיה עליו לקחת בחשבון גם את המסע הציבורי המתוזמן שנערך נגד אשכנזי כדי להביאו לדין בכל מחיר, כאשר טביעות האצבעות עלולות להוליך אל האדם שהניע את הפרשה כולה. אהוד ברק.

התנצלות לאחמד טיבי

אתמול (ג') הסתמכתי כאן על פרסום שקיבלתי ברשת וכתבתי שאחמד טיבי תומך בשאהידים שהורגים יהודים. לאחר מכן הסתבר שהפרסום ברשת היה מטעה, ולמעשה טיבי מגנה פיגועי התאבדות. מצטער שלא בדקתי לפני שכתבתי, אבל הפרסום ברשת נראה כל כך אותנטי. צריך להיזהר, ולבדוק, לבדוק, לבדוק.