מדד אמון הצרכנים: הפסימיות מתגברת

המלחמה בעזה מאחורינו, והציבור מגיב בפסימיות לגבי השלכותיה בתחום הכלכלי. מדד אמון הצרכנים של גלובס ירד באוגוסט ב-5.5 נקודות ל-76 נק' (1996 = 100) אחרי עלייה של 1.8 נק' ביולי וירידה של 0.3 נק' ביוני. הירידה מחקה עליות מאז תחילת הרבעון השני של השנה, ומחזירה אותו לרמתו במארס 2014. לקריאת חוברת מדד אמון הצרכנים המלאה - לחץ כאן

קרנית פלוג בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

הנתונים המצביעים על האטה, והחשש מפני העתיד תרמו לא מעט לירידה של חודש אוגוסט. יש להניח כי גם העימות בין שר האוצר יאיר לפיד ונגידת בנק ישראל קרנית פלוג תרם לא מעט לתחושה הפסימית.

נתון המגמה של המדד, שמבוסס על ממוצע נע תלת-חודשי, ירד באוגוסט ב-1.3 נק' ל-79.1 נק', לאחר עלייה של 0.9 נק' ביולי ועלייה של נקודה אחת ביוני. הירידה הזו קטעה עלייה רצופה איטית, בנתון המגמה מאז פברואר 2014, אם כי הוא עדיין גבוה ב-6 נק' מהרמה הנמוכה שנרשמה בתחילת השנה.

הירידה המשמעותית של מדד האמון בחודש אוגוסט מוסבר על ידיד ירידה בהערכות הציבור בכל רכיבי המדד: תפקוד השוטף של המשק, המצב שלו בעוד ששה חודשים והמצב הכלכלי האישי בעוד ששה חודשים. הדבר מרמז שהייתה פה תנועה ברורה אל עבר הפסימיות.

על סמך נתוני המדד לאוגוסט אפשר להסיק שקיים סיכוי שהצריכה הפרטית כלל לא תגדל בחודשים הקרובים, ודווקא תיחלש בסוף השנה. ברבעון השני של השנה נראה היה שהצריכה מתאוששת, אך חולשת המשק מאז תחילת השנה והתוצאות הכלכליות של המלחמה בעזה שוב לוחצים כלפי מטה על הביקושים של משקי הבית. לקריאת חוברת מדד אמון הצרכנים המלאה - לחץ כאן