הפיצוץ בדרך: ההתאחדות תתבקש לוותר על כספי שיווק לטובת המינהלת

המלכוד של ההתאחדות: סירוב עלול להוביל לסנקציה בדמות הפחתת ההסכם עם הטוטו שעומד על 80 מיליון ש' בעונה

יורם באומן, עופר עיני / צילומים: יוסי כהן, תמר מצפי
יורם באומן, עופר עיני / צילומים: יוסי כהן, תמר מצפי

השקט היחסי שנשמר בינתיים בין ההתאחדות לכדורגל לבין מינהלת הליגה יעמוד למבחן גדול כבר בימים הקרובים. הערכה זהירה: הפיצוץ הגדול בדרך.

הסיבה: ההתאחדות תתבקש לוותר בקרוב על חלק מכספי השיווק של הטוטו החל מהעונה הבאה לטובת מינהלת הליגה, על מנת שזו תוכל לעמוד בעלויות התפעול שלה. במהלך ישיבה שנערכה אתמול בין נציגי מינהלת הליגה (היו"ר יורם באומן והמנכ"ל אורן חסון) לבין ראשי הטוטו (היו"ר צחי פישביין והמנכ"ל איציק לארי), בחלקה נכחו גם אנשי משרד הספורט (השרה לימור לבנת, ראש מינהל הספורט ד"ר אורי שפר, ומנכ"לית המשרד אורלי פרומן) הציגו ראשי מינהלת הליגה את הצורך הדחוף להגדיל את הכספים שמופנים למינהלת.

נכון להיום הכספים היחידים שמחזיקים את המינהלת הם 2 מיליון שקל לעונה שמובטחים לה מתוקף הסכם השיווק בסך 80 מיליון שקל לעונה שנחתם בין ההתאחדות לכדורגל לבין הטוטו. בנוסף הטוטו הסכים להעביר למינהלת 1.5 מיליון שקל על חשבון הסכם השיווק של העונה שעברה, למרות שבפועל המינהלת לא הייתה קיימת. מאחר ותוספת כספים לכדורגל לא באה בחשבון, הכוונה היא לבצע שינוי בחלוקת כספי השיווק, כך שהמינהלת תגדיל את חלקה היחסי בכמה מיליוני שקלים על חשבון ההתאחדות.

אנשי המינהלת טוענים כי גם ככה נהנית ההתאחדות לכדורגל מכספים שפוטנציאלית שייכים לקבוצות ולמינהלת - כך למשל בהסכם שנחתם בין ההתאחדות למינהלת נקבע כי ההתאחדות תקבל 10% מכל הסכם זכויות שידור עתידי שייחתם על-ידי המינהלת; בנוסף ממשיכה ההתאחדות לקבל אחוזים ממכירת הכרטיסים והמנויים של הקבוצות. עוד טיעון שהועלה על-ידי אנשי המינהלת קשור לנושא כוח אדם שנחסך כעת מההתאחדות לכדורגל, עם ההיפרדות מהצורך לתפעל את ליגת העל והליגה הלאומית.

בהתאחדות לכדורגל, שמתמודדת עם קשיים כלכליים כבדים ומסיימת מהלך צמצום של 20% בכוח אדם בימים אלו, הבהירו כי לא יסכימו לסגת מההסכמים הקיימים שנחתמו מול המינהלת. בין השורות, מציינים בהתאחדות, לפני שבאו לחפש את הכסף של ההתאחדות, מן הראוי היה שהמינהלת הייתה יוצאת לדרך לפי היכולת הכלכלית שלה עם מנגנון מוקטן בשלב ראשון לפני שגייסה עובדים ושכרה משרדים (במגדלי ב.ס.ר בר"ג).

המשולש טוטו-התאחדות-מינהלת אמור להיפגש בעוד כשבועיים על מנת למצוא פתרון לעניין, כאשר הכיוון כאמור הוא ערבוב מחדש של חלוקת כספי השיווק. המלכוד של ההתאחדות לכדורגל במו"מ הזה הוא די ברור ומזכיר מלכוד מהעבר הלא רחוק: אי הסכמה עלולה להוביל מהר מאוד לדרישה של הטוטו להפחית את הסכם השיווק.