מנכ"ל פרוטליקס מצנן התלהבות: אין לנו כרגע פתרון לאבולה

פרוטליקס מזנקת לאחר שאוזכרה במסגרת כתבה על תחום האבולה בערוץ 2 ■ ד"ר דוד אביעזר: "אין לנו מידע על התרופה ואין לנו שום קשר עם היצרנים. גם אין לנו את המידע הגנטי לגבי המוצר ולא את הזכות להשתמש בו"‏‏ ‏ ‏

דוד אביעזר / צלם: תמר מצפי
דוד אביעזר / צלם: תמר מצפי

מניית חברת פרוטליקס , המייצרת תרופות בתוך תאי צמח, זינקה הבוקר ביותר מ-20% בעקבות ראיון שנתן אתמול פרופ' יוסף שאלתיאל, סמנכ"ל החברה, שהוא גם ממציא הטכנולוגיה שלה. זאת, במסגרת כתבה על מגפת האבולה בחדשות ערוץ 2.

שאלתיאל טען בראיון הטלוויזיוני כי הטכנולוגיה של פרוטליקס יכולה להתאים לייצור Zmapp, התרופה הניסיונית לאבולה שנמצאת כיום במחסור, והמשקיעים עטו על מניות החברה. אלא שבשיחה עם "גלובס" אמר היום מנכ"ל פרוטליקס, ד"ר דוד אביעזר, כי "הכול בתיאוריה. אין לנו כל מידע על התרופה הזו מלבד מה שעלה בתקשורת. אנחנו לא יודעים מה מקשה עליהם לייצר אותה, ואין לנו שום קשר עם היצרנים. גם אין לנו את המידע הגנטי לגבי המוצר ולא הזכות להשתמש בו". בעקבות פרסום הדברים באתר "גלובס", סיימה מניית פרוטליקס את יום המסחר ללא שינוי כמעט.

בשנה האחרונה איבדה מניית פרוטליקס 51% מערכה, לאחר שמכירות התרופה המובילה שלה, האליליסו לטיפול בגושה, אכזבו את המשקיעים.

למחלת האבולה אין היום תרופה, אולם קיימות בשוק כמה תרופות ניסיוניות, ביניהם אותה ZMapp, שפותחה בשיתוף פעולה אמריקאי-קנדי ונבדקה בהצלחה בניסוי בקופים אך לא בבני אדם.

התרופה נוסתה כטיפול חמלה במספר בני אדם, חלקם החלימו וחלקם נפטרו. המספר הקטן של הנבדקים, והעובדה שחלקם טופלו גם בתרופות ניסיוניות נוספות, מקשים על הסקת מסקנות מן הטיפול לגבי יעילות התרופה. לאחרונה הודיע הקונסורציום המייצר את Zmapp כי כל מלאי התרופה אזל, כלומר נראה שתהליך הייצור הוא מורכב מאוד ורחוק מלהיות תעשייתי.

תוכל 'תיאורטית' לייצר טיפול

ZMapp מיוצרת היום בצמחי טבק, בשיטה דומה דווקא לתהליך הייצור של החברה הישראלית הבורסאית קולפלנט. פרוטליקס אינה מייצרת בצמחים שלמים אלא בתאי צמח (במקרה שלה, תאי גזר) החיים במעבדה. לפרוטליקס כבר יש תרופה בשוק שמיוצרת במערכות הללו, מה שהופך אותה לחברה המתקדמת בעולם לייצור תרופות בתאי צמח.

לדברי ד"ר אביעזר, שאמור לסיים את תפקידו בפרוטליקס בקרוב, "ZMapp היא תרופה מבוססת נוגדנים, וגם לנו יש יכולת לייצר נוגדנים בתאי צמח. מוצר ראשון שלנו על בסיס נוגדנים - תרופה לדלקות מפרקים, אמור להיכנס לניסוי שלב I (בטיחות) בקרוב. מטרתנו הייתה לומר כי Zmapp היא הוכחה לכך שניתן לייצר נוגדנים בתאי צמח, עניין שבעבר היו חילוקי דעות לגביו".

לדברי אביעזר, אם יהיה בידי פרוטליקס הרצף הגנטי של Zmapp, היא תוכל תיאורטית לייצרו בתאי צמח תוך כמה חודשים. אך מילת המפתח היא "תיאורטית". לא בטוח גם אם יש לפרוטליקס בכלל כוונה לפעול באפיק זה - אביעזר אינו מאשר או מכחיש זאת, והחברה לא פרסמה כל הודעה לבורסה בעקבות הריאיון. גם אם כן, יהיה זה כנראה מהלך של יחסי ציבור, כי שוק התרופות הניסיוניות לאבולה עבור אפריקה הוא לא שוק מפותח וכלכלי, לפחות בשנים הקרובות.