סוף לסאגה: שטראוס משלמת ביוקר על מניעת יבוא קדבורי

שטראוס תשלם לחברת כרמית סכום של 9 מיליון שקל ■ בנוסף, התחייבה להמשיך ולרכוש תוצרים מכרמית בהיקף של 50 מיליון שקל בשנים הקרובות

קדבורי בונים אגודל לייק משוקולד / מתוך: youtube
קדבורי בונים אגודל לייק משוקולד / מתוך: youtube

כעשור אחרי שקבוצת שטראוס-עלית הצליחה להכשיל את ניסיון החדרת מותג השוקולד קדבורי לישראל על-ידי חברת כרמית, מגיעה הפרשה לסיומה. כרמית דיווחה היום לבורסה כי הצדדים הגיעו להסכמות אשר עוגנו במסגרת הסכם גישור, אשר מביא לסיום את הליכי התביעה שהגישה כרמית בינואר 2010 נגד שטראוס ומספר נושאי משרה בכירים בה.

בהסכם נקבע, כי קבוצת שטראוס (לשעבר שטראוס-עלית) תפצה את כרמית בסכום של 9 מיליון שקל שישולם בתוך שלושה שבועות, ונוסף על כך היא תתחייב לרכוש מכרמית מוצרים שישמשו את שטראוס כחומרי גלם בהיקף כולל של 50 מיליון שקל, במשך תקופה של 4-10 שנים.

פרשת עלית-קדבורי נחקרה על-ידי רשות ההגבלים העסקיים, עקב חשדות כי קבוצת שטראוס-עלית טרפדה את יבוא מוצרי קדבורי לארץ, ששווקו באמצעות כרמית בתחילת העשור הקודם. בסיומה של החקירה גיבשה הממונה על ההגבלים דאז צו מוסכם, שבמסגרתו התחייבה שטראוס-עלית להימנע מפעולות דומות בעתיד, וכן לשלם קנס של 5 מיליון שקל.

לאחר אישור הצו, הגישה כרמית את תביעתה נגד עלית, שבמסגרתה נטען כי עלית החליטה למנוע בכל דרך את כניסת מוצרי קדבורי לשוק, ובעקבות זאת, החליטה קדבורי הבריטית ב-2005 לנתק את יחסיה עם כרמית, ולחדול מהניסיון להחדיר את מוצריה בישראל.

מנגד טענה שטראוס, כי כישלונה של כרמית נבע מסדרה של החלטות עסקיות שגויות, שפגעו קשות ביכולתה למכור מוצרים, ולא מפעילותה של עלית לחסימת התחרות. טענתה המרכזית של עלית היא ש"כרמית נכשלה כישלון חרוץ שנבע מחוסר מקצועיות וחובבנות".

תביעתה המקורית של כרמית הייתה על 36 מיליון שקל. בסופו של דבר, העדיפה כרמית להתפשר על סכום הפיצוי בתמורה לפתיחת ערוץ עסקי עם שטראוס.

הגישור בוצע אצל השופטים בדימוס בועז אוקון ויהודית צור מהמשכן לבוררות ופתרון סכסוכים.

לני סאקסטין, בעל השליטה בכרמית, אמר היום ל"גלובס" כי "השוק שונה היום ממה שהיה לפני 12 שנה. להערכתי האישית, פרשה כזאת לא יכולה לחזור על עצמה, כי יש היום את חוק המזון שמגדיר את ההתנהגות, ואי אפשר לעשות את מה שהיה אפשר לעשות אז. גם הרגולטור הרבה יותר ערני למה שקורה כאן".

- אתה טוען שהרגולטור לא היה ערני?

"אני חושב ועוד איך שהוא לא היה ערני".

מחזור המכירות השנתי של כרמית עומד על 123 מיליון שקל, והחברה נסחרת לפי שווי של 48 מיליון שקל. הסכם הפשרה עם שטראוס מבטיח לכרמית את הגדלת מחזור המכירות בשיעור של 6.5%-10% לשנה.

- בפועל העדפת להתפשר על הפיצוי כדי לגייס את שטראוס כלקוחה?

"אני לא יכול לדבר על זה, אבל אם הייתי עיתונאי, זה מה שהייתי כותב".

- שטראוס תמשיך לרכוש מכם מוצרים גם אחרי עשר שנים?

"סביר להניח שזה ימשיך. אני לא רואה למה היא לא תמשיך לקנות".

- הסכמתם לא לדבר על הפרשה. יש כאן דמי שתיקה?

"אין דמי שתיקה בכלל. דיברנו, הגענו לפשרה".

- מה הסיכוי שתנסו לייבא שוב את המותג?

"הכל אפשרי".