לוינשטיין שוב אין ראיות

מערכת המשפט חייבת לבדוק לעומק את התנהגות הזוג נתניהו בפרשת ביבי-טורס

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

פרשיות אולמרט התחילו על שולחנו של מבקר המדינה הקודם מיכה לינדנשטראוס. הוא בדק, הגיע לממצאים חמורים, ואותם העביר ליועץ המשפטי דאז מני מזוז. המבקר קיבל בקשה לבדוק, עשה את המבוקש, והגיש למזוז חומר שהיועמ"ש ראה אותו ראוי לכתבי אישום, וההמשך ידוע. לאחר מכן התחלף הצמד מזוז-לינדנשטראוס, ובמקומם באו שני מינויים מרימי גבות. יוסי שפירא, שופט מחוזי מירושלים מונה למבקר; יהודה וינשטיין, עו"ד בכיר, קיבל את כס היועץ המשפטי.

המינויים הללו יצרו את הרושם כי לאחר מזוז ולינדנשטראוס הבלתי מתפשרים, השיקול המכריע היה צמד שיראה לנגד עיניו את האינטרסים של אנשי השלטון בכלל, ושל האנשים שמינו אותם בפרט. זה בולט מאוד בתיקי נתניהו. כאשר התבקש שפירא לבדוק אותם, כפי שעשה לינדנשטראוס לגבי אולמרט, הוא סירב בטענה שאין זה מתפקידו, והעביר את המטלה הלא נעימה אל היועץ המשפטי.

בימים אלה נתן יהודה וינשטיין את החלטתו בתיקי ביביטורס. אף אחד לא נפל מהכיסא; ההחלטה של היועץ לסגור את התיק הייתה צפויה לכל מי שהכיר את דרך מינויו. זה לא רק שהוא סניגור בכל רמ"ח ושס"ה, אלא שהוא אדם פרקטי מאוד. להתעסק עם אנשי כוח ושררה זה לא משתלם, זה בלי סוף תקשורת, מאמרים, ביקורת. הוא הוכיח עד היום שהוא משתדל להימנע מכך (תיק ליברמן).

שני תחקירים

שני תחקירים היו בפרשת ביביטורס, מבית היוצר של העיתונאי רביב דרוקר בערוץ 10, שהיו לו ממשיכים באמצעי תקשורת אחרים. הראיות שהובאו בכל התחקירים היו רבות ומפורטות מאוד. אין הרבה תיקים המוגשים לבתי המשפט שהראיות בהם כל כך ברורות ואיתנות. ומכל מקום, וזו הנקודה החשובה - הראיות בוודאי לא מופרכות במידה המצדיקה את סגירת התיק בנימוק של חוסר ראיות.

הזמן שחלף

לגבי נימוק "הזמן שחלף" של וינשטיין , גם הוא מוכיח את חוסר תום הלב שבהחלטת היועץ. התיק ישב אצלו יותר משלוש שנים והוא התמהמה. כלומר הזמן חלף בגלל ובאשמת היועץ המשפטי, ועכשיו הוא משתמש בזה כדי לסגור את התיק?! זה מוזר ולא יפה, וצריך לדרוש ממנו הסבר על כך.

היועץ המשפטי הוא המחליט מה יובא לבית המשפט. אבל לא הוא השופט בתיק. כאשר יש כל כך הרבה ראיות, שלפחות על פניהן משכנעות מאוד, מן הראוי שהיועץ המשפטי יאפשר לבית המשפט לפסוק אם יש בהן ממש. במיוחד כאשר מדובר באישיות ציבורית. ההתנהגות של נתניהו ואשתו הייתה כל כך לא נורמטיבית, כל כך מקוממת, כל כך מזלזלת בכסף ציבורי - עד שאי אפשר להשאיר אותה ללא בדיקה מוסמכת של הרשות המשפטית.