לפיד לא פראייר - ואנחנו נשלם

גם אם חב' חשמל תקרוס מחר - פנסיית העובדים מובטחת, חשמל חינם ושי פסח לשנת 2040

עמודי חשמל חברת החשמל אנרגיה / צלם: תמר מצפי
עמודי חשמל חברת החשמל אנרגיה / צלם: תמר מצפי

"לא נצא פראיירים בכל מחיר" - זה המסר האבסורדי משהו שמתכוון שר האוצר יאיר לפיד להעביר לעובדי חברת החשמל בהצעת ה-Take it or leave it שיגיש להם בימים הקרובים תמורת הסכמתם לרפורמה בחברה. מדובר בהצעה שהעובדים לא יוכלו אלא לסרב לה. ולמה שיסכימו? העובדים אולי לא ירוויחו, אבל בטח לא יפסידו אם לא תהיה רפורמה בחברת החשמל. המדינה, לעומת זאת, מהמרת בהחלטה כזו לא רק על יציבות חברת החשמל אלא על עתיד משק החשמל כולו כמו גם על דירוג האשראי שלה-עצמה.

ללא רפורמה אין לחברת החשמל עתיד. כבר היום, כשתעריף החשמל גבוה ב-15% מרמתו הריאלית, החברה מפסידה מעל מיליארד שקל בשנה. אין שום סיבה להניח שההפסדים האלה לא ימשיכו לגדול ולתפוח כשהתעריף יוחזר לרמתו האמיתית, כשיצרנים פרטיים נוספים ייכנסו לשוק וימשיכו לנגוס בלקוחות הגדולים של חברת החשמל וכשהחברה עצמה תמשיך להתנהל ללא שום תהליך התייעלות, כפי שהיה עד כה.

ההתעקשות של המדינה מוצדקת משום שעובדי חברת החשמל סחטנים - כך מאמין שר האוצר. אבל העובדות אומרות אחרת: בכל הניסיונות שנעשו בשנים האחרונות להגיע להסכמה עם העובדים על רפורמה בחברה, שב ועלה אותו תג מחיר: 6 מיליארד שקל - זוהי עלות חבילת ההטבות שדרשו עובדי חברת החשמל תמורת הסכמתם וזוהי גם התמורה שראשי האוצר ורשות החברות התכוונו לשלם.

ברגע האחרון היו אלה תמיד הפוליטיקאים שחששו לחתום, חרדים מכותרות יום המחרת בעיתונים. מי שחושב שתג המחיר אסטרונומי שוכח שמדובר בחברה המעסיקה 13 אלף עובדים - אילו העסיקה חברת החשמל 1,300 עובדים, הרפורמה כבר הייתה מבוצעת מזמן.

ועדת יוגב הצליחה להוריד את גובה חבילת הפיצויים לעובדים מ-6 מיליארד שקל לסביבות 4 מיליארד שקל בזכות פתרון יצירתי של פרישה טבעית, במקום תשלומי פיצויי פיטורים ל-2,000 עובדים. כעת רוצה לפיד לחתוך את התשלום בעוד 50%. זה היה אולי אפשרי לו עובדי החברה היו ניצבים עם הגב לקיר - אבל נכון להיום אין להם מה להפסיד. העובדים נערכו היטב לכל תרחיש. גם אם החברה תקרוס מחר בבוקר - הפנסיה של כל העובדים כבר מובטחת וכך גם התשלומים תמורת חשמל חינם ואפילו השי לחג הפסח של שנת 2040.

לעומת זאת, מבחינת המשק, משולה קריסת חברת חשמל לפיגוע אסטרטגי. הענק החולה של משק האנרגיה מחזיק על כתפיו את יצרני החשמל הפרטיים ואת יצרני האנרגיה המתחדשת. גם גורלם של יצחק תשובה ושותפיו מפיקי הגז תלוי בחברת חשמל שצורכת 75% מהגז הטבעי המופק במדינה.

מי שמוטרדת במיוחד ממצבה הפיננסי של חברת החשמל היא החשבת הכללית. מיכל עבאדי בויאנג'ו יודעת שהמדינה לא תוכל להמשיך ולהתעלם מפצצת הזמן המתקתקת. קרוב היום שבו הר החובות ההולך ותופח של החברה יתחיל להעיק גם על דירוג האשראי של ישראל. המינוף של חברת החשמל הגיע לאחרונה ל-86%. החוב הכולל של החברה חצה כבר את קו 70 מיליארד השקל והחוב הפיננסי עבר את קו ה-50 מיליארד. ב-2015 תידרש חברת החשמל לגייס עוד 13 מיליארד שקל כדי להחזיר חובות ישנים.

עלויות המימון של החוב התקרבו בשנים האחרונות ל-3 מיליארד שקל בשנה - מה שאומר שהחברה צריכה להרוויח תפעולית הרבה מעל 3 מיליארד שקל רק כדי להיות מאוזנת תקציבית. "כשאתה חייב לבנק מיליון שקל אתה בצרות. כשאתה חייב מיליארד - הבנק בצרות", אומר הפתגם. הבנק במקרה הזה הוא אנחנו.