"1,200 שקל למצעים זה מחיר ריאלי ורחוק מלהיות מוגזם"

גדעון אוברזון בריאיון ל"גלובס": "מוצרים מקבילים של ראלף לורן, דונה קארן וקלווין קליין נמכרים ב-1,200 דולר, כך שאנחנו הרבה יותר זולים"

בגיל 71, גדעון אוברזון מצא את הנוסחה העסקית המושלמת. מי שהיה בעברו המעצב הראשי של חברת כליל יופי, ולאחר מכן של גוטקס מותגים בבגדי הים (קבוצת זארה ישראל), יצא לפני שנה לדרך חדשה, ומאז הוא כבר הספיק לחתום על שיתוף-פעולה עם קסטרו לעיצוב קו של בגדי ים, עם קבוצת המשביר שהחלה לפני ימים אחדים לשווק מצעים ומגבות בעיצובו ותחת המותג גדעון אוברזון, ועל הפרק עומדים מיזם עיצוב הלבשה תחתונה לקסטרו, כלי בית למשביר וכניסה לתחום הרהיטים.

את כל אלה יש להוסיף לשיתוף-הפעולה שאוברזון יצר לפני 4 שנים עם מטבחי זיו, המשווקים מטבחים "בהשראת גדעון אוברזון" ("ב-40% מהמטבחים הנמכרים יש נגיעה שלי") ולפעילותו העסקית העצמאית.

מודל הפעילות שלו הוא חלום של כל מעצב. אוברזון לא נושא בהשקעות והוא לא בעל מניות, אבל התמלוגים שלו ממכירות הקולקציות מובטחים.

- מצאת את המודל המושלם?

"אני תמיד מרגיש שאני יכול יותר. יש לי יותר אנרגיות עיצוביות אבל מפאת גילי ושעות עבודתי, אני עושה מעל ומעבר, אבל אני רוצה עוד. יש לי תמיד תיאבון. המחשבה שלי תמיד היא מה מחר, מה הצעד הבא. אני אף פעם לא מסתכל אחורה".

לדברי אוברזון, מבחינת המודל העסקי, הוא מעצב, משתמש במותג, אין לו סיכון, הוא לא משקיע, ויש לו חלק מהרווחים.

"נכון", הוא אומר, "מבחינה זו, זה מודל מדויק ומתוקתק עבורי. מושלם".

- בכמה נמכרים פריטים שלך?

"בבוטיק שלי מחירי שמלות נעים בין 2,000 ל-15 אלף שקל. בגדי הים בקסטרו נמכרים ב-250-500 שקל. בגדי ים אוברזון אצלי נמכרים ב-500-1,000 שקל. מחירי המטבחים שאני עוסק בהם נעים מ-30 אלף שקל עד 200 אלף שקל. המצעים נמכרים בין 200 ל-1,200 שקל, ומגבות מ-50 שקל עד 200 שקל".

- איזו הצדקה יש לשלם על סט מצעים 1,200 שקל?

"בעולם הגדול זה מחיר סביר לאיכות של 100% סאטן כותנה. מוצרים מקבילים של מעצבים כמו ראלף לורן, דונה קארן וקלווין קליין נמכרים ב-1,200 דולר, כך שאנחנו הרבה יותר זולים. נכון שזה מוצר צריכה אבל אלה מוצרים שיש בהם מיתוג וגם אופנה. כשאני קונה יקר, אני מרגיש יקר. אם יש לי אפשרות, אני מרגיש טוב יותר לישון על מיטה עם מצעים ב-1,200 שקל מאשר עם מצעים של 200 שקל, למרות שכביכול זה בדיוק אותו מוצר. איכויות עולות כסף".

- אין בהכרח קורלציה בין המחיר לאיכות.

"נכון, אבל ברגע שיש לך מיתוג, זה בכל מקום. מאחורי מותג יש מעצב והוא מפקח על כך שהמוצר יהיה גם איכותי, טוב ומתוכנן נכון. כשחברה מופקדת על ההחלטות, יש לה שיקולים כספיים והרבה פעמים שמים הרבה מאוד 'מים' בתוך המוצר, על מנת לנפח אותו. התחשיב מבוסס על איכות, עיצוב פלוס מבצעים, כי מה לעשות, בסוף יוצאים לסוף עונה. לכן התחשיב בהחלט ריאלי והוא רחוק מלהיות מוגזם".

- מבחינת עלויות הייצור, זה לא עולה יותר מ-100 שקל או מקסימום 200 שקל.

"אני לא מעורה בצורה מדויקת. בבגדי ים אתה צריך להכניס לתחשיב את המיתוג, הפרסום, הקטלוג, ואת הצילומים וההוצאות הכלליות. אז אתה לא יכול לעשות תחשיב שמה שעולה 100 שקל נמכר ב-200 שקל. זה לא כך.

"H&M, שמוכרת סט בגד ים ב-29 שקל, מפסידה 100 שקל על כל בגד ים, אבל זה מביא לה את הלקוח פנימה לחנות. את ה-100 שקל שהיא מפסידה, היא חייבת להכניס במוצר אחר. כך בנוי היום הטקסטיל".

- מה הפרמיה שגובים על המותג גדעון אוברזון?

"תוספת של 20%-30% זה סביר מאוד במדינת ישראל. בכל העולם זה הרבה יותר".

"לידה מחדש"

אוברזון נולד באיטליה ולמד אופנה בפריז. את הקריירה שלו כמעצב הוא החל בישראל ב-1968 כשפתח סטודיו לאופנה. את הפרסום הרחב הוא קיבל בשנות ה-90 בעקבות קמפיין פרובוקטיבי למותג בגדי הים שלו בכיכובה של הדוגמנית פזית כהן. אותו קמפיין גרר חברי כנסת דתיים לפעול לאיסור פרסום דוגמנים בבגדי ים בשלטי חוצות. עם השנים אוברזון שעבד כשכיר בחברת כליל יופי והפך לשם נרדף להצלחה בכל הקשור לאופנת בגדי הים. "היינו 20% מהשוק, וזה המון", הוא אומר.

בשנת 2003 הצטרף אוברזון לקבוצת גוטקס מותגים, שרכשה אז את פעילות חברת כליל יופי שקרסה, ואוברזון היה בה מעצב ראשי. גוטקס מותגים שילמה 1.25 מיליון דולר על המותג ואוברזון הפך בה למעצב בגדי הים.

"גוטקס מותגים קנתה את המותג ועשתה בו שימוש במשך עשר שנים. אני קיבלתי תמלוגים עבור השם. עד לפני 4 שנים עיצבתי את הקולקציה הן של גדעון אוברזון והן של גוטקס. ב-4 השנים האחרונות, לא עיצבתי אפילו בגד ים אחד. היה אסור לי לעצב, וקיבלתי תמלוגים על כך שהם שיווקו תחת השם שלי".

- למה לא עיצבת ב-4 שנים האחרונות?

"ברגע שלב לבייב מכר את חלקו בקבוצה לג'וי שוובל ולחנן אליטוב, הם הכניסו שינויים בחברה. הם סגרו את הסטודיו בארץ, העבירו הכול לסין, ואני התנגדתי לעבוד בצורה הזאת, אז לא הייתה לי ברירה אלא לעזוב. במשך 4 שנים הם ייצרו ועיצבו את הקולקציה בסין ואני התנגדתי לכך שלא תהיה לי נגיעה במוצר. אני לא יכול לעצב ולשלוח ולהגיד 'תעשו מה שאתם רוצים'. זה לא באג'נדה שלי".

- למרות שהקולקציה שווקה תחת השם שלך, גדעון אוברזון?

"נכון, ולא עיצבתי אותה. אפילו מכרתי אותה אצלי בבוטיק. היא ירדה באיכויות ובכמויות, עד שהחליטו להפסיק לייצר את המותג אוברזון. הם הפסיקו לשלם והמותג חזר אליי לפני שנה".

- אתה מספר את כל זה בחיוך רחב.

"כי זו לידה מחדש, כאן חטפתי את המרץ של חיי".

- הם עשו טעות?

"בחיים אין שום דבר בטעות. חבל שלא לחצתי שנים קודם לכן לעשות את זה".

- אתה עושה היום קאמבק?

"כן, ממש. יש לי סיבה לכך מבחינה כלכלית. הזכויות על המותג היו במשך עשר שנים בקבוצת גוטקס מותגים והם לא פיתחו אותו. חוץ מבגדי ים, לא עשינו כלום עם המותג. זה החזיק אותי בהקפאה. ברגע ששם המותג שוחרר אליי בחזרה, מייד פרצתי עם בגדי הים לקסטרו ועם מחירים זולים יותר".

עם המותג, אוברזון קיבל לידיו גם את פעילות היצוא של המותג, שכבר היום נאמדת ב-3 מיליון אירו בשנה, מחציתם לרשת הכלבו הספרדית קורט אינגלס, והיד עוד נטויה.

"עובד על אחוזים יפים"

לדברי אוברזון, בשנים שהוא לא עיצב את המותג נרשמה ירידה דרסטית בשוק של גוטקס-אוברזון - ירידה של 50% תוך 4 שנים. "את מותג בגדי הים אוברזון מכרנו בזמנו בהיקף של 12 מיליון דולר לשנה, במחירים סיטונאיים. המחיר לצרכן הוא פי 2.2, ועל כך יש להוסיף תוספת מע"מ (31 מיליון דולר בשנה, א"ח). למותג בגדי הים גוטקס היו בנפרד מכירות של 30 מיליון דולר במחירים סיטונאיים וגם הוא ירד. עשיתי להם תצוגות אופנה בניו-יורק, הייתי הפרזנטור וכל זה כבר לא היה. המותג נמכר על המדף. אני לא מאמין בקולקציה כשהמעצב לא פועם. איב סאן לורן מוכרים בכל העולם למרות שהמעצב מת ומנסים לשמר את המותג. במקרה שלהם, המעצב בעיניי לא כל-כך טוב ואני לא אוהב את הקולקציה.

"הדוגמה ההפוכה זו קולקציה של שנים. קארל לגרפלד, המעצב הנוכחי, עושה עבודה מדהימה והנה לפעמים כשהמעצב שמזוהה עם המותג נפטר, יש צעיר ממנו שמחייה את המותג והוא טוב יותר, אבל ברוב הפעמים, המותג מת עם המעצב".

- מה קרה למותג גוטקס?

"הוא עדיין מותג, אבל בירידה. הכול מיוצר בסין. אתה לא יכול להחזיק גם יוקרה וגם לתת רמה נמוכה". גוטקס מותגים סירבה להגיב לכך.

- מה התמלוגים המשולמים לך בעסקים השונים?

"יש לי סכום מינימום וחוזה לטווח ארוך ותמלוגים. אני אף פעם לא על בסיס משכורת ואני עובד על אחוזים יפים".

- כמה? 10% זה יפה?

"נכון, זה יפה. אני עובד רק עם דברים יפים".

- מי משלם לך את התמלוגים הגבוהים ביותר מבין שיתופי-הפעולה?

"זה תלוי בכמויות. מינימום התשלום יהיה יותר גבוה בטקסטיל לבית (במשביר, א"ח). בבגדי ים התשלום יותר נמוך, אבל האחוזים יותר גבוהים".

- ומה הלאה?

"אני משיק אופנה ואמנות בסטודיו שלי בגורדון בתל-אביב, בשיתוף עם גל גאון, דיקן הפקולטה לעיצוב תעשייתי בחולון. בשבוע הבא נתחיל למכור. זה מספיק לשנה הזאת. לאחר מכן אני אכנס לעיצוב של רהיטים, שזה תחום מאתגר".

גדעון אוברזון
 גדעון אוברזון