טורפים את הקלפים?

האם כדאי להכניס מתחרה נוסף לשוק הסלולר? תשובת ארדן לא חד-משמעית

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

הידיעה שפורסמה השבוע ב"גלובס", לפיה שר התקשורת גלעד ארדן מתכוון לבחון את הכדאיות של כניסת מפעיל סלולרי נוסף לשוק, היא ידיעה מרעננת. זו אחת מהפעמים הלא רבות שבהן מעלים לדיון סוגייה, שלא ניתן להגדיר אותה זולת שאלה אסטרטגית. מדובר בהחלטה לדון באמיתות שנראות לרבים מובנות מאליהן, ושמאחוריהן מסתתרת השקפה שרואה בכוחות השוק את חזות הכול.

התפיסה הזו אומרת, בקצרה, שאם השוק מסוגל להכיל 10 שחקנים, אז צריך לתת לשוק לעשות את שלו, כי התחרות בין המפעילים תייצר את הדילול הטבעי ובסופו של דבר הטוב ביותר ישרוד. התפיסה של אי-הגבלת התחרות הפכה להיות לרועץ בשני הכיוונים. מדינות רבות, בעיקר באירופה, קוראות במפורש להגבלת התחרות. בכירים בממשלת צרפת קוראים במפורש להגביל את מספר השחקנים הסלולריים ל-3 בלבד. בארה"ב השוק דווקא התכנס למספר שחקנים גדולים והחשש הוא שמחירי הסלולר יקרים כתוצאה מהיעדר תחרות מספקת.

השוק יתערער?

בישראל המצב ידוע: המחירים הם הנמוכים בעולם ובשוק פועלים 3 שחקנים ותיקים פלוס שניים חדשים וגם מפעילים וירטואליים. אין הרבה שווקים בעולם עם רמת מחירים, כיסוי רשת, ואיכות שירות כמו בישראל. ערב המכרז על תדרי הדור הרביעי ורצונם של שחקנים חדשים לבחון השתתפות במכרז, מעלה ארדן לדיון את החשש שכניסה של שחקנים נוספים תערער את מצב השוק ומה שיקרה הוא שהתחרות הפרועה תביא להפלת אחד השחקנים או לפרישתו. אם יודעים שיש סיכוי גבוה שגם במצב השוק הנוכחי צפויים מיזוגים בשנים הקרובות, הרי שצריך להיות זהירים כאשר מדובר על הכנסת מפעילים נוספים.

צריך לזכור שוועדת המכרזים שכתבה את המכרז, ראתה לנגד עיניה כמה מטרות שהמרכזית שביניהן היא איך להבטיח שבישראל יהיו 3 רשתות סלולריות בפריסה ארצית מלאה, שעליהן ירכבו שתי השחקניות החדשות, גולן טלקום והוט מובייל.

המסר הזה חשוב כי המטרה היא לשמור על אותה רמת תחרות, ולכן גולן טלקום והוט מובייל מקבלות הקלות גדולות בנושא איחוד הרשתות. כלומר, המדינה מעניקה מוכנה ללכת כברת דרך ארוכה על מנת שגולן והוט מובייל יישארו בשוק, אם הן יסכימו להשקיע כסף ולהפוך לבעלים ברשת המשותפת.

לפני שנדון בעמדות השונות, נסביר כי המשאב המרכזי שעומד למכרז הוא תדרים, ומי מהשחקנים החדשים שירצה להיכנס לשוק, יידרש לרכוש רצועת תדרים צרה של 5 מגה הרץ לפחות, ובאמצעותה לחבור לאחד המפעילים הוותיקים, כך שגם הוא יהיה בעלים של רשת משותפת.

הבעיות מתחילות

כאן מתחילות הבעיות: ראשית עומדת למבחן התפיסה שאומרת שהמדינה רוצה 3 רשתות סלולריות בלבד, כדי לצמצם את מספר האתרים הסלולריים, קרינה וכו', ומבטיחה לגולן טלקום ולהוט מובייל שהן יוכלו לרכוב ולהשתמש ברשתות האלה במקום להקים רשתות לבד. מדוע במקרה כזה לא לתת את התדרים ל-3 חברות הסלולר הוותיקות, אם הן ממילא החברות היחידות שמשקיעות מיליארדי שקלים ברשתות? מצד אחד המדינה דורשת מהן להשקיע משאבים אדירים ברשתות, בשירות, בכיסוי ועוד, ומצד שני היא לא מאפשרת להן לקבל ולהשתמש במשאב המרכזי שהן זקוקות לו - תדרים.

מכאן מבינים שהוותיקות חוששות שמה שיקרה במכרז הוא ששחקנים חדשים שייכנסו לשוק, פשוט יקפיצו את מחיר התדרים לחינם. שחקנים אלה יקבלו תדרים למסחר כי רשת הם לא יקימו, אלא יצטרכו לחבור לאחד המפעילים הוותיקים. אז מה עשינו בזה? זה שנתנו להם להיות מפעילים וירטואליים בלי רשת אבל עם תדר, זה מה שיעשה את ההבדל? ממתי המדינה מאפשרת מסחר במשאב מרכזי שנמצא במחסור ומה התועלת שתצמח מכך הם שואלים, בשוק של 30 שקל לחבילה ו-5 מפעילים?

רגולטור בכיר לשעבר במשרד התקשורת משמיע טענה הפוכה. לדבריו, "משרד התקשורת הוא לא המפקח על הבנקים. לא כתוב בחוק שתפקידו של המשרד הוא לדאוג ליציבות החברות. מה זה אכפת לו בכלל. אם השוק לא יוכל להכיל את מספר השחקנים שבו, יהיו קונסולידציות ונגמר הסיפור".

הוא מסביר כי הבעיה של המכרז מתחילה במקומות אחרים לחלוטין ולא קשורה לכמות השחקנים. הטעות הגדולה היא בפיצול המכרז לשני תחומי תדרים כך שהמכרז הראשון ייערך על תדרי 1,800 מגה הרץ המבוקשים ואשר נמצאים במחסור, ואילו המכרז השני על תדרי 2,600 הפחות מבוקשים ושלא נמצאים במחסור, ייערך במועד לא ידוע.

"אם ישנם 5 מפעילים, לפחות שיתחרו רק על תדרי ה-1,800 מגה הרץ, שנמצאים במחסור, ברור שהמחיר יעלה. זה יבטיח שרק החברות הוותיקות ירכשו תדרים וכך השחקנים הקטנים ייפגעו. אם היו מבטיחים במכרז גם תדרים ב-2,600, המחיר לא היה עולה כי מרחב הבחירה של כל השחקנים היה הרבה יותר רחב", הוא אומר.

"הבעיה השנייה והקשה לא פחות היא הדרישה לכיסוי ופריסה בדור הרביעי, בהיקפים שלא ניתן לעמוד בהם. המשרד קבע דרישות כיסוי קיצוניות, כאשר במקביל הוא לא פתר את בעיית האנטנות. הרי אי-אפשר להקים אתרים חדשים כמעט ויודעים את זה, אז מדוע מחייבים במכרז בדרישות שלא ניתן לעמוד בהן כמו 99% כיסוי בכבישים פריפריאליים בדור הרביעי? ברור שאף מפעיל לא יוכל לעמוד בזה", אומר אותו בכיר לשעבר.

השמועות בשוק מדברות על כך שארדן מתלבט בסוגיית מספר השחקנים. ארדן הוא איש ששום דבר לא בורח לו מתחת לידיים. מבחינתו התפקיד שלו הוא לעצב את השוק בצורה שבה הוא מאמין. הנחות כלליות כמו לתת לכוחות השוק לעשות את שלהם אינן פרה קדושה. אם באף מדינה בעולם אין יותר מאשר 5 מפעילים סלולריים ורמת מחירים כה נמוכה, מדוע להמציא את הגלגל ולהסתכן בלקלקל משהו שכולם מסכימים שהוא עובד מצוין? האמת, שאלה טובה.