רשות מקרקעי ישראל: ניגוד עניינים? אצלנו? מה פתאום

רמ"י: "לא היה ניגוד עניינים בהחלטה לתת הקלות לבעלי בתים צמודי קרקע ביישובי עולים... מנסח ההחלטה, עו"ד ניסים אברהם, אמנם מתגורר ביישוב עולים, אך החוזה שלו רגיל; הטיפול הועבר למנהל אגף עסקאות"

בנצי ליברמן / צילום: תמר מצפי
בנצי ליברמן / צילום: תמר מצפי

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) אומרת כי אין יסוד לטענה על ניגוד עניינים בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל מסוף יוני, לשינוי מתווה הרפורמה ברמ"י ומתן הקלות בשווי של מיליוני שקלים לבעלי בתים צמודי קרקע ב"יישובי עולים", בתהליך היוון וקבלת בעלות על נכסיהם.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הצעת ההחלטה שבמסגרתה גם הקלות ל"יישובי עולים" נוסחה והוצגה בפני שר השיכון אורי אריאל וכן בפני מועצת מקרקעי ישראל על ידי עו"ד ניסים אברהם, בכיר ברמ"י, המתגורר ביישוב העולים אליכין, ושתי אחיותיו הן בעלות בתים צמודי קרקע ביישוב ועשויות ליהנות ממימוש ההטבה.

הדברים נוגעים להרחבת ההטבות לרכישת בעלות על בתים צמודי קרקע גם ב"יישובי עולים", שהוגדרו כך עוד בשנות ה-50 ושהקרקע בהם נמסרה בתנאים נוחים לעולים חדשים. להגדרה נכנסים 62 יישובים ושכונות בכל רחבי הארץ, רובם באזור המרכז ומיעוטם בקווי העימות. הגודל המקסימלי של מגרשים אלה הוא 500 מ"ר.

הבעלים של כ-2,000 בתים צמודי קרקע ב"יישובי עולים" שילמו עבור הקרקע 11% משוויה. עד כה, על מנת להוון את הנכס ולקבל זכות בעלות, הם נדרשו להשלים את התמורה בגין הקרקע ל-51% משוויה, כלומר, להוסיף תשלום של 40% משוויה הנוכחי של הקרקע (לא כולל הסדרי היטלי השבחה). בשנת 2000 בוטלו הסדרי ההנחה המיוחדים ל"יישובי עולים".

במסגרת "עידוד העברת הבעלות וציפוף דיור לצורך הגדלת כמות היחידות במשק", וכחלק ממדיניות הפחתת החיכוך עם חוכרים גם במחיר הפחתת התשלומים הנדרשים לקבלת בעלות, הוחלט בהנהלת רמ"י בתחילת 2014 על תיקון מסיבי בכללי הרפורמה שנחקקה ב-2009. במרכז התיקון - מתן הקלות לבעלים של צמודי קרקע במסגרת קבלת בעלות על הנכס.

ניסוח ההצעה המתקנת הוטל על עו"ד ניסים אברהם, שכיהן כמנהל אגף תורה ונהלים ברמ"י, שתפקידו העיקרי הוא הטמעת נהלים בקרב עובדי רמ"י.

מן המסמכים של הטיפול בהצעת התיקון עולה שאברהם כתב את הנוסח שהוגש פעמיים לאישור הנהלת רמ"י, בפברואר ובמאי השנה, לקראת העברתו לאישור במועצת מקרקעי ישראל. בנוסח התיקון כלול הסדר מקל לרכישת בעלות של בעלים של צמודי קרקע ב"יישובי עולים": במגרש של עד 540 מ"ר, במקום תשלום של 40% משווי הקרקע הנוכחי, הם נדרשים לשלם רק 6% משווי הקרקע הנוכחי על מנת לקבל בעלות על הנכס.

ההצעה להטבה ליישובי עולים אושרה בהנהלת רמ"י, קיבלה תוקף של החלטת מועצת מקרקעי ישראל ואושרה בממשלה.

מרמ"י נמסר: "אמנם ניסים אברהם מתגורר ביישוב העולים אליכין, אך החוזה שלו רגיל ולא של יישוב עולים, בדומה לעוד חוזים רבים אחרים ביישוב. לאברהם שתי אחיות ביישוב שלהן חוזים ליישובי עולים - והוא דיווח על כך למנהל הרשות ולמשנה למנהל הרשות. ההחלטה המדוברת התגבשה בחטיבת השירות בת"א-מרכז ולמר אברהם לא הייתה כל מעורבות בכך. תפקידו של ניסים התמצה בניסוח העקרונות ולא בגיבושם. בעקבות הודעתו של אברהם, הוחלט כי עבודת המטה בנושא יישובי העולים תבוצע ע"י מנהל אגף עסקאות - מר אריאל מזוז".