יוגב: ביטול תקנים בחברת החשמל ו-50 אלף שקל לכל עובד

ההצעה החדשה לרפורמה בחח"י כוללת בין היתר מכירת תחנות כוח, צמצום תקנים קבועים ופיצוי כספי בגין ויתור על הטבת חשמל חינם ■ עלות התוכנית מוערכת בכ-2 מיליארד שקל ■ ההסתדרות דוחה את ההצעה על הסף

אורי יוגב / צלם: איל יצהר
אורי יוגב / צלם: איל יצהר

מכירת תחנות כוח, הנפקת 15% מהמניות בבורסה, צמצום של 1,700 תקנים קבועים, מענק בסך 50 אלף שקל לעובדים הנשארים, תוספת של 1,000 שקל לפנסיה ופיצוי כספי בגין ויתור על הטבת החשמל חינם בגובה 50% משווי ההטבה המרבי - אלה עיקרי הצעת המדינה לעובדי חברת החשמל בתמורה להסכמתם לרפורמה בחברה. את ההצעה העביר הערב (ב') מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב למזכ"ל ההסתדרות אבי ניסנקורן.

מדובר בהצעה "רזה" ששוויה הכספי הכולל מוערך בכ-2 מיליארד שקל, המשקפת במידה רבה את עמדות הפתיחה של ועדת יוגב במו"מ שניהלה בשנה האחרונה. לשם השוואה שוויין הכספי של הדרישות שהציגו העובדים במו"מ עמדו בפתיחה על כ-10 מיליארד שקל ולקראת הסיכומים התקרבו ל-6 מיליארד שקל. ואולם שר האוצר יאיר לפיד התנגד לסיכומים המסתמנים וקבע כי המדינה תגיש את ההצעה הנוכחית כהצעת Take it or Leave it - כלומר לא ינוהל עליה מו"מ נוסף.

במידה והעובדים לא ייענו להצעת המדינה תודיע זו לבית הדין לעבודה בדיון הקרוב, ב-15 לספטמבר על כישלון המו"מ לרפורמה בחברה. במקביל תדרוש המדינה מחברת החשמל לעבור הליך התייעלות ותנסה להמשיך ב"רפורמה החד צדדית" עד להפרטה מלאה של ייצור החשמל במדינת ישראל. בשוק חלוקת החשמל יוכנסו מחלקים פרטיים עד לנתח שוק של 10%. מקטע אספקת החשמל ייפתח לתחרות ללא מגבלת נתח שוק.

בגין הטבות השכר שמציעה המדינה לעובדים היא מבקשת את הסכמתם לשורת צעדים שיגבילו את כוחו של הוועד, יחלישו את מעמדם של עובדים חדשים שייקלטו בחברה ויאפשרו להנהלה גמישות רבה בניהול כוח האדם של החברה, המונה כיום 13 אלף איש.

לפי ההצעה יוגבל מספר עובדי חברת החשמל החל מ-2,025 ל-10,500, שמתוכם לא יותר מ-8,100 עובדים קבועים.

הגמישות הניהולית תושג באמצעות ביטול המבנה הפריטטי שמעניק זכות וטו לוועד בכל ענייני פיטורי עובדים, קידום וניוד עובדים. בנוסף יוקם הקמת מנגנון חדש לבירורים משמעתיים ותומר שיטת תשלום תוספות העידוד הגלובאליות בבונוסים שיינתנו לפי עמידה ביעדי רווחיות. עובדים חדשים שייקלטו לאחר חתימת הסכם הרפורמה (דור ד') לא יזכו עוד למנגנון של קידום אוטומטי בדרגות השכר - מנגנון המזכה את העובדים כיום בהגדלת שכר קבועה של 5% בכל שנתיים.

בכל הקשור לשינוי המבני בחברה מבקשת המדינה להוציא מחברת חשמל את יחידת ניהול המערכת ולהפעילה כחברה ממשלתית נפרדת, למכור את תחנות הכוח הפעילות של חברת החשמל ברמת חובב, וכן קרקעות להקמת תחנות כוח חדשות באלון תבור, ובאשכול שבאשדוד. על קרקעות אלה יקימו יצרני חשמל פרטיים תחנות חדשות, לאחר שהתחנות הקיימות באשדוד ייהרסו. במקום תחנת הכוח המיושנת רידינג בתל-אביב תוקם תחנת כוח חדישה בהספק של 440 מגוואט ותינתן אופציה להקמת תחנה נוספת בגודל זהה, בהתאם לצרכי המשק.

חברת החשמל תורשה להשלים את פרויקט הפחתת הפליטות בעלות של 8 מיליארד שקלים הכולל הקמת סולקנים והסבת יחידות ייצור המיושנות באורות רבין להפעלה בגז טבעי. בכל הקשור לחיזוק האיתנות הפיננסית של חברת החשמל מציעה המדינה להנפיק 15% ממניות החברה בבורסה בשתי פעימות, בשנים 2015, ו-2018. במסגרת זו תעביר חברת החשמל למדינה נכסי נדל"ן שאינם נחוצים לפעילותה השוטפת והמדינה תממש אותם ותקזז את התמורה מתוך חוב של כ-6 מיליארד שקל של חברת החשמל למדינה. מהחוב יקוזזו גם התמורה הכספית שתתקבל בגין תחנות הכוח שיימכרו, הקרקעות להקמת תחנות כוח חדשות, נכסי יחידת ניהול המערכת שיוצאו לחברה ממשלתית חדשה.

ההסתדרות דוחה על הסף את הצעת המדינה לעובדי חברת חשמל, כך הודיע הערב יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. לדבריו "אם יש גורם ממשלתי שחושב שאפשר להעביר רפורמות לאומיות בעלות השלכות כה רחבות על ציבור העובדים, מבלי להגיע להסכמות העובדים - הוא יגלה שטעה. אין עובד במדינת ישראל שיסכים להתנהלות חד-צדדית ופוגענית כזו. ההסתדרות לא תאפשר זאת".