המשנה למנכ"ל שיבא מקבל פנסיה ו-30 א' ש' בחודש

זיידיס מקבל את משכורתו החדשה מ"קרן המחקרים", אף שנציבות שירות המדינה אסרה במפורש על העסקה מחדש בשיטה כזו

ד"ר יצחק זיידיס / צילום: אתר תה"ש
ד"ר יצחק זיידיס / צילום: אתר תה"ש

במבט מן הצד זה נראה כמו עוד יום עבודה שגרתי של ד"ר יצחק זיידיס, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא (תל השומר). הוא יושב באותו המשרד, מעשן את אותה הסיגריה האלקטרונית, משתמש באותו הומור חריף ומטפל באותם נושאים רגילים של כוח אדם רפואי. על שולחנו אותה חוברת עבת כרס בנושא אקרדיטציה (הסמכה), והוא גאה על כך שזו הפעם השנייה שהוא מוביל את היערכות ביה"ח לתהליך שבו פעם נוספת יינתן למוסד הזה תו תקן בינלאומי ונחשב.

אלא שדבר לא באמת שגרתי בתמונה הזו. ד"ר זיידיס בכלל פרש לגמלאות בחודש מאי האחרון, ובקשת תל השומר להארכה חריגה של כהונתו נדחתה על ידי נציב שירות המדינה, משה דיין. אז איך זה שהוא ממשיך להגיע לעבודה כל בוקר כאילו כלום? בתל השומר החליטו, כך נראה, להתחכם: מאז פרישתו הפורמלית של זיידיס הוא מועסק באופן טכני על ידי "תאגיד הבריאות" (המכונה גם קרן מחקרים) של בית החולים, תאגיד שנועד להפעיל את תשתיות ביה"ח בשעות אחר הצהריים ובין היתר לקצר את התורים לניתוחים ובדיקות.

כך קורה שמדינת ישראל משלמת לד"ר זיידיס פעמיים: גם פנסיה חודשית מכובדת, וגם משכורת בגובה כ-29 אלף שקל ברוטו בחודש מקופה שנועדה לשפר את השירות הרפואי. השיטה הזו של העסקה מחדש דרך התאגיד אסורה על ידי נציבות שירות המדינה, ועל כך נרחיב בהמשך.

העסקתו של ד"ר זיידיס בתאגיד מוגדרת כחצי משרה (אולי כדי להראות שלא מדובר באותה משרה ישנה), אבל הפלא ופלא - סך השעות שמופיע בתלוש שלו עומד על 41.5 בשבוע - בדיוק היקף משרה מלאה של רופא בשירות המדינה, מה שהופך את ההגדרה של "חצי משרה" לפיקציה בלבד. שכרו של זיידיס כעובד מדינה עמד על כ-67 אלף שקל ברוטו בחודש והשכר הקובע לפנסיה שלו עמד על 47 אלף שקל בחודש, כך שהפנסיה החודשית שלו עומדת על כ-30 אלף שקל בחודש. במילים אחרות, המשכורת החודשית שהוא מקבל מהתאגיד יחד עם הפנסיה, שומרת פחות או יותר על רמת שכרו.

מקורות במשרד הבריאות - שאותו מנהל פרופ' ארנון אפק ששימש בעצמו בעבר סגן מנהל שיבא - ניסו לטעון היום (ג') כי ד"ר זיידיס לא מועסק באותו תפקיד, אלא מטפל בסוגיות הקשורות בין היתר למשלחות לחו"ל. בפועל, כאמור, הוא יושב באותו משרד ומטפל באותם נושאים שבהם טיפל בעבר. בכיר במערכת מציין כי אילו זיידיס היה ממלא תפקיד אחר, בתל השומר היו מבקשים מזמן לפרסם מכרז לאיוש תפקידו הקודם או לכל הפחות ממנים ממלא מקום.

אבל גם מה שהגדרנו "התחכמות" היא לא באמת התחכמות, אלא עבירה לכאורה על הוראות מפורשות של נציבות שירות המדינה. במכתב ששלחה נציבות שירות המדינה לבתי החולים הממשלתיים ב-6 במארס האחרון, היא ביקשה "לרענן" את האמור בחוזר הנציבות מ-2009, בזו הלשון: "נבקש להבהיר כי אין להעסיק בתאגיד הבריאות (קרן מחקרים) הפועל בבית החולים עובדי מדינה אשר פרשו מהשירות בפרישת גיל, בתפקיד שמילאו ערב פרישתם מהשירות או בתפקיד אחר בבית החולים שאינו חלק מפעילות תאגיד הבריאות. האיסור חל הן על הפורשים בפנסיה תקציבית והן על הפורשים בפנסיה צוברת".

עוד נאמר במכתב: "במקרים חריגים בהם מבוקשת הארכת שירותו של העובד מעל גיל פרישת החובה, הנוהל הנכון הוא לפנות בבקשה להארכת שירות כמפורט בהוראות תקנות שירות המדינה". בקשה כזו הוגשה כאמור לנציבות, אבל נדחתה.

איכילוב ורמב"ם: נוהגים אחרת

אחת הסיבות שבמשרד הבריאות ובנציבות שירות המדינה מקדמים בימים אלה החלטת ממשלה שתגביל כהונות של מנהלי מחלקות ומנהלי בתי חולים, נובעת מפרקטיקה שבה לפחות חלק מהמנהלים מכהנים יותר מ-20 שנה ברצף עד גיל הפרישה, וכך מונעים אפשרויות קידום לרופאים מוכשרים אחרים. המקרה של זיידיס חמור יותר לכאורה, משום שמדובר במנהל שנותר בתפקידו גם לאחר שפרש רשמית לפנסיה, ומבלי שמתפרסם מכרז לאיוש התפקיד על ידי אדם אחר מהארגון.

במערכת הבריאות יודעים להצביע על כך שהעסקת גמלאים באמצעות תאגיד הבריאות היא תופעה רחבה בכמה בתי חולים ממשלתיים. ביקשנו לבדוק את הדברים עם שני בתי חולים גדולים (רמב"ם ואיכילוב), שם הודו כי הם מעסיקים בתאגיד בעלי תפקידים שיצאו לגמלאות אך הבהירו כי הדבר נעשה רק בחלקיות משרה ולא בתפקיד הקודם שמילא המנהל או הרופא. כך למשל אמרו לנו באיכילוב: "המרכז הרפואי מעסיק גמלאים מעבר לגיל פרישת חובה במקרים בודדים ורק כשמדובר בעובדים חיוניים. ברוב רובם של המקרים, מועסקים עובדים אלו בחלקיות משרה. השכר המשולם להם מחושב בהתאם לגימלה המשולמת להם כך שסה"כ השכר איננו גבוה מהשכר לפני הפרישה בהיקף המשרה שבה הם ממשרתים. עובדים אלו אינם ממשיכים בתפקידם הקודם ואינם חוסמים כל קידום של אחרים, אלא ממשיכים להעניק ולתרום מניסיונם המקצועי ומהידע הרב שצברו לאורך שנים רבות לטובת ציבור החולים ומערכת הבריאות".

ברמב"ם מסרו לנו התייחסות דומה: "במקרים מיוחדים, במשורה, ורק כאשר יש צורך מיוחד, אנו מעסיקים באמצעות התאגיד בעלי תפקידים שיצאו לפנסיה. הרוב אגב, במשרה חלקית. איננו ממשיכים בהעסקה מעבר לפנסיה במסגרת התאגיד באותם תפקידים בהם שירתו קודם. אכן מועסקים אצלנו בכירים לשעבר שיצאו לפנסיה וכיום הם מסייעים בתחומים בהם יש מצוקה וחוסר כמו פתלוגיה והרדמה, וגם זאת באופן חלקי, לא בראש הפירמידה... בנוסף אנו נוהגים זה שנים להיעזר בניסיונם העשיר של מנהלים לשעבר בתפקיד יו"ר ועדת הלסינקי, טיפול בפניות הציבור, ועדת נסיעות ועוד. ברמב"ם אין חסימה של בעלי תפקידים מוכשרים להתקדם. ההעסקה היא באחוזי משרה חלקיים ברוב המקרים ואף פעם לא על חשבון אנשים אחרים ראויים. זהו עיקרון מרכזי בבית החולים רמב"ם".

תגובת נציבות שירות המדינה: "אכן הנציב לא אישר את הארכת שירותו של ד"ר זיידיס. הפרטים לא מוכרים לנו והנושא ייבחן עתה".

ממשרד הבריאות נמסר: "נושא העסקתו של ד"ר זיידס ייבדק על יד משרד הבריאות ונציבות שירות המדינה. עם זאת, חשוב להדגיש כי אין מקום לאיוש תפקידי ליבה ניהוליים של בית החולים באמצעות העסקה בתאגיד הבריאות, לרבות לאחר פרישה משרות המדינה".

תגובת בית החולים תל השומר לא התקבלה.

בית החולים תל השומר / צילום: תמר מצפי
 בית החולים תל השומר / צילום: תמר מצפי

השלט בחדרו של ד
 השלט בחדרו של ד