יינות ביתן לספקים: הגדילו את מסגרות האשראי

ספק גדול: "שם המשחק זה לא להרוויח על האשראי, אלא לא להיות חשוף מול הרשת יותר מדי" ■ יינות ביתן: "שינינו את שיטת ההתחשבנות מול הספקים"

נחום ביתן / צילום: תמר מצפי שוקה כהן
נחום ביתן / צילום: תמר מצפי שוקה כהן

רשת יינות ביתן, בבעלות נחום ביתן, פנתה לספקים בבקשה להגדיל את מסגרות האשראי לרשת - כך נודע ל"גלובס".

לדברי אחד הספקים, הרשת ביקשה להגדיל את מסגרות האשראי הקיימות, אך הוא סירב לבקשה. עוד אומר אותו ספק כי מאז רכישת רשת מחסני כמעט חינם על-ידי רשת יינות ביתן, מנסה יינות ביתן להגדיל את מסגרות האשראי, העומדות בממוצע על 30 ימים.

כיום, רשתות השיווק אינן משלמות במזומן עבור מכירותיהן לרשתות. מועד התשלום נקבע בהסכמים המסחריים בין הספקים לכל רשת, והוא נע בין 28 ל-40 ימים, כאשר הממוצע הוא 30 ימים. המודל שבו רשתות השיווק גובות מלקוחותיהן לפחות חלק מהתשלומים במזומן ומשלמות לספקים בתשלומים דחויים, מסייע להן בתזרים המזומנים.

אלא שלדברי ספק גדול, הסוגייה המהותית בין הספקים לרשתות אינה נוגעת לריבית, אלא לסיכון שיש לכל ספק מול הרשתות.

לדבריו, "הריבית היום במשק היא כלום. שם המשחק זה לא להרוויח או לא להרוויח על האשראי, אלא לא להיות עם חשיפה מול הרשת בסכומים יותר מדי גבוהים. נניח שעבדנו מול יינות ביתן בשוטף פלוס X, היום הוא פי שניים אחרי שהוא קנה את רשת כמעט חינם, ולכן החשיפה מולו גדולה יותר. מבחינתי, הייתי שמח לתת לו עוד רבע אחוז הנחה בתמורה להקטנת החשיפה".

עוד אומר אותו ספק כי ההתנהלות מול רשתות ציבוריות שונה. לדבריו, "לרמי לוי שיווק השקמה יש את הדוחות שלו, ואתה יודע מה קורה אצלו. אצל יינות ביתן אתה לא יודע מה קורה, כי הוא פרטי. יכול להיות שהכול אחלה, אבל אתה לא יודע".

ספקים טוענים עוד כי מודל התשלומים הזה פועל לרעת הספקים. "רשתות השיווק הן הביזנס היחיד שממומן הפוך. הן פותחות סניפים, גובות מיד את הכסף מהלקוחות, ולנו משלמים באשראי. העסק שלהם ממומן על-ידי הספקים".

מרשת יינות ביתן נמסר בתגובה כי "הרשת שינתה את שיטת ההתחשבנות מול הספקים. אנחנו סוגרים כעת את החודש ב-25 לחודש במקום בסוף החודש. יש ספקים שאוהבים את זה, ויש ספקים שלא אוהבים את זה".