בכנסת אין חברים

מבחינת נתניהו, שלפיד יאכל את הדייסה שבישל לבדו - ולעזאזל הציבור שמחכה

בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס

נתחיל בקטע מתוך המכתב ששלח השבוע שר השיכון אורי אריאל ליו"ר המפלגה שלו, הבית היהודי, שר הכלכלה נפתלי בנט. "מדבריך עולה כאילו אנחנו מתואמים, אך אין לדברים שחר והם עלולים להטעות את הציבור...זו לא חברות ובטח לא שאיפה לאחדות".

הגיע הזמן להפנים כי בכנסת אין חברים. גם לא בתוך אותה סיעה. גם לא בתוך אותו קבינט. אם אין זהות אינטרסים, אין שום שילוב ידיים. ולעזאזל הציבור שמחכה. זו תמונת המצב בפארסה שנקראת חוק "מע"מ אפס", המתגלגלת באופן מביך בוועדת הכספים של הכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד שר האוצר יאיר לפיד:

חבר-הכנסת משה גפני (יהדות התורה) הציף אתמול (ג') את מה שכולם כמעט יודעים. לראש הממשלה אין עניין לקדם את חוק "מע"מ אפס" של לפיד. אם היה לו עניין מינימלי בהעברת החוק, היינו כבר יוצאים איתו לפגרת הקיץ. אם היה לו עניין מינימלי בהעברת החוק, הוא היה טורח, למשל, להכחיש מיד את מה שאמר גפני אתמול בכנסת.

לא חסרות סיבות להתנגדות של נתניהו למהלך הכי בולט של שר האוצר שלו. ראשית, מי שיקבל מהמדינה צ'ק בסך 240 אלף שקל, החזר המע"מ המקסימלי על רכישת דירה בהטבה, יזקוף זאת לטובת יוזם המהלך, יריבו של נתניהו, השר לפיד. האיש שאמר מיד עם היבחרו לכנסת כי בכוונתו גם להיות ראש ממשלה בעתיד. גם אם מחירי הדירות יעלו בעקבות הביקוש הצפוי, זה לא ישנה את העובדה שאנשים קיבלו כסף מזומן מגיבורם, השר לפיד.

בנוסף, נתניהו הוא כלכלן. חלק מרכזי מהקרדיט הציבורי שלו נזקף להבנתו בכלכלה ולתפקודו כשר אוצר בתקופת ממשלת אריאל שרון. ובזמן שכל הכלכלנים מיישרים קו ויוצאים נגד תוכנית לפיד לפטור ממע"מ, תוכנית שתעלה את הביקוש במקום להעלות את ההיצע - לנתניהו הכלכלן אין עניין להצטרף לסיסמה החלולה של שר האוצר: "התוכנית אינה מיועדת לכלכלנים".

יתר על כן, ואף שראש הממשלה לא יעז לומר זאת בקול, נתניהו רואה גם לא מעט יתרונות הנובעים ממחירי הדירות הגבוהים במרכז הארץ. אם דירה חדשה בקריית-אונו הייתה עולה מיליון שקל ולא פי שניים מכך, לא היינו שומעים ראשי ערים בפריפריה כמו קריית-גת וחדרה מדברים על תנופת הבנייה ועל ההגירה הצפויה לעירם. גם לא היינו שומעים את ראש הממשלה מדבר על עתיד חדש לבאר-שבע, "בירת הסייבר" החדשה, המפתה צעירים לעזוב את החיים היקרים באזור המרכז ולרדת דרומה.

מלבד אלה, ישנו עוד נושא שולי: עלות החלומות של שר האוצר. הוצאה תקציבית של כ-3 מיליארד שקל, בזמן שכולם מחפשים היכן לקצץ, היא בלתי נתפסת. העובדה שמדובר בחלוקת מתנות דיפרנציאלית, שגדלה ככל שמקבל המתנה עשיר יותר (עד לתקרה של 1.6 מיליון שקל), ושגם מותנית ביכולתו של מקבל המתנה להביא הון עצמי של מאות-אלפי שקלים, הופכת את המהלך לאבסורדי עוד יותר. אז מבחינת נתניהו, שלפיד יאכל לבדו את הדייסה שהוא בישל.

אורי אריאל נגד לפיד:

כלפי חוץ, שר האוצר ושר השיכון אורי אריאל משדרים יחסים מצוינים. הם משלבים ידיים, ומבטיחים בקול אחד להוריד לנו את מחירי הדירות ("בשנת 2015 זה יקרה"). אבל בפועל, מתחת השולחן, הם לא מפסיקים לבעוט אחד בשני.

ההוכחה לכך נמצאת לנו ממש מתחת לאף. בזמן שוועדת הכספים ממררת את חייהם סביב אישור "מע"מ אפס", יכולה הייתה הממשלה להשתמש לפחות בחלק מארסנל המלחמה שלה. נכון להיום, למשל, נמצאים באוויר מכרזי קרקע להקמת 1,800 דירות בשכונת נופים החדשה בעיר מודיעין. מחיר הקרקע שיגישו הקבלנים במכרז הוא שיגזור את מחיר הדירה הסופי (למרות החיצים המופנים כלפי הקבלנים, שחלקם מוצדקים, את הקופון הגדול ביותר גוזרת המדינה עוד בשלב שיווק הקרקע).

אי לכך, לו אחד המגרשים או כמה מהם היו יוצאים כעת לבנייה בשיטת "מחיר מטרה" שאושרה בקבינט הדיור כבר בחודש מארס, נניח עם תקרה ברורה למכירת דירת 4 חדרים במחיר של מיליון שקל, היה נוצר לחץ להצעות במחיר נמוך יחסית גם ביתר המגרשים. למה זה לא קורה? כי שר האוצר לא מוכן שמחיר מטרה - הפתרון של שר השיכון - יצא חלילה לפני פתרון המע"מ. ככה לא בדיוק משלבים ידיים וגם לא בונים חברות.

השר לפיד נגד הפוליטיקאי לפיד:

לא מן הנמנע שגם יאיר לפיד עצמו כבר לא ממש משוכנע מטיב תוכנית "מע"מ אפס" לרוכשי דירה ראשונה מקבלן. מצד אחד, נראה כי גם הוא מתחיל להרהר באפשרות שלא יכול להיות שכולם מטומטמים והוא הגאון היחיד. מצד שני, מאוחר מדי לסגת בלי לחטוף את הריקושטים.

מה אפשר לעשות? על פניו, הפתרון הסביר כרגע הוא לפוצץ את הקואליציה. להשאיר את נתניהו עם החרדים ובלי "מע"מ אפס"; לעבור לאופוזיציה, לצעוק כי הכול באשמתם, ולחכות לסיבוב הבא - כשזעקת מחוסרי הדירה כבר תגיע לעננים.

החשש הגדול של לפיד הוא, שהמפנה בשוק הדיור יתחיל בסוף בלעדיו, וגם בלי מע"מ אפס. בשוק יש כרגע 27 אלף דירות חדשות לא מכורות ויותר מ-90 אלף דירות בבנייה פעילה. תוסיפו לזה את המגבלות האמיתיות על משקיעים ותושבי חוץ - ותבינו את "הסיכון" שהשוק יתחיל לתקן גם בלי השפן של לפיד. ועוד משהו, אסור לשכוח כי בסוף עוד עלול לבוא השר לשעבר משה כחלון, ולגרוף את קולות המיואשים. להבדיל מלפיד, הוא הרי יכול להציג גם קבלות.