עיריית ת"א: מגדל המגורים ששיווקה קבוצת רכישה לא יקום

שימושי המגורים בתוכנית שקידמה קרן ריאליטי בוטלו לאחר שבמקום שווקו דירות מגורים

פינת משה דיין וההגנה, תל אביב / צילום: איל יצהר
פינת משה דיין וההגנה, תל אביב / צילום: איל יצהר

הדמיית מגדל המגורים תישאר על הנייר: ועדת המשנה לתכנון ובנייה בתל אביב החליטה לאחרונה לבטל את שימושי המגורים בתוכנית שקידמה קרן ריאליטי, על נכס שבבעלותה ביד אליהו שייעודו הנוכחי תעשייה. זאת לאחר שהקרן מכרה אופציה לקבוצת רפאל נדל"ן שגיבשה קבוצת רכישה לרכישת המגרש מקרן ריאליטי, ולצורך כך שיווקה דירות החל ב-1.5 מיליון שקל.

ועדת המשנה, שהחליטה בעבר להמליץ להפקדה על תוכנית חדשה שתכלול מגורים, מעונות סטודנטים ומסחר, החליטה כעת להתיר במקום שימושים של מעונות סטודנטים ומסחר, ולהסיר את שימוש המגורים. זאת על רקע התנגדות הוועדה המחוזית לדון בתוכנית, ששימושי המגורים בה סותרים את תוכנית המתאר המחוזית החלה על המקום.

המגרש המדובר נמצא בפינת הרחובות משה דיין ודרך ההגנה בדרום מזרח תל אביב ומשתרע על פני 3.4 דונם. כיום עומדת שם מרכזיית בזק, במבנה בן 3 קומות. חברת בזק מכרה את המבנה בשנת 2010 לקרן ריאליטי תמורת 19.5 מיליון שקל, וזו החלה לקדם תוכנית בניין עיר חדשה לשינוי ייעוד המגרש ממלאכה למגורים, כך שהיא תכלול כ-80 יחידות דיור, מעונות סטודנטים בשטח של 2,500 מ"ר ושטחי מסחר בהיקף של 5,000 מ"ר.

במאי האחרון הודיעו קרן ריאליטי ורפאל נדל"ן, כי חתמו על הסכם אופציה ולפיו קבוצת הרכישה תקנה את המגרש מקרן ריאליטי תמורת 38 מיליון שקל. למארגן הקבוצה, דוד רפאל, ניתנו 8 חודשים לגיבושה ולמימוש האופציה שניתנה לו. קבוצת הרכישה הפיצה הודעה לעיתונות ולפיה "פרויקט מגדלי ההשכלה יוצא לדרך" וכי 30 הדירות הראשונות יימכרו ב-1.5 מיליון שקל. עוד צוין בהודעה כי מגדל המגורים בפרויקט יכלול 21 קומות, לצד שטחי המסחר ומעונות הסטודנטים, אך לא צוין דבר על כך שייעוד המבנה הוא תעשייה, וששינוי ייעודו למגורים טרם אושר בכל ועדות התכנון.

בסוף מאי חשף "גלובס" כי הוועדה המחוזית מסרבת לדון בשינוי ייעוד הקרקע מאחר שמדובר בתוכנית הסותרת את תוכנית המתאר המחוזית לגבי כלל האזור, ובעיריית תל אביב אף מסרו כי למרות שהוועדה המקומית המליצה על הפקדת התוכנית שיזמה קרן ריאליטי, הוועדה המחוזית אינה מוכנה לדון בה מאחר שהיא סותרת את תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 5). בעירייה אף הוסיפו כי "לאור האמור, ולדידה של העירייה, שיווק מגורים במקום בשלב זה של התוכנית הוא בגדר הטעיית הציבור".

כאמור, בדיון שהתקיים בוועדה המשנה ב-30 ביולי החליטה הוועדה לבטל את המלצת הוועדה המקומית להפקדת התוכנית עם מרכיב המגורים ולהשאיר את ההמלצה לגבי שטחי המסחר ומעונות הסטודנטים. את ההחלטה קיבלה ועדת המשנה על רקע התנגדות הוועדה המחוזית לדון בתוכנית שכוללת מגורים במתחם, ובמטרה ליישר קו עם עמדת הוועדה המחוזית. כעת, לא ברור אם רכישת הקרקע על ידי רפאל נדל"ן ותשלום של 38 מיליון שקל לקרן ריאליטי בעבורו, תתממש. זאת מאחר שמרכיב המגורים בתוכנית הוסר.

מעיריית תל אביב נמסר: "על מנת ליצור התאמה מלאה של התוכנית לדרישות תמ"מ 5, החליטה הוועדה המקומית ליישר קו עם הוועדה המחוזית ולקדם במקום בניין מגורי מוקד ציבורי שיכלול מעונות סטודנטים ומרכז תעסוקה ומסחר".

בקרן ריאליטי וברפאל נדל"ן בחרו שלא להגיב לידיעה.