רוצו לקנות עוף!

לפני ראש השנה אין עוף, לפני סוכות אין אתרוגים. עבודה בעיניים

עופות / צילום: תמר מצפי
עופות / צילום: תמר מצפי

"רוצו לקנות", זעקו הכותרות בכלי התקשורת לפני כמה ימים, "צפוי מחסור בעופות בחגים". ומכיוון שלא יהיו עופות, התריעו איגוד מגדלי העופות ומועצת הלול, החרדים לקיבת הציבור ובעיקר לחשבון הבנק שלהם, לא יהיו ביצים, וזו הסיבה שהמחירים יהיו בשמיים.

וואו, איזה לחץ. צריך לרוץ לסופרמרקט ולתפוס איזה תרנגולת ומהר ולדחוף לפריזר, כי איך נקיים את ארוחת ראש השנה או נשב בסוכה בלי מרק עוף זך בקערה ופולקע טובה בפה, אה?

אז ככה, תרגיעו. עובדים עליכם בעיניים. גם זו התרעת-שווא, בדיוק כמו התרעות פיקטיביות אחרות על מחסור במוצרי מזון חיוניים, שתופסות את הציבור שנייה לפני איזה חג או אירוע לאומי, מכניסה אותו להיסטריה מיותרת, העיקר כדי שילכו לקנות ולא יתלונן ששוחטים אותם במחיר.

אם תדפדפו אחורה בגוגל, תראו שתמיד לפני פסח וראש השנה אין עופות, לפני סוכות אין אתרוגים, בפורים בדיוק נגמר הפרג, ובט"ו בשבט אין תאנים מיובשות. למה? כי עושים עליכם סיבוב.

בואו ניקח לרגע את עניין העופות. מחזור גידול של עוף הוא 40 יום. זאת אומרת שגם אם החגים נופלים על עיד אל אידחא, החקלאים יודעים היטב איך לתכנן את המלאי כך שיספיק להגיע לחנויות לפני החג. אבל למה לא ליצור פאניקה מלאכותית לפני תקופת ביקוש ובדרך גם להעלות מחיר עם תירוץ מצוין?

בואו נלך רחוק יותר: נגיד שבאמת לא יהיו עופות רחמנא ליצלן, למה לא לייבא עופות מחו"ל כדי להתגבר על המחסור? עד כאן. החקלאים מוכנים לשמוע הכול, חוץ מהמילה "יבוא"; שלא יהיה פה מה לאכול, רק שלא יפתחו את היבוא. שר האוצר יאיר לפיד עשה בחוכמה כאישר הגדלה של מכסת יבוא ללא מכס מ-150 מיליון ל-250 מיליון ביצים, למרות מחאות הלולנים.

חשבתם שבתקופת החגים הקרובה יסבלו רק הטורפים שבינינו? טעות. גם הטבעונים יסבלו. איגוד מגדלי הדבורים הספיק לפזר נבואות שחורות על מחסור בדבש. רוצים לדעת למה? זה התחיל ב"צוק איתן". חלק מהכוורות נמצאות על הגבול עם עזה, ומפאת ההפגזות אי-אפשר היה לרדות את הדבש.

נגמר "צוק איתן", התחילה המתיחות בגבול הסורי, שבדיוק לידו נמצאות, איכשהו, רוב הכוורות בצפון, ושוב - יש בעיה להגיע לכוורות המופגזות. גם כאן לפיד התגייס והוציא צו לייבוא של 600 טון של דבש פטורים ממכס. הדבוראים בטח לא ממש מאושרים מזה.

הצרכנים, לצערי, קונים את המניפולציות השיווקיות האלה ונופל שוב ושוב בפח, בדיוק כמו שקורה פעם אחר פעם, כשמחירי הפירות והירקות מאמירים, ואחר-כך מתבררר שהחקלאים משמידים טונות סחורה, רק כדי לשמור על מחיר גבוה.

לכן, בכל פעם שאתם רואים את הכותרות האלה, תחשבו על העניים. מתי אדם שהפרוטה לא מצויה בכיסו מגיע לקנות בשוק? ביום שישי, בארבע אחר-הצהריים. למה? כי אז המחיר צונח.

בדיוק את זה צריך לעשות לפני החגים. לחכות לרגע האחרון - ואז, סביר להניח, שיהיו מספיק עופות לכולם, בדרך-כלל במחירים זולים יותר.

ומה אם לא יהיו עופות? גם לא נורא. תמיד אפשר להסתפק בצלי בשר או דג. רק שלא יהיה דבש במתכון, אומרים שיש מחסור.