האצן אוסקר פיסטוריוס לא יורשע ברצח בכוונה תחילה

ביהמ"ש בדרום אפריקה: "אין מספיק ראיות לרצח מכוון" ■ האצן קטוע הרגליים טען כי סבר שפורץ חדר לביתו ולכן ירה בטעות בחברתו, הדוגמנית ריבה סטיינקמפ

אוסקר פיסטוריוס / צילום: רויטרס
אוסקר פיסטוריוס / צילום: רויטרס

בית המשפט העליון בפרטוריה שבדרום אפריקה קובע היום (ה') האם האצן אוסקר פיסטוריוס, המכונה "הבלייד ראנר", זכאי או אשם ברצח חברתו, הדוגמנית ריבה סטיינקמפ, בפברואר 2013.

על-פי החלטת בית המשפט, פיסטוריוס לא יורשע ברצח בכוונה תחילה, אך השופטת העבירה עליו ביקורת קשה ודחתה את טענות ההגנה שלו. פיסטוריוס התייצב בדיון והחל למרר בבכי בזמן שהשופטת הקריאה את סעיפי האישום.

השוטפת ת'וקוזילה מאסיפה פתחה את הדיון בהקראת סעיפי האישום נגד פיסטוריוס ובהתייחסות לטענות שונות של צוות ההגנה. לדבריה, הטענה לפיה המשטרה השתילה ראיות והסירה פריטים מזירת הפשע היא טענה "חיוורת עד לא משמעותית". לאחר מכן התייחסה לעדים ואמרה כי חלקם "התקשו להפריד בין העובדות לבין מה ששמעו מהתקשורת".

כמו כן אמרה השופטת כי "זה מוזר שאיש לא שמע את פיסטוריוס צועק", והעריכה כי הצעקות של פיסטוריוס - שנועדו לדבריו להרתיע את הפורץ - נשמעו רק לאחר היריות. "הצעקות היחידות שנשמעו הם של הנאשם - אני לא מבינה מדוע פיסטוריוס צעק", הוסיפה.

לאחר מכן היא העבירה ביקורת על עדותו, וטענה כי הוא היה "עד גרוע מאוד" כשהתחמק מלענות על שאלות, ואף דחתה את הטענה כי היה לא שפוי בעת הירי.

השופטת בת ה-66 מהווה למעשה סמל להתקדמות של דרום אפריקה כ-20 שנים לאחר נפילת משטר האפרטהייד: השופטת השחורה השנייה בלבד בתולדות המדינה תחרוץ את גורלו של גבר לבן, מבוסס ועשיר בעל מעמד עולמי.

מומחים במדינה מעריכים כי השופטת עשויה להכריע כי פיסטוריוס אשם ברצח, אך לא ברצח מכוון. "השאלה היא האם הוא פעל כבעל נשק אחראי, ואני חושב שהתשובה לכך היא לא", טען פרופ' ג'יימס גרנט מאוניברסיטת יוהנסבורג.

פיסטוריוס, שאיבד את שתי רגליו בגיל 11 חודשים, התפרסם כאשר השתתף באולימפיאדת לונדון ב-2012 ורץ על להבים מיוחדים. כחצי שנה לאחר האולימפיאדה נורתה למוות חברתו לחיים של פיסטוריוס, הדוגמנית ריבה סטיינקמפ, בחדר השירותים בביתם של השניים.

האצן נעצר זמן קצר לאחר הירי ונאבק להוכיח כי לא רצח את חברתו הדוגמנית. לאורך משפטו טען האצן הפראלימפי כי סבר שפורץ חדר לביתו, ולכן ירה 4 כדורים לעבר דלת המקלחת - ירי שהביא למותה המיידי של סטיינקאמפ.

משפטו נמשך 41 יום, שהיו מלאים בדמעות ובעדויות קשות בעד ונגד פיסטוריוס. במהלך הדיונים בבית המשפט, שמועברים בשידור ישיר לכל בית בדרום אפריקה, פרץ פיסטוריוס לא פעם בבכי כשתיאר את שאירע באותו יום.

בשל מצבו הנפשי של האצן, אסר בית המשפט לצלם את עדויותיו. לטענת התביעה, מדובר בהצגה גדולה, אך לדברי סנגוריו של פיסטוריוס, לא ניתן לזייף פוסט-טראומה בצורה חריפה שכזו.

"אני לוקח את האשמה על שלקחתי את חייה", סיפר פיסטוריוס על דוכן בית המשפט.