מסתמן: הגידול בביטחון ינוע בין 4 ל-8 מיליארד שקל

(עדכון) - לפיד: "למערכת הביטחון יש די מקומות שאפשר לקצץ מהם" ■ צוותי עבודה יבדקו השלכות על תקציב המדינה במקרה שיוחלט להגדיל את תקציב הביטחון ■ בכל מקרה יתבססו הצוותים על יעד גירעון של קצת יותר מ-3% תוצר

בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס

הגידול בתקציב הביטחון לשנת 2015 ינוע בין 4 ל-8 מיליארד שקל - כך מסתמן הערב (א') בתום יום דיונים ממושך על תקציב המדינה בניהולו של ראש הממשלה.

ל"גלובס" נודע כי בהנחיית ראש הממשלה נתניהו יבדקו צוותי עבודה משותפים לאוצר ולמשרד ראש הממשלה בימים הקרובים אלה השלכות על תקציב המדינה יהיו במקרה שיוחלט להגדיל את תקציב הביטחון ב-3 חלופות: 4 מיליארד, 6 מיליארד ו-8 מיליארד שקל. בשלושת התרחישים יתבססו הצוותים על יעד גירעון דומה לזה שמבקש האוצר לקבוע, של קצת יותר מ-3 אחוזי תוצר.

הבדיקה תתמקד לפיכך בבחינת החלופות למציאת מקור המימון לתקציב הנוסף - העלאת מיסים, קיצוץ בהוצאות הלא-בטחוניות של הממשלה, או פיתרון יצירתי. לפיד מתנגד כידוע עקרונית לכל העלאת מיסים.

בתום עבודת הצוותים צפויה להיערך פגישה נוספת בין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד לצורך קבלת הכרעה סופית על מסגרת התקציב.

מוקדם יותר היה נראה כי פגישת ראש הממשלה, שר האוצר ונגידת בנק ישראל הסתיימה בלא תוצאות, אולם גורמים שהשתתפו בדיון אומרים כי בעמדת האוצר חלה התגמשות והוא מתחיל לזוז לכיוון נתניהו.

בטרם הפגישה הציגו נציגי האוצר עמדות קשיחות בנוגע לתוספת לתקציב הביטחון ולגובה הגירעון אולם במהלך הדיונים התברר כי עמדות האוצר גמישות יותר. באשר לתקציב הביטחון עמדת האוצר הרשמית היא כי תינתן תוספת של 2.5 מיליארד שקל אולם לדברי גורמים שנכחו בדיון, ניתן היה להבין כי באוצר מבינים שזהו רק המספר ההתחלתי וכי תהיה הסכמה לתת תוספת תקציב גדולה יותר לביטחון.

גם בכל הנוגע לגירעון מסתבר שעמדת האוצר אינה סופית וכי שיעור של 3.18% אינו קדוש וניתן לשינוי.

ראש הממשלה מצידו לא חישק את עצמו עם מספרים. נתניהו חזר ואמר כי צריך למצוא את הנוסחה שתיתן מענה לאיומים הביטחוניים ולגירעון שלא מסכן את הכלכלה, דהיינו כזה שלא יביא להורדת דירוג האשראי של ישראל.

"המיליארדים לביטחון הצילו את כלכלת ישראל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בכנס הסייבר הבינלאומי הערב כי "המיליארדים שהחלטתנו להשקיע בשנים האחרונות בביטחון ישראל הצילו את כלכלת ישראל. המיליארדים שהשקענו בכיפות ברזל איפשרו לכלכלת ישראל להמשיך לתפקד במהלך המערכה האחרונה ומנעו בריחה של השקעות מישראל.

"המיליארדים שהשקענו בגדר בדרום בלמו כליל את ההסתננות למדינת ישראל, וגם את הג'יהאדיסטים בסיני, דבר שהיה איום ברור למשק לחברה ולמדינה. היתה ביקורת על ההוצאה המופרזת לביטחון ואני לא רוצה לחשוב מה היה קורה לכלכלה ישראל אלמלא ההשקעות האלה".

פירון: "אין סתירה בין חינוך לביטחון"

"מחוץ לאולם יש אנשים שמנסים לייצר עימות בין חינוך לביטחון. או או, זה נהיה משהו נורא חדשותי. כאילו ביטחון או חינוך", כך אמר שר החינוך שי פירון, בכנס הסייבר הבין לאומי באוניברסיטת תל אביב. "אין סתירה בין חינוך לביטחון. מדינת ישראל אחרי מבצע צוק איתן חייבת לחזק את מערכת הביטחון שלה ולהקצות לה משאבים ראויים. אבל היא חייבת להבין גם שצוק איתן זה לא רק שם של מבצע אלא מהות ואופי של מערכת החינוך.

"כדי שמדינת ישראל תוכל בסופו של תהליך להתמודד עם האתגרים הביטחוניים המאוד מאוד קשים, ואף אחד אף אחד לא מפקפק בצורך שלנו לחזק היום עכשיו את מערכת הביטחון ולהקצות לה משאבים נוספים, זה לא עומד לדיון ואני מניח שאף אחד גם לא חושב שזה צריך לבוא על חשבון חינוך או רווחה, כי אלה הם המקומות שיבטיחו שמישהו בכלל יעשה את העבודה החשובה הזאת שנקראת ביטחון.

"לפני שנכנסתי דיברתי עם שר האוצר שקיים פגישה מאוד חשובה עם ראש הממשלה ואני מקווה שביום יומיים הקרובים יהיו פגישות ב-4 עיניים בין ראש הממשלה לשר האוצר והדרגים המקצועיים. מדינת ישראל לא צריכה עכשיו להגיע עימות פנימי היא צריכה פתרונות וצריכה ללכת ביחד להתמודד עם האתגרים המאוד מאוד משמעותיים העומדים לפנינו. רק לפני שנה המשק הישראלי עמד ממש לפני קריסה עם גירעון של 40 מיליארד שקל, בור תקציבי בלתי נתפס ואנו לא במקום הזה עכשיו. אני מאוד מקווה שהמבט האופטימי של האנשים כאן הוא עוד נתבך בהבנה שאנו לא צריכים עכשיו עוד מאבקים".

גורם ביטחוני בכיר: "צריכים כסף כדי לפגוע בטרוריסטים"

לאחר שמשרד האוצר הדגיש היום כי תינתן תוספת לתקציב הביטחון אך ללא העלאת מסים, טוען גורם ביטחוני בכיר כי תקציב המדינה הוא "אחיזת עיניים שמנותקת לחלוטין מהמציאות".

הגורם טען כי למרות הבטחות האוצר, "בפועל לא מדובר בתוספת אלא בתקציב כולל הנמוך יותר מתקציב מערכת הביטחון לשנת 2014, לא כולל ההוצאות על מבצע 'צוק איתן'. במשרד האוצר מהמרים על ביטחונם של אזרחי ישראל וחושבים שמדובר במשחק. זהו חוסר אחריות ממדרגה ראשונה". (לסיפור המלא)